Nyheder fra Matematikcenter
-
Studentermedhjælper for IT og web
Ledige stillingerFrist den 8.juni 2025
Vil du være en del af en organisation, der arbejder for at skabe lige muligheder for læring og øge børn og unges matematikforståelse? Vil du være med til at sikre, at børn og unge har gratis adgang til støtte i matematik udenfor skoletid lokalt og digitalt? Så er Matematikcenter stedet for dig.
Matematikcenter søger en studentermedhjælper til IT og web 8-12 timer ugentligt.
Matematikcenter er en frivillig forening, der arbejder for at hjælpe den enkelte med at opnå sit eget bedste inden for matematik og at øge børn og unges muligheder for uddannelse. Vi driver lokal og digital lektiehjælp samt flere større udviklingsprojekter.
Om stillingen
Som medarbejder for IT og web bliver dine arbejdsopgaver at:
- Yde løbende support til medarbejdere, frivillige og brugere (f.eks. til vores hjemmesider/Umbraco, online lektiehjælp, opsætning af computere, programmer, software mm. til medarbejdere)
- Support på udgivelse af nyt indhold til Webmatematik.dk (Umbraco og JSON)
- Support på forum på Webmatematik.dk (phpBB)
- Samarbejde med eksterne leverandører af software
- Stå for brugeradministration (f.eks. at oprette nye medarbejdere i Microsoft, i projektstyringssystemet Monday mm.)
- Sikre at GDPR ajourføres og overholdes
- Implementering af nye systemer
- Deltage i udvikling af ny indsats om potentialet for brug af kunstig intelligens i Matematikcenters tilbud
Vi forestiller os at:
- Du læser en relevant uddannelse på f.eks. IT-Universitet, DTU eller lignende
- Du har kendskab til og eventuelt erfaring med programmering
- Du kan bevare overblikket og er serviceminded
- Du kan være til stede på Matematikcenters kontor 1-2 dage om ugen inden for almindelig arbejdstid (8-16)
- Det er en fordel, hvis du mestrer matematik på minimum A-niveau (dog ikke et krav)
Hvad tilbyder vi?
Som Medarbejder for IT og web bliver du en del af Matematikcenters sekretariat, der består af 2 fuldtidsansatte, 3 deltidsansatte og 2 studentermedhjælpere. Sekretariatet ligger på Dortheavej 12 i København NV. Vi har en uformel omgangstone og en høj faglighed. Du bliver en del af et team, som sammen arbejder på at udvikle organisationen, hvor der ofte er kort fra idé til handling. Vi har hver vores eget ansvarsområde, men vi hjælper alle til med både store og små opgaver, når der er brug for det.
Stillingen er en studentermedhjælperstilling på 8-12 timer om ugen. Jobbet ønskes besat hurtigst muligt.
Interesseret?
Send en ansøgning og CV til bolette@matematikcenter.dk hurtigst muligt og senest den 8. juni 2025. Skriv ”IT og web” i emnefeltet. Samtaler forventes afholdt i uge 25.
Har du spørgsmål vedrørende stillingen, så kontakt sekretariatsleder, Bolette Møller Jensen, på telefon 60129835 eller mail bolette@matematikcenter.dk.
Matematikcenter ønsker at afspejle samfundet. Derfor opfordrer vi alle personer uanset køn, alder, religion, handicap og etnisk baggrund til at søge.
Vi glæder os til at høre fra dig.
-
Forældre får brugbare redskaber til at hjælpe deres børn med matematik
NyhederForældre til børn med matematikudfordringer udtrykker, at de opnår ny viden og indsigt i, hvordan de kan hjælpe deres børn med matematik efter deltagelse i Forældrematematik.
En ny evalueringsrapport, gennemført af konsulentfirmaet Realize Aps, evaluerer Matematikcenters indsats, Forældrematematik. Evalueringen dykker ned i forældrenes besvarelser, og resultaterne peger på, at forældrene går opløftet hjem og med en ny forståelse af, hvordan de kan indgå i en samtale med deres børn om matematiklektierne.
Forældrematematik er et oplæg til forældre, der har børn med udfordringer i matematik i grundskolen. Oplægget fokuserer på sproget i matematikundervisningen, og hvad sproget betyder for tilegnelsen af matematiske kompetencer. Denne tilgang bygger på en indsigt om, at der ofte sker en ændring i børns relation til matematik omkring 4. klasse – blandt andet fordi, der kommer mere tekst i matematikbøgerne.
Mange forældre oplever, at Forældrematematik gør dem bedre i stand til at hjælpe deres børn
93% af forældrene oplever i høj grad eller i nogen grad, at Forældrematematik gør dem bedre i stand til at hjælpe deres børn med konkrete matematikopgaver. Ligeledes oplever 93% af forældrene, at Forældrematematik giver dem brugbare og konkrete redskaber, der kan hjælpe dem med at tale om matematik med deres barn.
95% af forældrene kan se mening i at bruge de redskaber og den viden, som forældrene fik gennem oplægget, i en hverdagskontekst.
Hele 98% oplever, at Forældrematematiks oplæg er relevant for dem som forældre.
Forældrene overraskes over sprogets betydning i matematik
Forældrene fortæller, at sprogets betydning i matematik ikke var noget, de var opmærksomme på før, de deltog i Forældrematematik:
”Det er en aha-oplevelse, at det kan handle om forståelsen i sproget”, forklarer en forælder.
En anden forældre udtrykker: ”Det er en øjenåbner, at der er så stor forskel fra regning til matematik i dag med så meget tekst i opgaverne”
”Jeg var meget imponeret. Jeg kom ind sådan lidt intetsigende til det og gik derfra helt opløftet. Jeg kom derfra med en aha-oplevelse”. Forældrene beskriver på en gang sprogets betydning i matematik som overraskende og samtidig opløftende, da det giver en mulighed for at gøre en forskel for børnene, fx ved at hjælpe dem med at forstå teksten:
”Da jeg tilmeldte mig, tænkte jeg ... sproget i matematik. Det er noget med at få pudset det af; Hvordan hjælper vi vores børn? Gamle regneregler, der måske har fået et nyt sprog […] Jeg fik dét med, at jeg er kompetent nok i forvejen ved bare at være mig og være mor. Der blev rundet af med, at du kan bare være der i nærheden. Læse teksten i regnestykket. Fx hvad er en ’palle’ og en ’nødhjælpsorganisation’. Det handler om sprogforståelse. Jeg er voksen og kender verden. Det var befriende og lettende. Jeg blev glad i låget undervejs”
Forældrene udtrykker at anvendelse af eksempler fra deres egne børns bøger fungerer godt
Forældrematematiks oplæg tager afsæt i matematiske eksempler fra de deltagende forældres egne børns matematikbøger. Dette greb har stor værdi for forældrene med hensyn til at kunne anvende den ny viden i sammenhæng med eget barns undervisning.
”Det fungerede godt at arbejde i bøgernes bøger. Så får man indblik i, hvad de arbejder med. Det var en blanding af at få kendskab til undervisningen og så matematikdelen. Jeg ved godt, hvad min egen datter har svært ved. Hvis jeg ikke kender det, der sker i bogen og systemet, er jeg koblet af”, sagde en forælder.
Vi ser, at forældrene oplever det som et godt greb at tage udgangspunkt i deres egne børns bøger, og at det har en positiv effekt for forældrenes forståelse af, hvad der sker i børnenes matematikundervisning. Ud over dette medfører anvendelsen af eksempler fra egnes børns bøger også, at forældre bliver opmærksomme på den sproglige del af matematikundervisningen.
”Eksempler fra bøgerne. De var gode. De fejl, der blev præsenteret, var gode. Jeg husker, at man kunne misforstå ’udklædning’ og ’udklækning’. Det var godt. Det er vigtigt, at du kan læse og forstå det danske og kender til sproget”, forklarer en anden forælder.
Ved at anvende konkrete eksempler fra deltagernes egne børns bøger, bygges en bro mellem forældrenes forståelse af og deres børns matematikundervisning, hvilket giver forældrene forudsætninger for at hjælpe deres børn.
Baggrund og formål
Baggrunden for Forældrematematik hviler på undersøgelser, der viser, at der er mange forældre der rigtig gerne vil hjælpe deres børn med matematik, men er usikre på, hvordan de bedst kan hjælpe. Usikkerheden skyldes til dels, at mange af forældrene selv har haft dårlige oplevelser med matematik i deres egen skolegang eller har nogle gamle opfattelser af, hvad matematik er.
Med afsæt i den uheldige ændring i børns forhold til matematik i løbet af grundskolen samt inddragelse af den oplagte målgruppe, nemlig forældrene, var formålet med Forældrematematik at være en forebyggende indsats og gøre en betydelig forskel for de elever, som senere kan risikere at få et dårligt forhold til matematik.
På denne baggrund er vi hos Matematikcenter tilfredse med, at den viden og de redskaber, som forældrene udtrykker, de opnår gennem deltagelse i Forældrematematik, flugter med indsatsens formål.
Ny indsigt mindsker frustration og giver grund til at sænke skuldrene
Ser vi på tværs af alle besvarelserne, som evalueringen hviler på, udtrykker forældrene, at de har fået en indsigt i og forståelse for, at man som forælder har flere muligheder for at hjælpe sit barn, uden nødvendigvis selv at besidde stærke matematiske kompetencer. Forældrene peger på tre, ifølge dem, simple, konkrete redskaber, der er til at gå til derhjemme:
- Ruste deres børn sprogligt gennem samtale, højtlæsning, brug af sproget i forskellige sammenhænge, som er en af grundidéerne i Lektiepiloter.
- Hjælpe med at læse og forstå den tekst, der ofte er i matematikopgaver fra 4. klasse og frem, og i læsningen dechifrere teksten, så selve matematikopgaver bliver mere forståelig for barnet.
- Lade barnet gå tilbage i klasserummet med opgaver, som giver for stor frustration i relationen mellem barn og forældre, og hvor der er brug for matematikfaglige kompetencer, som findes hos matematiklærer.
En forælder uddyber, hvordan indsigterne medvirker til, at man som forældre kan hjælpe på andre måder end med løsning af matematikken:
”Der blev snakket ind i nogle af de problematikker, vi sidder med til hverdag. Det er lang tid siden, jeg har siddet med den matematik, og det er svært ikke at blive frustreret. Så er det fint at blive sat ind i det her. Vi kan godt tage skuldrene lidt ned [som forældre]. Det afvæbnede hele situation. Som forældre kan man tage det mere roligt. Man behøver ikke blive stresset. Man skal have store ører og lytte efter, hvad ens børn siger og få dem til selv at løse det. Man skal anspore til nysgerrigheden ved at gå ind og snakke opgaverne igennem med dem. Formuleringen af opgaverne kan være på en måde, som gør, at de ikke forstår, hvad det handler om. Og så er det svært at danne billeder af, hvad man skal løse. Matematik er abstrakt nok i forvejen”
Forældrematematik i et større perspektiv
For Matematikcenter vil det videre arbejde med Forældrematematik blandt andet fokusere på at skabe interesse for sproget i matematik for en så bred gruppe af forældre som muligt, for at sikre, at viden, indsigter, konkrete redskaber og måder, hvorpå man som forældre kan støtte sine børn i matematik på ikke forbeholdes nogle forældre, fx dem der i forvejen har overskud og ressourcer til at søge hjælp.
Matematikcenter tilbyder Forældrematematik i Tårnby og tre nye kommuner i løbet af 2025 og 2026 med støtte fra Egmont Fonden. Indsatsen er udviklet i årene 2021 til 2024 under navnet ”Lektiepiloter”, og blev støttet af Novo Nordisk Fonden. I overgangen fra at indsatsen er gået fra at være et udviklingsprojekt til et udbredelsesprojekt, har det ændret navn fra Lektiepiloter til Forældrematematik, og derfor kan man læse meget mere om indsatsen her.
Vi har lavet en video med en mor og hendes datter, der fortæller om deres oplevelser med Forældrematematik. Se den her.
-
Matematikcenter styrker unges matematikkompetencer i 2024
NyhederMatematikcenter har i 2024 fortsat sin vigtige indsats for at gøre matematik tilgængeligt for børn, unge og forældre over hele landet. Med en kombination af fysiske lektiecaféer, digitale læringstilbud og innovative projekter har organisationen nået tusindvis af elever og skabt mærkbare resultater.
Nedenfor kan du dykke ned i Matematikcenters årsberetning 2024.
3.025 elever har fået støtte i matematik i lokale lektiecaféer
Matematikcenters 18 lokale lektiecaféer har i løbet af året haft 3.025 besøgende elever. Evalueringer viser, at 72 % af eleverne oplever, at Matematikcenter har hjulpet dem med at forstå matematik bedre. Den personlige og engagerede tilgang fra organisationens 90 frivillige er afgørende for dette resultat.
"Jeg har nemmere ved at følge med i undervisningen, og jeg får mulighed for at gennemgå emner, jeg ikke helt forstod i skolen." fortæller en af eleverne fra lektiecaféerne.
Digitale løsninger når bredt ud
Webmatlive.dk, Matematikcenters online lektiecafé, har afholdt 938 individuelle lektiehjælpssessioner i år. Hver session varer nu i gennemsnit over 33 minutter, hvilket sikrer dybere læring. Samtidig har læringsplatformen Webmatematik.dk haft over 4,2 millioner visninger i 2024, hvilket understreger behovet for digitale læringsressourcer.
"Jeg har lige benyttet Webmatlive for første gang og er enormt begejstret over, at denne ressource findes. Det er en livredning for os, der læser HF Online." Citat fra elev på Webmatematik.dk
Innovation og projekter med stor effekt
I 2024 afsluttede Matematikcenter to store projekter: Matematikmakker og Lektiepiloter, der begge har givet værdifulde indsigter i, hvordan elever bedst støttes i matematik. Samtidig er nye projekter som Kreativ Matematik og Udbredelse af Matematikcenter blevet igangsat for at nå endnu flere elever med nye og inspirerende læringsmetoder.
En matematiklærer fortæller: "Jeg ser en tydelig forskel i mine elevers motivation og forståelse for matematik efter at have deltaget i Matematikcenters projekter."
Eksamensforberedelse giver selvtillid
"Tak til de frivillige, det hjalp virkelig." fortæller en deltager til eksamensforberedelsen i 2024. Matematikcenters eksamensforberedende tilbud har hjulpet 235 elever med at blive klar til deres prøver. 94 % af deltagerne føler sig bedre forberedte efter at have deltaget i eksamenshjælpen, og 90 % fremhæver de frivilliges støtte som afgørende.
Læs Matematikcenters årsberetning for 2024 her.
Fremtiden: Flere elever, flere muligheder
Matematikcenter fortsætter sin vækstrejse og vil i de kommende år udvide sine tilbud, både fysisk og digitalt. Med ambitionen om at åbne nye lektiecaféer og øge kapaciteten på Webmatlive.dk er målet at sikre, at endnu flere elever får den hjælp, de har brug for.
De kommende år byder også på udbredelse af Forældrematematik, hvor flere forældre med børn i indskoling og på mellemtrinnet får redskaberne til at støtte deres børn i matematik.
Matematikcenter takker alle samarbejdspartnere, fonde og frivillige, der gør arbejdet muligt. Ønsker du at støtte eller samarbejde med os kan du kontakte bolette@matematikcenter.dk
-
En stigende andel af de danske elever klarer sig dårligt i matematik
BlogindlægEn stigende andel af de danske elever klarer sig så dårligt i matematik, at de kan få svært ved at tage en videregående uddannelse og klare sig i samfundslivet.
TrygFondens Børneforskningscenter har netop udgivet et nyt policy brief, om hvad man kan gøre for at løfte lavtpræsterende elever.
I briefet fremgår det bl.a., at der er mange årsager til, at elever præsterer lavt i matematik og i 2023 steg andelen af elever der ikke kunne opnå karakteren 02 i matematik. Derfor er der et stort potentiale i intensive tutorordninger og andre undervisningsformater, som kan tilpasses den enkelte elevs behov.
Hvis der, med de lavtpræsterende elever, fokuseres på talbaserede regnestrategier og talforståelse, fremfor standardalgoritmer er der indikationer på, at det styrker elevernes matematiske kompetencer. Netop derfor er Matematikcenter’s tilbud mere relevante end nogensinde.
Matematikcenters tilbud om gratis lektiehjælp i matematik, både fysisk og online kan tilpasses den enkelte elevs behov samtidig med at vores frivillige skaber trygge læringsmiljøer, hvor elever kan stille spørgsmål og få den nødvendige hjælp til at forstå matematikken.
Vores erfaring viser, at netop individuel og tilpasset støtte kan være nøglen til at gøre matematikken mere håndgribelig og overskuelig for elever, der ellers har mistet motivationen. Matematikcenters seneste virkningsevaluering viser, at det har gjort en mærkbar forskel for målgruppen når de har benyttet sig af vores tilbud. 72 % svarer, at Matematikcenter er med til at gøre matematik mere forståeligt.
I Matematikcenter arbejder vi løbende på at udvikle og forbedre vores tilbud, så det skaber størst mulig værdi for flest muligt elever. Vi tror på, at ingen skal give afkald på sine drømme, fordi de ikke er gode nok til matematik.
Læs hele TrygFondens Børneforskningscenters brief her
-
Matematikcenter deltager i år på KL´s Børn og unge Topmøde
BlogindlægKL´s Børn og Unge Topmøde.
KL´s Børn og Uge Topmøde er en årlig konference der samler kommunalpolitikere, embedsmænd, fagfolk og eksperter inde for børne- og ungeområdet. Formålet med topmødet er at drøfte de mest pressende udfordringer og muligheder for at skabe de bedste rammer for børn og unge i Danmark.
Topmødet i 2025 har hovedemnet ”Flere veje til stærke fællesskaber for børn og unge” og fokuserer særligt på vigtige temaer som tidlig indsats, inklusion i skolen, trivsel og mental sundhed blandt børn og unge. Gennem en række faglige oplæg, paneldebatter og workshops får deltagerne mulighed for at dele erfaringer, diskutere løsninger og inspirere hinanden til at styrke kommunernes indsats på området.
Derudover giver topmødet en platform for netværk og samarbejde mellem kommuner, organisationer og eksperter så ny viden og best practices kan blive omsat til konkrete handlinger i det daglige arbejde. Ved at samle beslutningstagere og praktikere bidrager KL´s Børn og Unge Topmøde til at sætte retningen for fremtidens børn- og ungepolitik i Danmark.
Matematikcenter til KL´s Børn og Unge Topmøde
På KL´s Børn og Unge Topmøde hvor der er fokus på at skabe stærke fællesskaber og inkluderende læringsmiljøer, kan Matematikcenter bidrage med mange års erfaring og indsigter. Arbejdet med at tilbyde gratis støtte i matematik fremmet faglig inklusion ved at støtte elever, der har brug for ekstra hjælp i matematik. Dette understøtter elevernes faglige udvikling og bidrager til deres trivsel og selvtillid i skolen.
Derudover kan Matematikcenter bidrage og dele erfaringer om, hvordan man engagerer frivillige og skaber samarbejde mellem skoler, elever og organisationer. Erfaringerne og vidensdelingen kan inspirere kommuner til at etablere lignende initiativer, der styrker det faglige fællesskab og sikrer, at flere elever får muligheden for at deltage aktivt i undervisningen.
Matematikcenter er til stede for at kunne bidrage til debatten om, hvordan de bedste inkluderende læringsmiljøer skabes samt hvordan alle elever får de bedste forudsætninger for at trives og lære.
Foto af Simon Klein-Knudsen