Mød Leif
Leif på 72 år er pensioneret matematiklærer, og som frivillig i Matematikcenter er han tilknyttet lektiecaféen i Vejle og vores online lektiecafé Webmatlive.dk.
Leif har undervist i matematik i 40 år i gymnasiesektoren, heraf 30 år på Rosborg Gymnasium & HF. I dag er han frivillig i lektiecaféen på samme gymnasium, og det har han været næsten lige siden, han gik på pension i 2017.
Selvom jeg havde sagt nej til matematikken, da jeg gik på pension, opdagede jeg, at der alligevel var nogle ting ved det, som jeg manglede, nemlig kontakten til eleverne og kontakten til faget, og så meldte jeg mig som frivillig i Matematikcenter.
Da naboens datter pludselig havde brug for hjælp til en årsprøve i matematik, blev Leif tilkaldt, og der gik det op for ham, at han savnede matematikken. Leif har nemlig altid været glad for matematik, og savnede både at beskæftige sig med det og at formidle det.
Jeg synes, der er så mange interessante udfordringer i matematikfaget, som jeg virkelig synes er spændende at skulle overføre til noget forståeligt undervisning på gymnasieniveau.
En af de større udfordringer, han dog nogle gange oplever i mødet med eleverne, er når det ikke kun er matematikken, der er problemet, men også sproget i matematik.
Matematik er et sprog. Der er nogle gloser, man skal kende og forstå betydningen af, og der er nogle regneregler, som svarer til grammatikken i den sproglige undervisning. Hvis man ikke forstår grammatikken i sprog, kan man ikke tale sammen, og hvis man ikke forstår regnereglerne og gloserne i matematik, kan man ikke tale sammen om matematik.
Derfor synes han, at noget af det vigtigste, man kan gøre som frivillig, er at prøve at tale ud fra elevens niveau og begrebsramme. Det er vigtigt at kunne finde noget at være fælles om, når matematikken driller.
Det er vigtigt som frivillig at kunne snakke med eleverne om problemstillingerne på en mere hverdagsagtig måde. Det kan nemlig tit gøre det nemmere for eleverne, at få løst deres problem, hvis de får et virkelighedsnært eksempel at sætte det op imod.
Sproget i matematik kan have stor betydning for læring i matematik, og netop det sætter vi fokus på i vores projekt Lektiepiloter.