Menu

Menu

Nyheder fra Matematikcenter

  • Matematikcenter får bevilling fra Novo Nordisk Fonden

    Nyheder

    Matematikcenter får bevilling fra Novo Nordisk Fonden

    Naturvidenskabelige projekter for børn og unge modtager 15 mio. kr. fra Novo Nordisk Fonden, og Matematikcenter er blandt de 8 støttede projekter i Novo Nordisk Fondens forårsuddeling, der har fokus på naturvidenskabelige uddannelser og uformelle læringsmiljøer.

    Matematikcenter og lektiepiloter har sammen ansøgt om støtte til at afprøve et koncept, som gennem en række særligt tilrettelagte oplæg og indsatser giver forældre med børn i grundskolen viden, selvtillid og konkrete værktøjer til bedre at kunne hjælpe deres børn med matematik. Konceptet er udviklet af lektiepiloter og bygger på viden og erfaringer fra Lektiepiloters faglige baggrund inden for matematik didaktik og undervisning.

    Når det kommer til at udvikle børns matematikkompetencer, er forældre en overset men oplagt målgruppe. Vi ser gang på gang forældre til børn i grundskolen, der kæmper med at hjælpe deres børn med lektier. Det kan være forældre, som ikke mestrer matematik på et tilstrækkeligt niveau, men også forældre med lange uddannelser og gode matematikfærdigheder, som ikke evner at formidle matematikken på en måde, der øger motivation og interesse for matematik.

    Hvorfor matematik?

    Hvis Danmark skal lykkes med at få unge under 25 igennem en uddannelse og/eller i job, så kræver det især et fokus på matematik. Faget spiller en central rolle gennem hele ens skole- og uddannelsesliv. Dårlige matematikfærdigheder kan have direkte indflydelse på, at man erklæres ikke-uddannelsesparat, ikke gennemfører en ungdomsuddannelse eller ikke optages på en videregående uddannelse. Basale matematikfærdigheder giver et menneske handlemuligheder - i uddannelse, i arbejde og i ens personlige liv.

    Vi hos Matematikcenter er ydmyge og stolte over støtten, og ser frem til at komme i gang med projektet.  

    Du kan læse mere om Novo Nordisk Fondens bevilling og om de andre projekter her.

  • Studentermedhjælper i Matematikcenter til organisering af Webmatlive.dk

    Ledige stillinger

    Studentermedhjælper i Matematikcenter til organisering af Webmatlive.dk

    Matematikcenter søger en studentermedhjælper 10-15 timer ugentligt til at organisere vores digitale lektiecafé: Webmatlive.dk, koordinere de frivillige lektiehjælpere samt sikre at vores målgruppe kender til vores tilbud om gratis lektiehjælp i matematik.

    Matematikcenter er en forening af frivillige, der tilbyder gratis lektiehjælp i matematik til unge i lokale lektiecaféer og digitalt på Webmatematik.dk og Webmatlive.dk.

    Som studentermedhjælper bliver dine arbejdsopgaver (i tæt samarbejde med frivilligkoordinatoren) at:

    • Organisere Matematikcenters digitale lektiecafé, Webmatlive.dk
    • Koordinere de frivillige på Webmatlive.dk, inkl. at planlægge og afholde introsamtaler
    • Markedsføre Matematikcenters tilbud over for elever og kursister via skolebesøg og udsendelse af materiale til uddannelsesinstitutioner og andre interessenter
    • Organisere Matematikcenters eksamensforberedelse digitalt i maj/juni
    • Vedligeholde indholdet på Webmatlive.dk, så det er opdateret til både frivillige og brugere
    • Svare på henvendelser fra brugerne af Webmatlive.dk af ikke-matematisk karakter
    • At løse ad-hoc-opgaver på sekretariatet med udgangspunkt i dine kompetencer

    Vi forventer derfor at du:

    • Har gode kommunikationsevner, og føler dig godt tilpas i relationen til både frivillige, Matematikcenters målgruppe samt i det opsøgende arbejde på skolerne
    • Kan være til stede på kontoret i København SV to dage om ugen
    • Læser en relevant uddannelse
    • Kan arbejde selvstændigt, og er udadvendt og ikke bleg for at tale foran større forsamlinger
    • Kan bevare overblikket og er god til at give andre et godt overblik
    • Har kendskab til vedligeholdelse af hjemmesider

    Du bliver en del af Matematikcenters sekretariat i København, som består af tre fuldtidsansatte og to studentermedhjælpere. Vi har en uformel omgangstone og en høj faglighed. Du bliver en del af et team, som sammen arbejder på at udvikle organisationen, hvor der ofte er kort fra idé til handling. Vi har hver vores eget ansvarsområde, men vi hjælper alle til med både store og små opgaver, når der er brug for det.

    Interesseret?

    Send en kortfattet ansøgning og CV i én samlet fil til job@matematikcenter.dk hurtigst muligt og senest den 20. juni 2021. Skriv ”Studentermedhjælper: Webmatlive.dk” i emnefeltet. Samtaler forventes afholdt i uge 26.

    Har du spørgsmål vedrørende stillingen, så kontakt Frivilligkoordinator Karin Charlotte Rahbek på telefon 60126713 eller på mail karin@matematikcenter.dk.

  • Studentermedhjælper til udvikling af digital materialesamling og læringsworkshops

    Ledige stillinger

    Studentermedhjælper til udvikling af digital materialesamling og læringsworkshops

    Matematikcenter søger en studentermedhjælper, der kan bistå vores webredaktør og frivilligkoordinator i arbejdet med at udvikle en digital materialesamling om unge og privatøkonomi henvendt til elever på erhvervsskoler i hele landet samt stå for koordinering og afvikling af workshops, hvor eleverne arbejder med materialet i praksis.

    Stillingen er 10-15 timer ugentligt, og er tidsbegrænset til udgangen af maj 2022.

    Matematikcenter er en forening af frivillige, der tilbyder gratis lektiehjælp i matematik til unge i lokale lektiecaféer og digitalt på Webmatematik.dk og Webmatlive.dk.

    Henover sommeren 2021 starter vi et nyt projekt sammen med Erhvervsskolernes Elevorganisation, der handler om at udvikle et nyt koncept, hvor vi kobler matematikundervisningen på skolerne med Matematikcenters erfaring med gratis lektiehjælp, drevet af frivillige ildsjæle, i matematik med fokus på at løfte matematik op fra papiret og ind i erhvervsskoleelevernes hverdag.

    Der skal i den forbindelse både udvikles en digital materialesamling om unge og privatøkonomi, og der skal koordineres og afholdes en række workshops i hele landet i løbet af efteråret 2021.

    Målet med projektet er, at flere unge får konkrete redskaber, der kan hjælpe dem med at håndtere deres privatøkonomi både på den korte og den lange bane. Ambitionen er at størstedelen af de elever, der deltager i læringsworkshops og anvender det digitale materiale, der udvikles særligt til dem, efterfølgende synes, at de har fået bedre forudsætninger for ikke at sætte sig i gæld og i værste tilfælde ende i RKI.

    Udvikling af den digitale materialesamling påbegyndes hen over sommeren 2021, og selve workshopsne afholdes i efteråret/vinteren 2021.

    Som studentermedhjælper på projektet bliver din opgave at:

    • udvikle nyt indhold til webmatematik.dk om unge og privatøkonomi
    • samarbejde med frivilliggruppen, der også udvikler indhold
    • koordinere rekruttering af frivillige og være den primære kontaktperson for de frivillige undervisere
    • samarbejde med Erhvervsskolernes Elevforening, Matematikcenters frivilligkoordinator og projektleder om at planlægge og gennemføre fysiske workshops i hele landet
    • deltage i workshops og hjælpe til med både det praktiske samt facilitering og undervisning
    • bistå i udvikling af formater for og gennemførelse af evaluering af workshops og materialesamling 

    Du får:

    • adgang til egen computer
    • erfaring med at producere matematisk undervisningsmateriale henvendt erhvervsskoleelever
    • erfaring med at samarbejde med frivillige
    • erfaring med at samarbejde med interesseorganisationer
    • erfaring med at samarbejde med erhvervsskoler i hele landet
    • erfaring med at koordinere, gennemføre og facilitere workshops

    Vi forventer derfor at du:

    • har et højt matematisk niveau – og minimum A-niveau i matematik
    • har viden om emnet unge og privatøkonomi
    • er en stærk formidler med blik for målgruppen og gerne erfaring med facilitering af workshops
    • har viden om didaktik og udvikling af undervisningsmateriale
    • er udadvendt, opsøgende og god til at samarbejde med mange forskellige mennesker
    • er god til at organisere og tager fat, hvor der er brug for det
    • kan være til stede på kontoret i København SV to dage om ugen (der må i forbindelse med afholdelse af workshops forventes perioder med fleksible arbejdstider og en del rejseaktivitet)

    Du bliver en del af Matematikcenters sekretariat i København, som består af tre fuldtidsansatte og to studentermedhjælpere. Vi har en uformel omgangstone, en høj faglighed og du bliver en del af et team, som arbejder sammen om at udvikle organisationen, hvor der ofte er kort fra idé til handling. Vi har hver vores eget ansvarsområde, men vi hjælper alle til med både store og små opgaver, når der er brug for det.

    Interesseret?

    Send en kortfattet ansøgning og CV i én samlet fil til job@matematikcenter.dk hurtigst muligt og senest den 20. juni 2021. Skriv ”Studentermedhjælper: udvikling af digital materialesamling og læringsworkshops” i emnefeltet.

    Vi forventer at afholde samtaler d. 24. og 25. juni, og stillingen ønskes besat så hurtigt som muligt.  

    Har du spørgsmål vedrørende stillingen, så kontakt projektleder Mette Sindet Hansen på telefon 26209395 eller på mail mette@matematikcenter.dk.

    Vi glæder os til at høre fra dig!

  • Coronaberedskab

    Nyheder

    Coronaberedskab

    2020 bød på store omvæltninger for dem, som anvender Matematikcenter: børn og unge, fik vendt op og ned på deres hverdag derhjemme og i skolen. Hjemmeundervisning skabte pres på Matematikcenters digitale tilbud, Webmatematik.dk og Webmatlive.dk. Vi måtte arbejde hurtigt for at imødekomme den store efterspørgsel, der kom under første bølge af corona. Fra den ene uge til den anden steg antallet af besøg med 60% på vores hjemmesider, og vi har under nedlukning haft i alt 5.072.993 besøgende på vores hjemmesider!

    En stor andel af de frivillige matematikhjælpere skiftede den lokale lektiecafé på biblioteket ud med den digitale, Webmatlive.dk. Matematikcenter kunne pga. de frivilliges omstillingsparathed samt opbakning til projektet ”Corona-beredskab” fra Tuborgfondet, Augustinusfonden og Stibofonden hurtigt imødekomme den øgede digitale efterspørgsel fra elever og deres forældre.

    Støtten til projektet har betydet, at vi har kunne udvide vores åbningstider på Webmatlive.dk, udvikle kø-funktion og indhold til webmatematik.dk samt afvikle eksamensforberedelse online.

    Udvidede åbningstider

    Matematikcenter har haft tre ugentlige åbningsdage under hele projektet. Derudover har vi kunne skalere åbningstiderne efter behov, når nedlukningerne ramte skoler og uddannelsesinstitutionerne.

    Udvikling af kø-funktion fastholder eleverne

    Matematikcenter har haft en udfordring med ”tab af elever pga. ventetid” og det gav i marts måned et endnu større pres på Webmatlive.dk, da et øget antal elever ønskede hjælp. Da de ikke havde mulighed for at se, hvor langt de var i køen, blev de utålmodige og forlod hjemmesiden – og dermed fik de ikke den hjælp de havde behov for. Projektet har givet os mulighed for at udvikle en ny kø-funktion til Webmatlive.dk. Den skaber gennemsigtighed for eleverne, ift. hvor lang ventetid der er for dem på webmatlive.dk. Det er med til at fastholde eleverne, da de nu er klar over, hvor langt de er i køen. Et større antal får nu den hjælp, de har behov for som følge heraf.

    Kø-funktionen har forbedret Webmatlive.dk markant for både de frivillige og elever. Funktionen gør det også muligt for eleverne, at skrive hvilket niveau/uddannelsesretning de skal have hjælp på samt opgavetype og derefter tilgå en kø. Denne funktion har vi især anvendt til eksamensforberedelse, så de frivillige har kunne differentiere eleverne ift. matematikniveau. Af kø-funktionen fremgår det også, hvor mange frivillige der er online, hvilket eleverne ikke har haft mulighed for at se tidligere. Ligeledes kan de frivillige se, hvor mange elever der er logget ind på Webmatlive.dk, samt hvor mange af dem der venter på lektiehjælp. Kø-funktionen giver både elever og frivillige et godt overblik over hvor mange der skal have hjælp og med hvad.

    Afvikling af eksamensforberedelsen

    Pga. nedlukningen i forsommeren 2020 kunne Matematikcenter ikke afholde lokale eksamenscaféer i fem byer, som vanligt. Projektet muliggjorde at Matematikcenter kunne flytte eksamensforberedelsen online. Eksamensforberedelsen inden sommeren 2020 foregik over fire forskellige dage og varede 4 timer pr. dag. Der blev rekrutteret frivillige som normalt var på Webmatlive.dk, fra de lokale lektiecaféer, blandt tidligere frivillige og samarbejdsvirksomheder.

    Udvikling af indhold til Webmatematik.dk

    Der er udviklet introduktionsvideoer til CAS-programmet Maple, og igangsat udvikling af introduktionsvideoer til TI-Nspire. Målet med videoerne er at give en kort introduktion til programmerne til nybegyndere. Man ser typisk programmerne for første gang, når man starter på en ungdomsuddannelse, og eleverne her udgør derfor en del af målgruppen. Forskellige uddannelsessteder bruger forskellige CAS-programmer, og det er derfor også ment som en hjælp til de frivillige, hvis de oplever at blive spurgt til programmer, de ikke kender. Der er udviklet et skriftligt eksamenssæt der ligner dem man ser på STX A-niveau. Formålet med udviklingen af eksamenssættet er at bruge det til eksamenscaféer, så vi forhåbentlig har et sæt, eleverne ikke allerede har regnet i undervisningen. Pensum på A-niveau er blevet udvidet med mere om funktioner af to variable, og derfor er der udviklet fire nye sider til dette emne. Siderne, der er udviklet i perioden er: Gradient, stationære punkter, tangentplan og niveaukurver. Siderne Tangentplan og Niveaukurver indeholder hver en video, der viser, hvordan hhv.

     

  • Giv feedback til Matematikcenter

    Nyheder

    Giv feedback til Matematikcenter

    Matematikcenter er en frivillig organisation, som ønsker at gøre en forskel for de mange elever og kursister, der bruger vores tilbud. Vi forsøger hele tiden at målrette og tilpasse vores tilbud, så de imødekommer vores brugeres behov. Derfor har vi brug for din feedback, så vi hele tiden kan blive bedre og udvikle os der, hvor der er behov for det.

    I 2021 stiller Matematikcenter skarpt på at måle på den virkning som vores tilbud har på vores målgruppes matematikniveau og interesse for STEM, samt hvordan elevernes forældre og lærere ser på vores tilbud. Sammen med konsulenthuset Realize gennemfører vi bl.a. interviews med elever/kursister, forældre og lærere.

    Vil du hjælpe os med det?

    Er du elev i folkeskole/på ungdomsuddannelse eller kursist på VUC

    Har du som elev modtaget gratis lektiehjælp i Matematikcenters lokale lektiecaféer, online på Webmatlive.dk eller på Webmatematik.dk? Så kan du tilmelde dig til et interview her.

    Som elev/kursist vil du komme til at deltage i et én-til-én-interview med Realize.

    Er du forælder?

    Har dit barn anvendt Matematikcenters lektiecafé, Webmatlive.dk eller Webmatematik.dk? Så kan du tilmelde dig til et interview her

    Som forælder deltager du i et fokusgruppeinterview foretaget af Realize. Interviewet bliver foretaget af 1-2 personer fra Realize, og der deltager 5- 7 personer pr. fokusgruppe. 

    Er du matematiklærer?

    Har du henvist dine elever til en af Matematikcenters lokale lektiecaféer eller til vores online lektiecafé, Webmatlive.dk? Eller har du anvendt Webmatematik.dk i undervisningen eller besøgt siden i anden forbindelse? Så kan du tilmelde dig et interview her 

    Som lærer deltager du i et fokusgruppeinterview foretaget af Realize. Interviewet bliver foretaget af 1-2 personer fra Realize, og der deltager 5- 7 personer pr. fokusgruppe. 

    Få en tur i biografen - Som tak for hjælpen modtager du en biografbillet!

    Har du yderligere spørgsmål, eller ønsker du at vide mere, så kan du sende os en mail.

     


    Gennemførelse af evalueringen er støttet af Teknologipagten.