Menu

Menu

Mød Matematikcenters frivillige

Hver uge danner vores lokale lektiecaféer rammen om et trygt miljø, hvor vores dygtige frivillige står klar til at hjælpe med matematiklektierne. Det er i den grad de frivillige, der formår at løfte matematikken op fra papiret og forbedre elevernes forståelse for matematik.

Herunder kan du møde nogle af Matematikcenters frivillige, der giver et billede af, hvem du kan komme til at møde.


Anders

Frivillig i lektiecaféen på Niels Brock Gymnasium

Hvad kan du godt lide ved matematik?

Matematikken er ret fantastisk på den måde som alting hænger logisk sammen på. Det er ikke ligesom i mange andre fag i skolen hvor der er mange ting man bare bliver nødt til at huske udenad (grammatik, kemiske formler osv.). Det er nok også det der er årsagen til at mange elever kan få en "åbenbaring" når de endelig gennemskuer hvordan en opgave skal løses: Det er fordi de endeligt ser hvordan det hele hænger sammen!

Hvad gjorde, at du valgte at komme tilbage til Matematikcenter? 

I Coronatiden havde jeg gået og manglet noget socialt sammenhold, og det er jo især det man kan få igennem frivilligt arbejde. Når der ikke lige er nogle elever der har spørgsmål kan man jo lige snakke lidt med de andre frivillige og danne nogle nye sociale kontakter på den måde.

Hvad er den vigtigste opgave for dig som frivillig?

Det er at skabe et godt og behageligt miljø hvor de studerende kan komme og føle sig velkomne og hvor de kan stille alle de spørgsmål, både gode og dumme, de måtte have. Derudover er den største udfordring at være i stand til at forklare de matematiske koncepter på en intuitiv måde og at kunne møde den studerende på det forståelsesniveau han/hun befinder sig på.

Hvad har det givet dig personligt at være lektiehjælper?

Det at være lektiehjælper i Matematikcenter giver mig en mulighed for at give lidt tilbage til samfundet. Det føles godt at kunne gøre en forskel for de studerende.

Jeg føler det også lidt som om at når man har taget en uddannelse med en masse matematik på universitetet er det ligesom at man får en motor i et hjørne af sin hjerne der har godt af at blive kørt lidt op i omdrejninger en gang imellem. Sådan en matematik-hjerne-motor skal ikke bare køre i tomgang eller stå stille :-). 

Hvorfor skal folk komme i Matematikcenters lektiecafé?

Det skal de fordi matematik er et af de helt store forhindringer i mange personers ambitioner om at komme ind på eller videre på deres drømmestudie. På mange studier er den matematik man får brug for faktisk ikke særlig avanceret, men man skal alligevel kunne bestå et avanceret matematik introkursus for at bevise at man i hvert fald har rigtigt godt styr på den lidt mere simple matematik. Det vil være så ærgerligt hvis folk skulle give op overfor deres drømmestudie bare fordi de ikke kunne overvinde den udfordring som matematikken udgør.

Har du nogle gode råd til andre personer, der overvejer at blive frivillige?

Jeg synes bare folk skulle prøve det af, selv om de måske ikke er sikre på hvor meget tid de har til det. Hvis man kontakter organisationen man er interesseret i (fx Matematikcenter) så kan de sikkert ordne det således at man kan få lov til at prøve det uden at skulle forpligte sig til et stort tidsengagement, så det er bare at kaste sig ud i det og se hvor det fører hen.


Bjarne Goddik

Frivillig i Matematikcenters online lektiecafé, Webmatlive.dk og underviser på workshops om privatøkonomi 

Bjarne er frivillig både på Webmatlive.dk og underviser på workshops om privatøkonomi som lige nu kører på erhvervsskoler rundt om i landet. Han har i den forbindelse desuden været med til at udvikle en del af materialet under "Styr på penge". 

Hvad er din baggrund:

Uddannelse: Civing(M), HD(O-strategi). Senest har jeg arbejdet som selvstændig i 20 år med emballager til kosmetikindustrien (tuber og sachetter). I 2020 solgte jeg min virksomhed.

Hvorfor er du frivillig i Matematikcenter?

Jeg er frivillig i Matematikcenteret, fordi jeg altid har undervist. Det giver mig frisk inspiration hver gang jeg underviser. I Matematikcentret kan jeg lære den kommende ungdom om matematik. Specielt synes jeg det er enormt inspirerende at visualisere deres matematikopgaver for dem. Herefter kan de som regel godt selv løse dem.

Hvorfor har du valgt at være frivillig i projektet om at udbrede forståelsen om privatøkonomi på erhvervsskoler?

Det startede med, at jeg ikke kunne få en pensionsordning som selvstændig, uden at banker eller forsikringsselskaber skulle have en urimelig stor del af overskuddet. Derfor begyndte jeg at interessere mig for investeringer. Jeg har siden lært en del om investering og privatøkonomi. Da Matematikcentret spurgte efter frivillige til projekter, skyndte jeg at melde mig på. De har årene foran sig, og selv en lille opsparing kan blive til store beløb over en lang årrække. Det samme gælder for "negativ" opsparing (=gæld). Hvis vi kan hjælpe de unge med nogle fornuftige vaner, kan de få et solidt økonomisk fundament og derved komme væsentligt lettere gennem tilværelsen.

Hvorfor synes du, at matematik og privatøkonomi er vigtig?

Jeg er selv meget "datadrevet", når jeg tager beslutninger. Det gør den del af tilværelsen mere enkel. I matematikken lærer vi at opstille modeller, regne på dem og afsluttende konkludere (= tage beslutninger). Dette er en metode, som jeg godt kan lide. Hvis de unge skal klare sig i fremtiden, hvad enten de skal uddanne sig på de videnskabelige fag eller andet, er det et godt fundament at starte på. Derved ikke sagt at de alle skal afslutte med mat A.


Bent Aksglæde Rasmussen

Frivillig i lektiecaféen i Sønderborg og på Webmatlive.dk

bent Rasmussen er frivillig i Matematikcenters lektiecaféer i Sønderborg og på webmatlive.dk
Du kan møde Bent hver uge - enten online på Webmatlive.dk eller IRL i en af de ugentlige lektiecaféer i Sønderborg. 

Bent har undervist i matematik og historie på VUC, HF og STX. Efter 30 år gik han på efterløn, for at have mere tid til familie, hus, have, golf og rejser. Matematikken er dog ikke lagt helt på hylden, for hver uge bruger han nogle timer som matematik-lektiehjælper.

Hvorfor er du frivillig ved Matematikcenter?

Jeg har altid haft det godt med at undervise, og nu synes jeg, at jeg kan udrette noget som matematik-lektiehjælper.

Det er vigtigt, at de unge mennesker ikke kommer bagud med deres hjemmearbejde, og i lektiecaféen er det måske lidt lettere at spørge om hjælp og stille ’dumme’ spørgsmål til matematikopgaverne end i klassen.

Hvorfor er matematik vigtigt?

Vi støder på matematik alle steder i vores hverdag, og efterhånden kræves der mere og mere kendskab til matematik for at komme i gang med en uddannelse, både en boglig uddannelse og som håndværker.

Hvilken slags matematik er din favorit?
Matematik er ofte et redskabsfag i andre fag, så det drejer sig om at have styr på de basale regneregler og metoder inden for matematik.

Hvorfor skal folk komme i lektiecaféen?

Der er en stor søgning til lektiecaféen i Sønderborg lige fra 6.-klassere til HF/STX-matematikkens niveau C, B og A.

Jeg synes især det er hyggeligt, når der kommer 2-3 eller flere fra samme klasse, som laver matematik sammen, og så er hjælpen jo lige inden for rækkevidde. Men man er selvfølgelig også velkommen alene. Alle får hjælp med matematikken.


Bo Jacoby

Frivillig i lektiecaféen på H. C. Ørsted Gymnasiet

Bo Jacoby er frivillig på lektiecafeen på H.C.Ørsted Gymnasiet

Hvad er din uddannelsesmæssige baggrund?

Fysik & matematik, IT-konsulent og programmør.

Hvorfor er du frivillig i Matematikcenter?

Det er meningsfuldt arbejde for mig, nu hvor jeg er pensioneret, og det giver mig meget igen.

Hvorfor er matematik vigtig?

Fordi man lærer at koncentrere sig. 

Hvad er det, der er så fedt ved matematik?

Det muliggør seriøs argumentation.