Menu

Menu

Mød Matematikcenters frivillige

Mød nogle af Matematikcenters frivillige matematikhjælpere 

Matematikcenter har mange engagerede og dygtige frivillige. Hver uge hjælper de elever i hele landet med matematik i vores lektiecaféer, på Webmatematik.dk og på Webmatlive.dk.

Alle har hver sin grund til at være frivillig i Matematikcenter - men de brænder alle sammen for matematik.


Bo Jacoby, frivillig i lektiecaféen på H. C. Ørsted Gymnasiet og i eksamenscaféen i København

Bo Jacoby er frivillig på lektiecafeen på H.C.Ørsted Gymnasiet

Hver uge danner H.C. Ørsteds Gymnasium rammen om en af Matematikcenters lektiecaféer. Lektiecaféen bemandes af et næsten legendarisk firkløver af lektiehjælpere. Alle har et nært forhold til matematikken, og alle går til opgaven som matematikformidler med stor respekt. Og de nyder at give glæden ved matematikken videre.

En af de fire er Bo Jacoby. Han blev frivillig i Matematikcenter i september 2015, og tirsdag den 23. oktober 2018 kan han fejre sin lektiecafé-tirsdage nr. 100. Vi ønsker tillykke til Bo Jacoby med ”jubilæet” og ser frem til hans næste jubilæum, for Bo er langt fra færdig med at give matematikken videre.

Hvad er din uddannelsesmæssige baggrund? Fysik & matematik, IT-konsulent og programmør.

Hvorfor er du frivillig i Matematikcenter? Det er meningsfuldt arbejde for mig, nu hvor jeg er pensioneret, og det giver mig meget igen.

Hvorfor er matematik vigtig? Fordi man lærer at koncentrere sig. 

Hvad er det, der er så fedt ved matematik? Det muliggør seriøs argumentation.


Bent Aksglæde Rasmussen, frivillig i lektiecaféen i Sønderborg og på Webmatlive

bent Rasmussen er frivillig i Matematikcenters lektiecaféer i Sønderborg og på webmatlive.dk
Du kan møde dem hver uge - enten online eller IRL i en af de ugentlige lektiecaféer, på webmatematik.dk eller på webmatlive.dk: Matematikcenters engagerede og uundværlige frivillige, der hver uge bruger et par timer på at hjælpe andre, fordi de brænder for matematik. 

Bent Aksglæde Rasmussen er frivillig i lektiecaféen i Sønderborg og på Webmatlive.dk.

Efter at have undervist i matematik og historie på VUC, HF og STX i over 30 år gik han på efterløn for at have mere tid til familie, hus, have, golf og rejser. Matematikken er dog ikke lagt helt på hylden, for hver uge bruger han nogle timer som matematik-lektiehjælper.

Hvorfor er du frivillig ved Matematikcenter?

Jeg har altid haft det godt med at undervise, og nu synes jeg, at jeg kan udrette noget som matematik-lektiehjælper.

Det er vigtigt, at de unge mennesker ikke kommer bagud med deres hjemmearbejde, og i lektiecaféen er det måske lidt lettere at spørge om hjælp og stille ’dumme’ spørgsmål til matematikopgaverne end i klassen.

Hvorfor er matematik vigtigt?

Vi støder på matematik alle steder i vores hverdag, og efterhånden kræves der mere og mere kendskab til matematik for at komme i gang med en uddannelse, både en boglig uddannelse og som håndværker.

Hvilken slags matematik er din favorit?
Matematik er ofte et redskabsfag i andre fag, så det drejer sig om at have styr på de basale regneregler og metoder inden for matematik.

Hvorfor skal folk komme i lektiecaféen?

Der er en stor søgning til lektiecaféen i Sønderborg lige fra 6.-klassere til HF/STX-matematikkens niveau C, B og A.

Jeg synes især det er hyggeligt, når der kommer 2-3 eller flere fra samme klasse, som laver matematik sammen, og så er hjælpen jo lige inden for rækkevidde. Men man er selvfølgelig også velkommen alene. Alle får hjælp med matematikken.


Karina Sunds Nielsen, frivillig i lektiecafé i Aarhus

Hvorfor er du frivillig ved Matematikcenter?

Jeg blev frivillig for at gøre en forskel og fordi den matematiske tilgang til problemløsning er en overset disciplin som rigtig mange har svært ved. Jeg bliver glad af at være frivillig fordi jeg ved, at jeg har gjort en forskel og hjulpet nogen der har brug for det.

Hvordan bruger du matematik i din hverdag?

Jeg bruger rigtig meget matematik i min hverdag. I mine studier på nanoscience, har jeg brugt rigtig meget differential- og integralregning. Men Jeg bruger lige så meget matematik når jeg holder styr på min private økonomi og handler ind. Den logiske tilgang man lærer igennem matematikken er også grundlaget for stort set al den problemløsning jeg laver.

Hvad tænker du om matematik?

Jeg tænker at matematik er en vigtig ting som mange overser - enten fordi det er svært eller fordi de ikke skal læse noget hvor ‘der er brug for matematik’.

Hvorfor skal folk komme i Matematikcenters lektiecafé?

Det er vigtigt for studerende at komme i lektiecaféen fordi man ikke kan lære alting i sidste øjeblik. Vi er en hjælpende hånd til dem der tør at tage imod den og arbejde med et emne de har svært ved - eller til dem der vil udvide deres horisont.


Casper Mørkenborg, frivillig i lektiecafé i Odense

Hvorfor er du frivillig i Matematikcenter?

Jeg vil gerne være matematiklærer i fremtiden. Dette giver mig god øvelse i at lære fra mig, og så syntes jeg at det er super fedt når man får hjulpet folk til at løse en opgave de ikke kunne finde ud af.

Hvorfor er matematik vigtig?

Matematik er rigtig vigtigt i vores hverdag. Vi bruger det mange flere steder end man lige tænker over, og jo mere avanceret matematik man kender til, jo flere ting kan man bruge sin viden til.

Hvilken slags matematik er din favorit? Hvad er fedt ved matematik?

Personligt kan jeg rigtig godt lige kombinatorik og sandsynlighedsteori. Det er to super interessante aspekter af matematikken, som spiller rigtig godt sammen i forhold til hvor mange muligheder man kan regne sig frem til og ligeledes hvor stor sandsynlighed man kan finde frem til af forskellige ting. De synliggør også den del af matematikken, som jeg syntes er fedt, nemlig at nogen ting er meget nemmere end man lige tror, og at der omvendt også findes ting, som er meget sværere og besværligt end man lige skulle tro.


 Inas Houji, frivillig på webmatlive.dk

Inas Houji, frivillig på webmatlive

Hvorfor er du frivillig i Matematikcenter?

Jeg er frivillig fordi, der var et behov for hjælp, og da jeg alligevel havde den fornødne tid, så så jeg det som en fin ting at gøre. Matematik har i min folkeskole- og gymnasietid fyldt utroligt meget og samtidigt vakt stor interesse hos mig. Derfor var jeg ikke et sekund i tvivl om, at jeg i mit sabbatår ville bidrage frivilligt med mine færdigheder i matematik til børn og unge. At mestre matematikfaget er i min optik af afgørende betydning for en god skolegang, og som frivillig hos Matematikcenter arbejder man for at skabe lige muligheder for læring og gøre unge nysgerrige på matematik, hvilket jeg mener er unikt.

 Hvorfor er det lige Webmatlive du har valgt at være frivillig i?

Webmatlive var hovedårsagen til, at jeg valgte at være frivillig hos Matematikcenter. Den online undervisning som hjemmesiden tilbød tiltrak mine interesser, fordi den gav en meget højere grad af fleksibilitet i forhold til tidspunkt og valg af frivillige, når de geografiske hensyn ikke længere behøves at tages. Til at starte med, var jeg lidt skeptisk over for, hvorledes problemer der kræver lange og detaljerede udregninger, skulle kunne løses online, men det viste sig overhovedet ikke at være et problem, da hjemmesiden både indeholdte webcam og whiteboard.

Hvad er det bedste ved at være frivillig i Matematikcenter?

Det frivillige arbejde i Matematikcenter giver rigtig meget personligt. At kunne give noget af sig selv til et godt formål og måske gøre en forskel for andre mennesker, der har svært ved matematik er noget man tager med sig videre i livet, og som man uden tvivl lærer meget af. For mig ændrer det mit liv fra at være selvcentreret til at være noget med betydning for andre. Jeg bliver ligeledes konstant mindet om, at vi ikke er lige gode til alt, og derfor skal huske på at støtte hinanden. Livet har så meget at byde på, hvis vi også kan se ud over os selv.


"Differentialregning og integralregning er det sjoveste matematik."

Frivillig i Matematikcenter
Konstruktionsingeniør i NCC, Zarah Hleyhel, har været lektiehjælper i Matematikcenter siden december 2015. Med 5 spørgsmål tuner hun ind på sin passion for matematikken i NCC og som frivillig lektiehjælper.

Hvorfor er matematik vigtig?


Jeg arbejder i et beregningstungt fag, og for at kunne regne på bygninger, skal jeg forstå matematik. Og matematikken vigtig, fordi du kan sætte to streger under. Du kan altså stole på udregningen, så du er sikker på, at du udfører arbejdet korrekt, når du f.eks. skal konstruere en bygning. Men man kan jo også bruge matematik i andre fag. Der er f.eks. matematik i samfundsfag og i økonomi. Og man kan måske forstå disse fag bedre, hvis man forstår matematik.

Hvordan bruger du matematik i dit arbejde?


Jeg bruger ikke direkte matematiske formler i mit arbejde, men jeg bruger den matematiske tankegang – man skal have forståelsen for benyttelse af matematiske formler. Men hvis jeg f.eks. arbejder med en last, som står på skrå, og jeg gerne vil have den til at stå lodret, så bruger jeg trekantsberegninger. Derudover bruger jeg programmer til 3D-programmering af konstruktioner, og de sørger for udregningerne. Men jeg skal selvfølgelig forstå programmerne og dermed matematikken bagved.

Hvilken slags matematik er din favorit? Hvad er fedt ved matematik?


Differentialregning og integralregning er det sjoveste matematik. F.eks. kan man bruge integralregning til at bestemme arealer. Jeg bruger desværre ikke integralregning så meget i mit arbejde. Men det gør vi i Matematikcenters lektiecaféer, så her kan jeg lege med det. Det fedeste ved matematik er, at man kan stole på den.

Hvorfor er du frivillig hos Matematikcenter?


Jeg vil gerne hjælpe unge, og så synes jeg, at matematik er sjovt. Derfor vil jeg også gerne hjælpe andre til at forstå, at matematik kan være sjovt. Og når jeg så hjælper de unge i lektiecaféerne, så får jeg også selv genopfrisket den matematik, som jeg ikke arbejder med til hverdag. Det er ret fedt.

Hvilken forskel synes du, du gør som frivillig?


Jeg hjælper de unge til at blive bedre til matematik. Og eleverne giver udtryk for, at de er glade for, at vi er der til at hjælpe dem. Der var en pige for nylig, som havde svært ved integralregning. Nu har hun fanget den røde tråd, og så bliver jeg altså glad på hendes vegne. For så giver det jo mening, det her. Jeg har fået af vide, at jeg er bedre til at forklare end elevernes underviser. Det gør mig glad, for man skal være meget pædagogisk og tålmodig, når man er lektiehjælper. Jeg vil gerne blive endnu bedre til at være tålmodig, så det er en god øvelse for mig.


”Når man står ude i virkeligheden, så giver det mening at kunne matematik”

- Kim Nielsen, Projektleder i NCC og frivillig i Matematikcenter


Derfor blev Martin frivillig i Matematikcenter: Ville føle sig nyttig i sit sabbatår

Martin er frivillig matematikhjælper

Martin er 19 år og blev student i sommeren 2015. Han ledte efter noget at give sig til i sit sabbatår og fandt ud af, at han ville lave noget både nyttigt og spændende. Derfor valgte han at blive lektiehjælper i matematik på Tre Falke Skolen på Frederiksberg.

Hvorfor er du frivillig i Matematikcenter?

Jeg har altid godt kunnet lide matematik. Det er et af de fag, jeg har været bedst til siden folkeskolen. Jeg har også været glad for det i gymnasiet, hvor jeg havde matematik og fysik på A-niveau på en naturvidenskabelig linje.

Efter gymnasiet ville jeg gerne lave noget, der fik mig til at føle mig nyttig. Jeg overvejede at blive lektiehjælper. Det var på den måde, jeg fandt frem til Matematikcenter.

Det virkede som en rigtig god mulighed for en som mig. Jeg kan godt lide matematik, så ved at være lektiehjælper hos Matematikcenter kan jeg både lave noget nyttigt og noget jeg synes er spændende.

Hvad hjælper du eleverne med?

Det eleverne som regel har problemer med er eksamensopgaver eller problemløsning. Jeg har oplevet, de kan have svært ved at gennemskue, hvad de skal finde ud af i en opgave. Det er mest det, jeg hjælper dem med. Når jeg så har fået dem i gang med opgaven, så kan de som regel godt selv resten. Efter nok gange tror jeg, de kan gennemskue lignende opgaver let til sidst.

Hvad synes du om at være lektiehjælper?

Jeg kan godt lide at være lektiehjælper. Jeg kan godt lide at lære fra mig og føle, at jeg gør en lille forskel eller måske for nogen en stor forskel. Det føles godt, når jeg lærer eleverne noget og jeg kan mærke, de får noget ud af min hjælp.

Hvad får du ud af at være lektiehjælper?

Udover at føle mig nyttig, laver jeg noget, jeg kan skrive på mit CV. Jeg tror, arbejdet som lektiehjælper er en rigtig god erfaring at have. Jeg vil gerne lære at blive mere udadvendt. Det ser jeg en god mulighed for som lektiehjælper at træne. Der er jeg nødt til at være imødekommende over for eleverne og rykke mine grænser lidt.


Benjamin manglede udfordringer i skolen - nu udfordrer han selv eleverne i Matematikcenter Aalborg

undefined

Benjamin er 22 år og fra Viborg, hvor han har gået på HTX. Han studerer nu matematik på 4. semester ved Aalborg Universitet. Benjamin har været frivillig projektleder i Matematikcenter i Aalborg siden januar 2014.

Hvorfor er du frivillig i Matematikcenter?

Jeg har altid været interesseret i matematik og studerer også matematik til hverdag. Dengang jeg gik i folkeskole og på HTX, følte jeg ikke, at matematikundervisningen var udfordrende nok. Jeg kunne derfor godt have brugt et tilbud som Matematikcenter. Så grunden til, jeg blev frivillig, var for at andre, der havde det som jeg havde det i gymnasiet, kan få ekstra udfordringer i matematik.

Hvad er din vigtigste opgave som frivillig?

Jeg synes selv min vigtigste opgave som frivillig er at få eleverne i lektiecafeen til at forstå ideerne bag problemerne og forstå matematikken. Jeg synes, det sker for ofte, at der kommer elever, som er meget bundet af at tænke i Maple (eller et hvilket som helst andet CAS). Man har ikke forstået matematik, hvis man kun tænker på, hvilke ting man kan få Maple til.

Hvis jeg kan få eleverne i lektiecafeen til at tænke mere på at få gode ideer og tænke selv, end at stole blindt på Maple eller komplicerede formler man kan finde på nettet er jeg godt tilfreds.  

En god oplevelse er...

Det er svært at fremhæve en enkelt episode. Det er altid fedt, når der kommer nogen med en opgave eller et emne, som de slet ikke forstår og at der så pludseligt går et lys op for dem, og de går fra lektiecafeen med en fuld forståelse af emnet/opgaven.

Det er også altid rart, når nogen kommer og siger, at deres karakterer er steget efter at de er begyndt at komme i lektiecafeen (selvom forståelse for matematik er vigtigere end karakterer).

Se mere om lektiecaféerne i Aalborg.


 

Christian, frivillig i København

Frivillig i Matematikcenter

I november stiller vi fokus på Christian, som er frivillig i Matematikcenters lektiecaféer i København. Christian har været frivillig i Matematikcenter siden august 2014. Han læser fysik på KU, men har stadig en lille matematiker gemt derinde et sted. Derfor er han frivillig i Matematikcenter - men det afholder ham naturligvis ikke fra at hjælpe med en fysikopgave hist og her.

Hvorfor er du frivillig i Matematikcenter?

Jeg kan virkelig godt lide matematik og at snakke med andre om matematik. Både gennem undervisning og i diskussioner. Det er simpelthen en fornøjelse at kunne gøre det i en god sags tjeneste - sammen med andre som også får noget ud af snakken.

Hvad er din vigtigste opgave som frivillig?

Jeg mener, at det vigtigste for mig som frivillig ikke alene er at hjælpe de elever, som har det svært med matematik med at løse de konkrete opgaver de kommer på cafeen med, men også at få dem til at forstå det matematiske koncept bagved problemet og den matematiske tankegang. Og hvis jeg oven i købet kan gøre matematik interessant for dem og de oplever den samme lyst og glæde som jeg gør, er min mission for alvor lykkedes.

Fortæl om en god oplevelse, som du har haft som frivillig

Til en café blev jeg spurgt, om jeg også kunne hjælpe med en fysikopgave, siden jeg studerer fysik på KU til daglig og det sagde jeg naturligvis ja til. Opgaven handlede om gitterligningen for monokromatisk lys. Gitterligningen stammer fra den fysiske situation, at en laser lyser gennem to spalter i et fintspaltet "gitter" og efterfølgende rammer en endevæg hvor lyset danner et mønster af lysprikker. Det er et eksperiment som viser konstruktiv og destruktiv interferens i lys. Gitterligningen siger, at man har konstruktiv interferens når forskellen på længden mellem to lysstråler er et helt antal bølgelængder. Det er bedre at forklare med en tegning:

Gitterligning

Jeg tegnede da også den fysiske situation, ligesom ovenfor, for eleven med bølger, spalteåbninger og endevæg og forklarede hende om konstruktiv og destruktiv interferens. Efter gennemgangen kunne eleven mere eller mindre selv udlede gitterligningen og sagde, at hun undrede sig over, at hun ikke havde fået den forklaring før.