Nyheder fra Matematikcenter
-
Bedre rustet til at hjælpe med matematik!
Blogindlæg93% af de forældre, der deltager i Forældrematematik oplever, at de bliver bedre rustet til at hjælpe deres børn i matematik!
Forældre kan spille en afgørende rolle i børns læring af matematik, hvis man blot giver dem få og simple værktøjer. Det viser projektet ”Lektiepiloter”, som Matematikcenter nu med støtte fra Egmont Fonden skal udbrede til flere forældre og kommuner under navnet ”Forældrematematik”.
”Eksperter peger på, at der ligger et stort potentiale i at skole og forældre samarbejder om at hjælpe børn i matematikvanskeligheder. Det samme peger et ungepanel på i Egmont Rapporten 2023. Derfor er vi rigtig glade for at støtte Matematikcenters Forældrematematik, som er en hjælpende hånd til forældre, så de kan være en endnu bedre støtte for deres børn.” – Heidi Sørensen, direktør i Egmonts Fondssekretariat
Støtte til børn, redskaber til forældre og oplysning til lærere
En ud af syv børn i danske skoler kæmper så meget med matematik, at det påvirker deres fremtidsmuligheder. Det viser Egmont Rapporten 2023. Men noget der kan afhjælpe matematikvanskeligheder, har Forældrematematik sat fokus på. Det er bl.a.:
- Den rette støtte til børnene: Matematikcenter tilbyder lektiehjælp i matematik til børn og unge i hele landet.
- Forståelse fra forældrene: Forældrematematik giver forældrene et indblik i skolematematikken og nogle af de udfordringer deres barn oplever.
- Samarbejde mellem lærere og forældre: Forældrematematik sørger for at lærer og forældre taler det samme matematiksprog.
- Den optimale lektiesituation: Forældrematematik klæder forældrene på til denne opgave.
En forebyggende indsats med fokus på sprog og matematik
Undersøgelser peger på, at der ofte sker en ærgerlig ændring i børns relation til matematik omkring 4. klasse. Samtidig ser vi, at mange forældre rigtig gerne vil hjælpe deres børn, men er usikre på hvordan. Det skyldes blandt andet, at mange af dem selv har haft dårlige oplevelser med matematik i skolen eller hænger fast i gamle opfattelser af hvad matematik er.
Forældrematematik tager fat i netop denne udfordring med en forebyggende indsats, der aktiverer forældrene som en vigtig ressource. Ved at skabe en positiv og støttende tilgang til matematik kan indsatsen gøre en forskel for børn, der ellers risikerer at udvikle et dårligt forhold til faget.
Gennem oplæg om sproget i matematik, en materialesamling på Webmatematik.dk og tætte samarbejder med lærere og grundskoler giver Matematikcenter forældrene de værktøjer, de har brug for til at hjælpe deres børn med matematik – så børnene kan udvikle en tryg relation til faget.
Forældrematematik gør en positiv forskel for børn og forældre
Da vi med projektet ”Lektiepiloter” afprøvede metoden, svarede 93% af forældrene, at de efterfølgende føler sig bedre rustet til at hjælpe deres barn med matematik. Her er nogle flere resultater fra projektet:
- 69% af forældrene oplever, at oplæggene er meget relevante for dem. Inkluderer vi dem, der finder det relevant i nogen grad, stiger tallet til 98%.
- 44% af forældrene føler sig i høj grad bedre klædt på til at hjælpe deres barn med matematik efter oplæggene. Tallet stiger til 95%, når vi inkluderer dem, der svarer "i nogen grad".
- 45% oplever at have fået brugbare og konkrete værktøjer til at tale om matematik i hverdagen. Sammenlagt med "i nogen grad" er det hele 93%.
- 65% kan i høj grad se mening i at bruge redskaberne i en hverdagskontekst. Inkluderer vi "i nogen grad", gælder det for 95%.
- 51% føler sig bedre rustet til at hjælpe med konkrete matematikopgaver. Med "i nogen grad" inkluderet, er det 93%.
Forældrematematik (tidligere kaldet ”Lektiepiloter”) er i 2021-2024 udviklet med støtte fra Novo Nordisk Fonden og i et samarbejde med Tårnby Kommune og Nationalt Center for Udvikling af Matematikundervisning.
I 2024-2027 skal Matematikcenter med støtte fra Egmont Fonden udbrede Forældrematematik, så flere forældre får glæde af indsatsen. Ambitionen er, at i alt 4.000 forældre nås gennem projektet, at der indgås samarbejde med 20-30 folkeskoler i 4 forskellige kommuner, at øge visninger af materialesamlingen på Webmatematik.dk og at mindst 30 frivillige oplægsholdere opkvalificeres. Se mere på www.matematikcenter.dk.
-
Studentermedhjælper for IT og web
Ledige stillingerFrist den 28.januar 2025
Vil du være en del af en organisation, der arbejder for at skabe lige muligheder for læring og øge børn og unges matematikforståelse? Vil du være med til at sikre, at børn og unge har gratis adgang til støtte i matematik udenfor skoletid lokalt og digitalt? Så er Matematikcenter stedet for dig.
Matematikcenter søger en studentermedhjælper til IT og web 8 timer ugentligt.
Matematikcenter er en frivillig forening, der arbejder for at hjælpe den enkelte med at opnå sit eget bedste inden for matematik og at øge børn og unges muligheder for uddannelse. Vi driver lokal og digital lektiehjælp samt flere større udviklingsprojekter.
Om stillingen
Som medarbejder for IT og web bliver dine arbejdsopgaver at:
- Yde løbende support til medarbejdere, frivillige og brugere (f.eks. til vores hjemmesider/Umbraco, online lektiehjælp, opsætning af computere, programmer, software mm. til medarbejdere)
- Support på udgivelse af nyt indhold til Webmatematik.dk (Umbraco og JSON)
- Support på forum på Webmatematik.dk (phpBB)
- Samarbejde med eksterne leverandører af software
- Stå for brugeradministration (f.eks. at oprette nye medarbejdere i Microsoft, i projektstyringssystemet Monday mm.)
- Sikre at GDPR ajourføres og overholdes
- Implementering af nye systemer
- Deltage i udvikling af ny indsats om potentialet for brug af kunstig intelligens i Matematikcenters tilbud
Vi forestiller os at:
- Du læser en relevant uddannelse på f.eks. ITU, DTU eller lignende
- Du har kendskab til og eventuelt erfaring med programmering
- Du kan bevare overblikket og er serviceminded
- Du kan være til stede på Matematikcenters kontor 1-2 dage om ugen inden for almindelig arbejdstid (8-16)
- Det er en fordel, hvis du mestrer matematik på minimum A-niveau (dog ikke et krav)
Hvad tilbyder vi?
Som Medarbejder for IT og web bliver du en del af Matematikcenters sekretariat, der består af 2 fuldtidsansatte, 3 deltidsansatte og 2 studentermedhjælpere. Sekretariatet ligger på Dortheavej 12 i København NV. Vi har en uformel omgangstone og en høj faglighed. Du bliver en del af et team, som sammen arbejder på at udvikle organisationen, hvor der ofte er kort fra idé til handling. Vi har hver vores eget ansvarsområde, men vi hjælper alle til med både store og små opgaver, når der er brug for det.
Stillingen er en studentermedhjælperstilling på 8 timer om ugen. Jobbet ønskes besat hurtigst muligt.
Interesseret?
Send en ansøgning og CV til job@matematikcenter.dk hurtigst muligt og senest den 28. januar 2025. Skriv ”IT og web” i emnefeltet. Samtaler forventes afholdt i uge 6.
Har du spørgsmål vedrørende stillingen, så kontakt sekretariatsleder, Bolette Møller Jensen, på telefon 60129835 eller mail bolette@matematikcenter.dk.
Matematikcenter ønsker at afspejle samfundet. Derfor opfordrer vi alle personer uanset køn, alder, religion, handicap og etnisk baggrund til at søge.
Vi glæder os til at høre fra dig.
-
Ny rapport: Stort behov for ekstra støtte i matematik på erhvervsuddannelserne
NyhederStor spredning i elevers faglige niveau i matematik og vekselvirkning mellem skole og praktik skaber udfordringer i matematik for både lærere og elever på erhvervsuddannelserne. I en netop udgivet rapport fra Matematikcenter kommer eleverne med deres egne anbefalinger til, hvordan udfordringen kan løses.
Matematik er et helt centralt fag på mange erhvervsuddannelser men det er samtidig også et fag, der opleves som et nederlagsfag, som påvirker elevernes læring og motivation negativt.
Det viser en ny rapport lavet af Matematikcenter med støtte fra Turborgfondet. Rapporten undersøger erhvervsuddannelseselever på linjen Teknologi, Byggeri og Transport’s forhold til matematik og behov for støtte i matematik. Undersøgelsen tager udgangspunkt i erhvervsskoleelevernes perspektiv, og det er deres stemme der er i centrum for undersøgelsen.
Matematikken som løbende udfordring
Rapporten viser, at der blandt elevgruppen på erhvervsuddannelser er en stor spredning i elevernes matematikniveau, og at dette strukturelt er med til at presse undervisningen. Der er både fagligt stærke og meget fagligt udfordrede, som gør det svært for lærerne at navigere mellem elevernes behov og forudsætninger. Denne variation i elevernes matematiske niveau skaber udfordringer med at sikre at alle eleverne modtager den tilstrækkelige støtte.
Flemming Kastbjerg, fagkonsulent for erhvervsuddannelser:
"Elevernes niveau i matematik er meget spredt – der er både elever med baggrund fra grundskolen, fra gymnasiet og fra videregående uddannelser. Strukturelt presser det undervisningen."
Dette understøttes også af Vibe Aarkrog, der er lektor i erhvervsuddannelses pædagogik:
"Vi har bogligt fagligt dygtige elever i erhvervsuddannelserne, men vi har jo rigtig mange, som har haft meget svært ved de almene fag i grundskolen...."
Denne diversitet i elevgruppen, gør matematikundervisningen til en kompleks opgave, hvor lærerne skal navigere mellem elevernes forskellige behov og forudsætninger.
Denne udfordring forstærkes yderligere af vekseluddannelsessystemet, hvor eleverne skifter mellem skoleforløb og praktik.
Matematik på erhvervsuddannelser undervises kun på grundforløbet, men matematik spiller stadig en central rolle i eleverne praktiske opgaver og projekter gennem hele uddannelsen. Undersøgelsen viser at denne vekselvirkning mellem skole og praktik medfører grad af aflæring af elevernes matematiske færdigheder.
Jan Bisgaard, uddannelsesleder på Frederiksberg TEC:
”Nogle elever aflærer fx når de er på en læreplads. Så de skal ligesom tilbage til det her teoretiske mindset når de starter på et skoleforløb igen.”
Dette betyder i praksis, at når eleverne vender tilbage til skoleperiode efter end praktik, så står lærerne overfor at skulle bruge tid på gennemgå tidligere stof.
Flere elever mangler grundlæggende færdigheder i matematik
69,6 % af de interviewede elever i rapporten har svært ved matematik. De har udfordringer med grundlæggende matematiske færdigheder og blandt andet udfordringer med ligninger og brøker går igen. Eleverne oplever også at matematik generelt er svært at huske og forstå.
Elever udtaler blandt andet:
“Rigtig dårligt… Jeg synes ligninger er svært og brøker er svært. Jeg forstår det ikke” (elev – gf2 elev bygningsnedker)
“Ikke sådan supergodt... Det er svært at huske og forstå” (gf2 elev møbelsnedker)
Lars Petersen, der underviser matematik på Techcollage oplever også at nogle elever mangler grundlæggende færdigheder:
”Altså, bare sådan noget, som at omstille mellem længdeenheder. Det er dælme svært for nogen.”
Elevernes manglende færdigheder i matematik og spredningen i elevernes faglige niveau viser at der er et stort behov for ekstra støtte i matematik på erhvervsuddannelserne.
Sådan styrkes elevernes læring
Rapporten konkluderer fire kerneelementer der skal til for at imødekomme elevernes udfordringer med matematik. De fire kerneelementer er med til at sikre at eleverne får den rette støtte og samtidig at styrke elevernes matematiske kompetencer.
- Gør matematikken meningsfuld: Gør den forståelig og relevant
- Sæt matematikken ind i den faglige kontekst: Sæt opgaver og begreber i en praktisk og faglig kontekst
- Praksisnær og visuel læring: Gør matematikken praktisk, visuel og håndgribelig, “noget de kan have i hænderne”.
- Tryghed: Skabe et trygt rum og rammer, hvor eleverne føler sig set og hørt.
Konkrete forslag til støttetilbud uden for skoletid
Det er ikke kun kerneelementerne der ifølge eleverne sikrer, at de får den ekstra støtte i matematik de har behov for. I rapporten kommer elever og lærere også med konkrete bud på mulige støttetilbud. Det fortæller sekretariatsleder i Matematikcenter, Bolette Møller Jensen:
”Vi kan se at eleverne ønsker mere støtte i matematik uden for skoletid og lærerne ser den ekstra støtte som et værdifuldt supplement til undervisningen”.
Bolette Møller Jensen, understreger også at støtten skal kunne rumme den diverse elevgruppe:
“Rapporten viser midlertidig også, at det er en divers målgruppe vi har med at gøre på erhvervsuddannelserne – både ift. fagligt udgangspunkt og ift. deres fag og den kontekst som matematikken skal sættes ind i. Derfor skal vi, udover kerneelementerne, også tænke i tilbud, der kan favne alle elever.”
I rapporten peger eleverne på tre tilbud, som de mener kan imødekomme en bred gruppe af elever på erhvervsuddannelserne:
- 1:1 forløb, hvor en elev matches med en frivillig matematikmakker
- Lektiehjælp i matematik i lokale lektiecaféer og i online lektiecafé
- Materialesamlinger, der tager udgangspunkt i fagretninger, f.eks. tømrer eller elektriker
Rapporten af Matematikcenter sætter fokus på de udfordringer, eleverne på erhvervsuddannelser står overfor i matematik. Det konkluderes at behovet for at styrke støtte i matematik på erhvervsuddannelser er stort og en målrettet indsats, der kombinerer fleksible støttetilbud, praksisnære metoder og trygge læringsmiljøer kan styrke elevernes kompetencer inden for matematik.
Fakta om undersøgelsen:
Undersøgelsen bygger på kvalitative interviews med elever fra erhvervsuddannelser på linjen Teknologi, Byggeri og Transport på GF2. Herudover er inddraget relevante vidensaktører samt repræsentanter fra EUD, herunder faglærere, matematiklærer og uddannelsesledere fra i alt tre forskellige erhvervsuddannelser. Derudover er der gennemført interviews med frivillige i Matematikcenter og med Matematikcenters sekretariat.
Interviewene består af:
- 4 vidensaktører
- 20 elevinterviews , fra Techcollage Aalborg og Roskilde Tekniske skole. Eleverne er fordelt på 6 forskellige uddannelser: Tømrer, Snedker (Bygnings-, maskin- og møbel), Murer, VVS, Blikkenslager og Elektriker.
- 2 opfølgende elevinterviews
- 6 interviews med elevrepræsentanter (5 individuelle og 1 gruppe). Repræsentanterne er fordelt fra henholdsvis Techcollage Aalborg, Frederiksberg TEC og EUC sjælland. Tre matematiklærere, to uddannelsesledere og to faglærere.
- 3 sekretariatsmedarbejdere fra Matematikcenter
For yderligere kontakt:
Analytiker, Sara Cao, sara@matematikcenter.dk
Sekretariatsleder, Bolette Møller Jensen, Bolette@matematikcenter.dk
-
Ledige stillinger i Matematikcenter
Ledige stillingerMatematikcenter søger lige nu medarbejdere til tre nyoprettede stillinger.
Frivilligkoordinator
Frist den 9.januar 2025
Matematikcenter søger en medarbejder til frivilligkoordinering samt til at sikre at vores målgruppe kender til vores tilbud om gratis lektiehjælp i matematik via skolebesøg på uddannelsesinstitutioner i hele landet.
Kommunikationsmedarbejder
Frist den 9.januar 2025
Vi søger en kommunikationsmedarbejder med erfaring inden for pressearbejde og flair for marketing.
Matematikfaglig medarbejder
Frist den 28.januar 2025
Matematikcenter søger en matematikfaglig medarbejder, der skal udvikle materialesamlinger, opgaver og andet indhold (f.eks. videoer) til Webmatematik.dk.
-
Eksamensforberedelse for VUC - Sådan gik det!
BlogindlægDet er meget sjovere at gå til eksamen, når man føler sig godt forberedt.
Matematikeksamen er netop overstået for mange VUC-kursister – og vi har gjort, hvad vi kunne for at klæde dem på.
Vi ved, at matematik kan være en udfordring for mange, men det skal ikke være en barriere for at nå sine mål. Eksamensperioden er en tid, hvor mange føler sig pressede, og derfor er det vigtigt for os at tilbyde gratis hjælp og sparring, så ingen står alene med opgaverne og deres usikkerheder.
Derfor har vi i hele november haft fokus på eksamensforberedelse i vores lektiecaféer i seks byer samt online. Her har vores fantastiske frivillige stået klar med skræddersyede opgavesæt, der skulle træne og forberede kursisterne i alle de matematiske discipliner, de kan møde til eksamen.
Vores opgavesæt er blevet hyppigt uddelt til kursisterne, og mange har også brugt lektiecaféerne til sparring forud for den mundtlige eksamen. Stemningen har været i top, og vi har mødt masser af engagement fra kursisterne.
Hos Matematikcenter brænder vi for at gøre matematik tilgængeligt for alle – og vi er stolte af at kunne hjælpe kursister med at blive mere trygge og forberedte til deres eksamen.
Særligt tak til Knud og Dagny Gad Andresens Fond, Frederiksberg Fonden, Stibofonden, Thomas B Thriges Fond, Datacenter Odense for at støtte vores arbejde og gøre det muligt at hjælpe elever og kursister op til eksamen.