Nyheder fra Matematikcenter
-
Frivillig matematikhjælper til ny lektiecafé i Køge
Ledige stillingerMatematikcenter åbner snart ny lektiecafé i Køge og vi søger lige nu frivillige, der har styr på matematikken, som har lyst til at hjælpe børn og unge to timer om ugen.
Lektiecaféen kommer til at foregå hver tirsdag kl.15.30-17.30 på EUC Sjælland i Køge.
Kontakt frivilligkoordinator, Emil Lund på mail eller ring på 27 14 85 46.
Hvad består den frivillige indsats af?
Som frivillig kommer du til at:
- deltage i den ugentlige lektiecafé
- fortælle eleverne om Matematikcenter og vores tilbud ud over lektiecaféen
- mulighed for at deltage i besøg på lokale skoler, gymnasier og uddannelsesinstitutioner for at fortælle om Matematikcenters arbejde
Oftest har eleverne deres egne lektier eller afleveringer med. Andre gange har de brug for hjælp til at forstå et helt emne. Sammen med de andre frivillige i lektiecaféen guider du eleverne gennem opgaverne. Det er vigtigt, at eleven selv finder svarene. Du er der for at sikre, at eleven ikke arbejder i en forkert retning og for at forklare eleven, hvordan en opgave løses bedst.
Hvad får du ud af at være frivillig hos Matematikcenter?
- et fællesskab med andre frivillige, der deler din glæde ved matematikfaget
- mulighed for at hjælpe og inspirere unge til at blive bedre til matematik
- erfaring med at lære fra dig
Hvad forventer vi af dig?
- at du har bestået matematik på A-niveau eller tilsvarende
- at du kan formidle matematik til børn og unge på en ligefrem og virkelighedsnær måde
- at du kan komme fast to timer om ugen i lektiecaféen
- at du kan fremvise en ren børneattest
Kontakt frivilligkoordinator, Emil Lund på mail eller ring på 27 14 85 46.
Vi glæder os til at høre fra dig!
-
Bliv frivillig matematikhjælper i Næstved
Ledige stillingerHar du styr på matematikken, og er du god til at lære fra dig? Vil du hjælpe unge med at blive bedre til matematik? Så er Matematikcenter stedet for dig.
Matematikcenter søger lige nu frivillige matematikhjælpere til vores lektiecafé i Næstved. Som frivillig bruger du to timer om ugen på at hjælpe unge fra gymnasier og erhvervsuddannelser med matematik.
Matematikcenter tilbyder gratis hjælp i matematik til børn og unge fra 7. klasse til A-niveau i hele Danmark.
Matematikcenters lektiecafé har åben: Tirsdage kl. 15:30-17:30 på EUC Sjælland, Næstved.
Kontakt frivilligkoordinator, Emil Lund på mail eller ring på 27 14 85 46.
Hvad består den frivillige indsats af?
Som frivillig deltager du i den ugentlige lektiecafé, hvor du sammen med de andre frivillige hjælper eleverne med deres matematikudfordringer. Derudover oplyser du dem om Matematikcenters øvrige tilbud og kan få mulighed for at deltage i besøg på lokale skoler, gymnasier og uddannelsesinstitutioner for at fortælle om Matematikcenters arbejde.
Hvad får du ud af at være frivillig hos Matematikcenter?
- Mulighed for at hjælpe og inspirere unge til en bedre forståelse for matematik
- Erfaring med at lære fra dig og holde dine matematiske kompetencer ved lige
- Et fællesskab med andre frivillige, der deler din glæde ved matematikfaget
Hvad forventer vi af dig?
- At du har bestået matematik på A-niveau eller tilsvarende
- At du kan formidle matematik på en virkelighedsnær måde
- At du kan komme fast to timer om ugen i lektiecaféen
- At du har en ren børneattest
- At du kan arbejde selvstændigt og tage ansvar for egen tid
Kontakt frivilligkoordinator, Emil Lund på mail eller ring på 27 14 85 46.
Vi glæder os til at høre fra dig!
Matematikcenter er en nonprofitorganisation, der tilbyder gratis lektiehjælp til alle børn og unge i folkeskolens udskoling og på ungdoms-, erhvers- og voksenuddannelserne. Vores mål er at skabe lige muligheder for læring og at gøre matematikken forståelig for alle. Vi har lektiecaféer i flere byer landet over, driver online lektiecaféen Webmatlive.dk og den online materialesamling Webmatematik.dk. De frivillige matematikhjælpere udgør rygraden i Matematikcenters arbejde. Alle Matematikcenters frivillige har en stor begejstring for matematikfaget, som de hver uge deler med de unge, der bruger vores tilbud.
-
Matematikmakker gør en markant forskel for unge, der er i risiko for at dumpe matematik i grundskolen
NyhederUnge, der kæmper med udfordringer i matematik, risikerer at dumpe – og dermed miste adgangen til uddannelse og job. Forskning viser, at individuel, relationsbåret støtte har markant effekt for netop denne gruppe. Her sætter Matematikcenter ind med indsatsen Matematikmakker.
Forskning – og Matematikcenters egne erfaringer – viser, at intensive forløb, bestående af individuelt, tilpasset matematikundervisning, gør en stor forskel for unge, der er udfordret i faget. Børne- og Undervisningsministeriet beskriver den nyeste forskning på området i en artikel, hvor effekterne af individuelle forløb fremhæves, fordi virkningen er betydeligt højere sammenlignet med andre indsatser på området.
Matematikcenters indsats, Matematikmakker, er blevet evalueret i en rapport fra konsulentfirmaet, Realize. Rapporten, der tager afsæt i data indsamlet over en 3-årig periode, viser, at Matematikmakker-forløb, har stor effekt og løfteevne. Mange oplever, at de kan mere, end de troede, når de får den rette hjælp.
Matematikmakker er …
Et gratis, individuelt forløb, hvor en frivillig lektiehjælper mødes én-til-én med en ung, som har brug for hjælp til matematik. Forløbet tilpasses den unges niveau og behov og bygger på relation, ro og personlig motivation.
Evalueringsrapporten viser, at Matematikmakker virker og gør en tydelig forskel. Særligt fem elementer vurderes at være virkningsfulde.
Fem elementer gør en forskel
Matematikmakker bygger på fem dokumenterede, virkningsfulde elementer:
- Relationer baseret på respekt
Gensidig respekt skaber en tryg relation, hvor makker og elev får lyst til at arbejde sammen – både fagligt og personligt. - Én-til-én læring
Indsatsen tilpasses præcist den enkelte elevs niveau og matematikfaglige udfordringer. - Ro og tryghed udenfor klasseværelset
Forløbene foregår uden for klasselokalet, hvilket giver ro, tryghed og plads til at stille spørgsmål i en uformel stemning. - En uformel og fleksibel ramme
De frivillige forklarer matematik på alternative måder og bruger forskellige tilgange, så eleven oplever, at det kan læres på flere måder. - Personlig motivation
Forløbet er frivilligt valgt, og det skaber motivation – eleven vil fx bestå prøven, indhente viden eller styrke selvtilliden.
Sådan foregår Matematikmakker i praksis
Matematikmakker handler om faglig støtte i matematik, men i lige så høj grad om relationen mellem to mennesker. En frivillig og en ung mødes som regel én gang om ugen – ofte i et bibliotek eller et andet trygt rum uden for skolens rammer. Her arbejder de med de konkrete matematikudfordringer, den unge selv har valgt at fokusere på.
Forløbene tilpasses individuelt og varer alt fra få uger til flere måneder. Nogle elever har brug for at genopbygge grundlæggende forståelse, andre for at pudse formen af før eksamen. Fælles er oplevelsen af at blive mødt i øjenhøjde – med ro, respekt og mulighed for at stille spørgsmål uden at skulle præstere.
Som en projektleder i Matematikcenter beskriver det:
“Eleverne oplever en matematiktilfredshed. Følelsen af at mestre noget. Knække noget. ‘Lige pludselig forstår jeg lidt mere’. Det hænger ved. En lyst til at gå i kast med det. En større erkendelse af at have brug for hjælp. En matematikmodning.”
Denne modning og mestring gør en forskel – ikke kun i matematik. Den styrker elevens oplevelse af sig selv og baner vejen for ny motivation.
Unge, der ikke består matematik, risikerer at stå uden job og uddannelse.
Flere unge består ikke matematik og risikerer dermed at blive marginaliseret og stå uden uddannelse. Det er den gruppe, som Matematikmakker griber og løfter – fagligt og personligt!
Undersøgelser dokumenterer, at antallet af unge mellem 15 og 24 år, der er uden job og uddannelse, er steget det seneste år – mange af dem har oplevet nederlag i faget matematik. En stor del af denne gruppe har allerede forsøgt sig i uddannelsessystemet, men er faldet fra, så hvis de skal lykkes med at gennemføre en uddannelse, er der brug for støtte.
Heldigvis kan vi se, at Matematikmakker har dokumenteret effekt: De unge oplever fagligt løft og øget tro på egne evner. De unge oplever, at de kan mere, end de troede, når de får den rette hjælp.
Dokumenteret løfteevne
Evalueringsdata fra rapporten viser, at de unge, som deltager i Matematikmakker opnår et fagligt løft og styrket tro på egne evner:
- 76 % af de unge vurderes som parate til at gå til grundskolens afgangsprøve i matematik efter forløbet
- 48 % opnår det matematiske mål, de selv har sat sig – fx bestået 9. eller 10. klasses afgangsprøve
De unge får større forståelse for faget, mere mod, bedre strategier til opgaveløsning og bedre karakterer. De føler sig mødt i øjenhøjde og oplever, at matematik pludselig giver mening – og det ændrer deres syn på både faget og sig selv. Den forandring skaber motivation – ikke bare for matematik, men for læring generelt.
”Jeg har ikke lært det grundlæggende i skolen. Jeg lærte det helt grundlæggende her. Jeg ville gerne bestå min eksamen, og jeg ville gerne forstå lidt mere, hvad det betyder. Jeg tænkte, det er helt fjollet – det ender ud i ingenting. Men det gjorde det ikke. Hvis jeg skal regne et eller andet, bruger jeg hendes metoder. Det var samtidigt hyggeligt, og jeg fik noget ud af det. Jeg havde givet op for længst. Jeg endte med at bestå med et pænt tal”, fortæller en elev, der har fået støtte i Matematikmakker.
Tro på egne evner og lyst til læring
Evalueringen viser, at det faglige udbytte, som de unge opnår gennem Matematikmakker, medfører, at de får en ny tro på deres egne evner. De unge lærer noget, som før har været uoverskueligt for dem, og det giver en ny selvforståelse. En elev udtrykker det således:
”Ja. Grundlæggende er min forståelse for matematik blevet langt bedre. Jeg føler mig ikke fortabt i matematikken. Jeg kan følge med. Jeg kan til sidst komme frem til, at jeg godt kan forstå det. Det har jeg ikke haft forståelsen af før”.
De unge føler sig bedre klædt på og mere motiveret. Det skyldes især den tætte relation til deres frivillige makker og den tid og ro, der er til fordybelse og dialog:
”De bliver set. De bliver fem centimeter højere”, fortæller en af de frivillige.
Eleverne møder et menneske, som tror på dem – og det smitter af. De føler sig set, hørt og taget alvorligt, og det giver grobund for både faglig og personlig udvikling.
Udviklingen sker i flere trin
- På kort sigt oplever eleven ro, forståelse og tryghed. Der er plads til spørgsmål – og til ikke at kunne det hele.
- På mellemlang sigt vokser motivationen og troen på, at man kan lære det, der før virkede uoverskueligt og svært.
- På lang sigt ser vi elever, der fastholdes i uddannelse og tør tage nye skridt – fordi de har genfundet troen på, at ”jeg også dur til skole”.
Det er ikke bare faglig støtte – det er identitetsarbejde. Når en ung oplever, at nogen har tid til dem, lytter og tror på dem, begynder de også selv at tro på, at de har værdi – og kan lykkes.
”Kunne jeg ikke forstå det på den ene måde, så fandt hun en anden måde at forklare det på. Hun vendte og drejede det, til det gav mening for mig.”, forklarer en ung om samarbejdet med den frivillige.
Matematikmakker peger på, at faglig læring og udvikling af et positivt selvbillede hænger sammen – og at det er muligt at flytte elever, når vi møder dem i øjenhøjde med nærvær og ro.
Matematikmakker er en veldokumenteret indsats – med potentiale til at hjælpe endnu flere unge
Matematikmakker har dokumenteret effekt: De unge bliver fagligt stærkere, mere eksamensparate og får øget selvtillid, motivation og tro på egne evner. Men potentialet rækker videre. Matematikmakker er en veldokumenteret og skalerbar indsats, der med de rette ressourcer og samarbejder kan gavne endnu flere unge – og måske endnu tidligere i skoleforløbet.
Mange af de unge i forløbet går i 8.–10. klasse, og flere af dem har allerede kæmpet længe med faglige huller i matematik. Tænk, hvis de havde fået et Matematikmakker-forløb tidligere?
Matematikmakker kunne fx udbredes til udskolingen og integreres i eksisterende skole- og lektiehjælpstilbud i kommuner.
Der skal ikke meget til: En frivillig matematikhjælper, en ung, der har behov for matematikstøtte og lidt tid – men effekten er stor.
“Jeg oplevede en elev, som pludselig ”talte matematik”. Hun er blevet mere selvsikker. Det virkede som om, at hun syntes, det var blevet spændende med matematikken. Hun havde fået skærpet sin interesse, fordi hun kunne forstå det. Der var et kropsligt udtryk – hun rettede sig op, når hun talte. Det var så tydeligt”.
Lad os give flere unge den oplevelse.
Evalueringsrapporten er udarbejdet af konsulentfirmaet, Realize.
Læs mere om projektet her
- Relationer baseret på respekt
-
Matematikcenter giver elever større forståelse og lyst til matematik
NyhederEvalueringen af Matematikcenters indsats i 2025 viser tydeligt, at organisationens gratis tilbud har en mærkbar positiv effekt. Eleverne oplever større forståelse, øget motivation og bedre mulighed for at følge med i undervisningen – og over halvdelen mener, at indsatsen har forbedret deres karakterer.
Matematik bliver lettere at forstå
En overvældende del af eleverne oplever, at Matematikcenter hjælper dem med at knække koden til matematik:
- 95 % oplever, at matematikken bliver mere forståelig
- 91 % mener, at Matematikcenter forenkler og eksemplificerer faget
“Da jeg fandt denne hjemmeside, fik jeg bedre forklaringer, de rigtige formler og en bedre forståelse for matematikken – samt en ny nysgerrighed på faget.”
– Elev, gymnasietHjælpen skaber motivation og faglig fremgang
Evalueringen viser, at hjælpen ikke kun gør faget lettere – den giver også eleverne lyst og mod til at lære mere:
- 69 % føler sig bedre rustet til at følge med i undervisningen
- 68 % oplever øget motivation
- 54 % mener, de har fået bedre karakterer som følge af støtten
Frivillighed og fællesskab betyder mest
Hvad får eleverne til at søge hjælp? Her er de vigtigste faktorer:
Motivationsfaktor
Andel elever
At kunne følges med andre
66 %
Lærerens anbefaling
59 %
At hjælpen ydes af frivillige
50 %
“Du får noget andet ud af det, fordi de frivillige brænder for matematikken. De er engagerede i, at du forstår det i sidste ende.”
– Elev, 2.gMen nogle barrierer står stadig i vejen
Selvom mange oplever udbytte af tilbuddene, viser evalueringen også, hvorfor nogle fravælger at bruge dem:
- 54 % bliver afholdt, hvis lektiecaféen ligger på en anden skole
- 34 % ved ikke, hvordan hjælpen fungerer
- 57 % af de ikke-brugende elever siger, at de ikke har brug for hjælp
- 43 % siger, de ikke har tid
Det peger på, at både praktiske forhold og bedre kommunikation om tilbuddenes indhold og tilgængelighed er vigtige indsatsområder.
Eleverne bruger hjælpen til konkrete opgaver
De fleste elever bruger lektiecaféerne og Webmatematik til at forstå opgaver og få støtte til afleveringer:
- 70 % får hjælp til forståelse af opgaver
- 67 % til lektier og afleveringer
“Jeg var gået i stå på en aflevering, men fik hjælp og kunne aflevere den til tiden.”
– Elev, 2.g
Fakta om evalueringen
- 167 elever har deltaget i undersøgelsen
- 61 % er kvinder, 37 % mænd, 2 % andet
- Eleverne kommer fra gymnasier, erhvervsuddannelser, VUC, FGU og grundskole
- 51 % har brugt et af Matematikcenters tilbud
- De mest anvendte tilbud: Webmatematik (55 %) og lektiecaféer (59 %)
-
Studentermedhjælper for IT og web
Ledige stillingerFrist den 8.juni 2025
Vil du være en del af en organisation, der arbejder for at skabe lige muligheder for læring og øge børn og unges matematikforståelse? Vil du være med til at sikre, at børn og unge har gratis adgang til støtte i matematik udenfor skoletid lokalt og digitalt? Så er Matematikcenter stedet for dig.
Matematikcenter søger en studentermedhjælper til IT og web 8-12 timer ugentligt.
Matematikcenter er en frivillig forening, der arbejder for at hjælpe den enkelte med at opnå sit eget bedste inden for matematik og at øge børn og unges muligheder for uddannelse. Vi driver lokal og digital lektiehjælp samt flere større udviklingsprojekter.
Om stillingen
Som medarbejder for IT og web bliver dine arbejdsopgaver at:
- Yde løbende support til medarbejdere, frivillige og brugere (f.eks. til vores hjemmesider/Umbraco, online lektiehjælp, opsætning af computere, programmer, software mm. til medarbejdere)
- Support på udgivelse af nyt indhold til Webmatematik.dk (Umbraco og JSON)
- Support på forum på Webmatematik.dk (phpBB)
- Samarbejde med eksterne leverandører af software
- Stå for brugeradministration (f.eks. at oprette nye medarbejdere i Microsoft, i projektstyringssystemet Monday mm.)
- Sikre at GDPR ajourføres og overholdes
- Implementering af nye systemer
- Deltage i udvikling af ny indsats om potentialet for brug af kunstig intelligens i Matematikcenters tilbud
Vi forestiller os at:
- Du læser en relevant uddannelse på f.eks. IT-Universitet, DTU eller lignende
- Du har kendskab til og eventuelt erfaring med programmering
- Du kan bevare overblikket og er serviceminded
- Du kan være til stede på Matematikcenters kontor 1-2 dage om ugen inden for almindelig arbejdstid (8-16)
- Det er en fordel, hvis du mestrer matematik på minimum A-niveau (dog ikke et krav)
Hvad tilbyder vi?
Som Medarbejder for IT og web bliver du en del af Matematikcenters sekretariat, der består af 2 fuldtidsansatte, 3 deltidsansatte og 2 studentermedhjælpere. Sekretariatet ligger på Dortheavej 12 i København NV. Vi har en uformel omgangstone og en høj faglighed. Du bliver en del af et team, som sammen arbejder på at udvikle organisationen, hvor der ofte er kort fra idé til handling. Vi har hver vores eget ansvarsområde, men vi hjælper alle til med både store og små opgaver, når der er brug for det.
Stillingen er en studentermedhjælperstilling på 8-12 timer om ugen. Jobbet ønskes besat hurtigst muligt.
Interesseret?
Send en ansøgning og CV til bolette@matematikcenter.dk hurtigst muligt og senest den 8. juni 2025. Skriv ”IT og web” i emnefeltet. Samtaler forventes afholdt i uge 25.
Har du spørgsmål vedrørende stillingen, så kontakt sekretariatsleder, Bolette Møller Jensen, på telefon 60129835 eller mail bolette@matematikcenter.dk.
Matematikcenter ønsker at afspejle samfundet. Derfor opfordrer vi alle personer uanset køn, alder, religion, handicap og etnisk baggrund til at søge.
Vi glæder os til at høre fra dig.