Menu

Menu

Nyheder fra Matematikcenter

  • Fortælling fra lektiecafé besøg på Tårnby gymnasium

    Blogindlæg

    Fortælling fra lektiecafé besøg på Tårnby gymnasium

    Jeg besøger Tårnby Gymnasium en solrig sensommer-eftermiddag. Det er første gang, Matematikcenters lektiehjælpscafé på gymnasiet er åben siden coronanedlukningen. Det er samtidig starten af et nyt skoleår, hvor lektiehjælpscaféen ikke er kendt blandt de nye 1. g’ere. Oveni købet kommer pedellen og sætter reklamebanneret op lige kl. 15.20. Han siger, at han plejer at have den sat op fra morgenstunden, så eleverne ser den og bliver mindet om den i løbet af dagen. Det er ikke sket i dag, der samtidig er den første dag efter en meget lang lukningsperiode. Pedellen kommer tilbage med et rullebord med chokoladescones og saftevand. Skolen ønsker at gøre det hyggeligt for eleverne at komme i lektiehjælpscaféen, og de har erfaring for at hele klasser kan komme og få lavet opgaver og få hjælp.

    1.g’erne Arthur og Niobe står og venter, og jeg får talt med dem. Det er første gang, de skal i lektiehjælpscaféen. De fortæller, at de har hørt om den fra hhv. en matematiklærer, der har gjort god reklame for den, og fordi den er nævnt på elevernes skoleskema. Der er også reklamer på skolens info-tavler.

    Arthur og Niobe har begge talt med en kammerat om at gå herned sammen, men de er begge blevet syge, så de er kommet alene, men kender hinanden, da de går i samme klasse. Dog ikke samme matematikklasse, da eleverne bliver inddelt på matematikhold efter deres karakterer i matematik i folkeskolen. Arthur fortæller, at han er kommet i den bedste matematikklasse, fordi han havde gode karakterer i folkeskolen, men har han i mellemtiden været et år på high school i USA, hvor han har spillet basket og ikke haft matematik overhovedet. Så han synes han er kommet bagefter og ikke er så god til matematik, og han kommer i cafeen for at få hjælp. Niobe føler sig ikke særlig god til matematik, og hun har brug for hjælp til at forstå det. ”Jeg kan slet ikke forstå det”, som hun siger. Arthur erklærer sig helt enig. De har begge en opgaveaflevering på søndag, som de konkret er kommet for at få hjælp med.

    Ingen af de to elever havde hørt om Matematikcenter før.

    Klokken har passeret 15.30, og uddannelseslederen Maria, der er kontakt til Matematikcenter kommer og siger, at de frivillige er på vej. De troede, at det var et andet sted på skolen. Der kommer fire frivillige, der går i gang med at hjælpe Arthur og Niobe.

    Den frivillige, der har været her også før Corona, siger til mig, at Tårnby Gymnasium gør det virkelig godt. ”Det er superfedt, at de stiller boller og saft op, og de giver os gode lokaler og reklamerer godt for lektiecafeen på skolen”, fortæller den frivillige. Karin fra Matematikcenter skal også komme på morgensamling og fortælle om caféen. Da der desværre ikke er kommet flere elever, går Maria ind i en klasse, hvor der sidder elever også arbejder på afleveringer, de er forsinkede med og derfor skal blive på skolen og lave – eleverne kalder det ”skrivefængslet”. Hun får to 3.g’ere til at komme ud og tale med mig. James og Rasmus har begge brugt lektiehjælpscafeen sidste år, da de gik i 2.g og der afsluttede matematik.

    James kom i caféen gennem næsten hele 2. g. Han havde svært ved at følge med i matematik. ”Det var rigtig godt at jeg kunne få den der 1-til-1-tid i lektiehjælpscafeen, som man ikke kan få med sin lærer, der skal have hele klassen. Der er meget lidt tid til den enkelte, og der er uro”, siger James. ”Min motivation for matematik steg, og det lykkedes mig at få et godt fagligt udbytte. Jeg var bange for at få 02, men det lykkedes at få mere”, siger han med et stort grin.

    Rasmus kom i caféen fire gange i 2.g. Han kom primært, når han skulle have hjælp til afleveringer. ”Jeg ville gerne have forklaret nogle emner. Jeg havde svært ved at forstå matematik. Jeg fik meget ud af det, og jeg blev stærkere”, fortæller han. ”Jeg fik nogle andre værktøjer. Jeg glædede mig derfor også mere til matematik, og så forberedte jeg mig også mere til timerne”. James fortæller, at han var god til matematik i folkeskolen, men i gymnasiet gjorde han ikke så meget ved det, og så blev det hurtigt svært - og for svært.

    Rasmus fortæller, at det har været gode frivillige i cafeen. ”De har været gode til at hjælpe og forklarede det bedre end lærerne. I lektiecaféen kan man stille dumme spørgsmål, og der er fokus på en og tid til det”. James afslutter med at sige: ”Det er hyggeligt med lokalet og boller og saft. Derhjemme sad jeg bare og blev frustreret over det, jeg ikke kunne finde ud af”.

  • Fyrtårnsprojekt

    Nyheder

    Matematikcenter er blandt de ni organisationer, der er blevet udnævnt til fyrtårnsprojekt

    Hos Matematikcenter kan vi ikke få armene ned i disse dage. Vi er nemlig blandt de 9 visionære organisationer, der har klaret sig gennem nåleøjet, og er blevet udnævnt til fyrtårnsprojekt af Teknologipagten. Vi er i Matematikcenter stolte af at være en del af de ni udvalgte organisationer, der er eksempler på særligt gode projekter, andre kan lade sig inspirere af.

    Teknologipagtens vision er at sikre, at Danmark får de nødvendige tekniske og digitale kompetencer, vi har brug for i fremtiden. Derfor har Teknologipagten i de sidste tre år arbejdet på at kortlægge alle projekter og organisationer i Danmark, hvor der hver dag arbejdes stenhårdt på at udbrede kendskabet til STEM-fagene, og hvor der udvikles konkrete redskaber til, hvordan vi alle sammen kan styrke vores kompetencer indenfor naturvidenskab, teknologi, ingeniørvidenskab og matematik.

    Med udnævnelsen af de ni fyrtårnsprojekter håber TeknologipagtRådet, at kunne øge indsatsen og forbedre kvaliteten i andre projekter.

    ”I Danmark har vi en lang række værdifulde indsatser, der er med til at udvikle danskernes STEM-kompetencer. I bestræbelserne på at sikre, at vi som samfund griber de mange lovende muligheder i takt med en hastig digital og teknologisk udvikling, er det helt afgørende, at vi deler viden og lærer af hinanden. De netop udvalgte fyrtårnsprojekter vil stå som rollemodeller med viden, erfaring og gode ideer, der kan inspirere de øvrige engagementer og projekter i Teknologipagten ”, siger André Rogacziewski, formand for TeknologipagtRådet.

    Vi vil gerne benytte lejligheden til at sige tusind tak for samarbejdet, tilliden og opbakningen til vores arbejde med at tilbyde gratis lektiehjælp i øjenhøjde, der giver børn og unge lyst til at udforske matematikkens verden, så de får øjnene op for de muligheder, matematikken åbner. For vi tror på, at alle med den rette hjælp kan opnå deres fulde potentiale i matematik.'

    Du kan læse mere om fyrtårnsprojektet her

  • Matematikialt om vores fantastiske frivilllige!

    Nyheder

    Frivillig fredag 2021 – de lokale stemmer

    I Matematikcenter er vi vilde med vores dygtige og seje frivillige matematikhjælpere, som vi gerne vil hylde! De bruger en masse timer på at hjælpe elever med deres matematiklektier.

    Vidste du for eksempel, at:

    1. hvis Danmarks hurtigste maratonløber løb 466,5 maratonløb, er det tilsvarende med de 2015 sessioner vi har haft på Webmatlive.dk fra januar frem til sommerferien 2021.

    2. Matematikcenters frivillige tilsammen bruger 5390 timer om året på at hjælpe elever med matematik. Det er den samme tid, det tager en snegl at bevæge sig ca. 19 km.

    3. hver elev i gennemsnit får 40 minutters lektiehjælp i løbet af en lektiecafé og at vi samlet set har 48 timers matematikhjælp om ugen. 

    4. en frivillig fra Matematikcenter i gennemsnit hjælper 70 timer i løbet af et år, hvilket er den samme tid, det tager at flyve til månen.

    5. den frivillig som har haft flest lektiehjælpssessioner på Webmatlive.dk, har haft 818 sessioner de sidste fire år, hvilket er lig med lektiehjælp på 409 timer. Det er den samme tid, man kunne have set hele Game of Thrones 5 gange.

    Har du også fået lyst til at hjælpe elever med matematik, så kontakt Matematikcenters frivilligkoordinator, Karin hvis du ellers kan regne hendes telefonnummer ud…

  • I dag fejrer vi Matematikcenters enestående frivillige!

    Nyheder

    I dag fejrer vi Matematikcenters enestående frivillige!

    Frivillig Fredag som hvert år falder den sidste fredag i september, er en dag hvor vi i Matematikcenter kan få lov til at hylde vores fantastiske frivillige.  

    Det er dem, der står klar med åbne arme i vores lokale og online lektiecaféer, til at hjælpe elever der har brug for ekstra hjælp i matematik. Det er i lektiecaféerne at de får løftet matematikken op fra papiret og skabt succesoplevelser med elever, der tager derfra med en større forståelse for matematik. Vi er vilde med det engagement vores frivillige lægger for dagen, der i den grad binder Matematikcenter sammen, og som træder til for de elever der har brug for hjælp.

    Herunder kan du møde tre af vores seje og dygtige frivillige, der fortæller lidt om, hvordan det er at være matematikhjælper.

    Anders

    Hvad kan du godt lide ved matematik?

    Matematikken er ret fantastisk på den måde som alting hænger logisk sammen på. Det er ikke ligesom i mange andre fag i skolen hvor der er mange ting man bare bliver nødt til at huske udenad (grammatik, kemiske formler osv.). Det er nok også det der er årsagen til at mange elever kan få en "åbenbaring" når de endelig gennemskuer hvordan en opgave skal løses: Det er fordi de endeligt ser hvordan det hele hænger sammen!

    Hvad gjorde, at du valgte at komme tilbage til Matematikcenter? 

    I Coronatiden havde jeg gået og manglet noget socialt sammenhold, og det er jo især det man kan få igennem frivilligt arbejde. Når der ikke lige er nogle elever der har spørgsmål kan man jo lige snakke lidt med de andre frivillige og danne nogle nye sociale kontakter på den måde.

    Hvad er den vigtigste opgave for dig som frivillig?

    Det er at skabe et godt og behageligt miljø hvor de studerende kan komme og føle sig velkomne og hvor de kan stille alle de spørgsmål, både gode og dumme, de måtte have. Derudover er den største udfordring at være i stand til at forklare de matematiske koncepter på en intuitiv måde og at kunne møde den studerende på det forståelsesniveau han/hun befinder sig på.

    Hvad har det givet dig personligt at være lektiehjælper?

    Det at være lektiehjælper i Matematikcenter giver mig en mulighed for at give lidt tilbage til samfundet. Det føles godt at kunne gøre en forskel for de studerende.

    Jeg føler det også lidt som om at når man har taget en uddannelse med en masse matematik på universitetet er det ligesom at man får en motor i et hjørne af sin hjerne der har godt af at blive kørt lidt op i omdrejninger en gang imellem. Sådan en matematik-hjerne-motor skal ikke bare køre i tomgang eller stå stille :-). 

    Hvorfor skal folk komme i Matematikcenters lektiecafé?

    Det skal de fordi matematik er et af de helt store forhindringer i mange personers ambitioner om at komme ind på eller videre på deres drømmestudie. På mange studier er den matematik man får brug for faktisk ikke særlig avanceret, men man skal alligevel kunne bestå et avanceret matematik introkursus for at bevise at man i hvert fald har rigtigt godt styr på den lidt mere simple matematik. Det vil være så ærgerligt hvis folk skulle give op overfor deres drømmestudie bare fordi de ikke kunne overvinde den udfordring som matematikken udgør.

    Har du nogle gode råd til andre personer, der overvejer at blive frivillige?

    Jeg synes bare folk skulle prøve det af, selv om de måske ikke er sikre på hvor meget tid de har til det. Hvis man kontakter organisationen man er interesseret i (fx Matematikcenter) så kan de sikkert ordne det således at man kan få lov til at prøve det uden at skulle forpligte sig til et stort tidsengagement, så det er bare at kaste sig ud i det og se hvor det fører hen.

    Lars

    Vil du kort skrive lidt om dig selv og hvad du laver til dagligt?

    Jeg er civilingeniør men er gået på pension for 4 år siden - for ikke at komme til at kede mig har jeg mit eget firma, hvor jeg arbejder som konsulent for et dansk firma.

    Hvad kan du godt lide ved matematik?

    Den logiske opbygning og fornemmelsen af sejr, når man løser en vanskelig opgave.

    Hvad er den vigtigste opgave for dig som frivillig?

    At få eleverne til at forstå hvorfor opgaverne løses som de gør - for mange er det også vigtigt at få dem til at forstå at det ofte ikke er matematiske færdigheder de mangler men rent sproglige. Når man ikke ved hvad en drage eller en kuglegrill er for noget, kan man slet ikke forstå, hvad der spørges om da man ikke har den geometriske form i hovedet. Også at gøre dem klart at matematik ikke blot er et skolefag men et vigtigt redskab i en lang række jobs.

    Kan du fortælle om en god oplevelse, du har haft som frivillig i Matematikcenter?

    Dem har vi mange af - en stor del af det at være frivillig består jo også i samværet med de andre frivillige (og vi har et fint team i Sønderborg) men også snakken med eleverne som ofte ikke har noget med matematik at gøre. Vi har mange indvandrere, der kommer hver uge (kun piger for drengene har jo ikke brug for nogen form for hjælp). Pigerne er meget målbevidste og har drømme om fremtiden som de ved kun kan opfyldes, hvis de også bliver gode til matematik.

    Nu er det jo meget længe siden vi har været aktive så nyere oplevelser er der jo ingen af: Mange af de bedste oplevelser har jo ikke noget med matematik at gøre men er rent medmenneskelige.

    Hvad har det givet dig personligt at være lektiehjælper?

    Gode venner i form af andre matematikfrivillige, indsigt i de unges problemer og af og til følelsen af at have gjort en forskel for et ungt menneske.

    Hvorfor skal folk komme i Matematikcenters lektiecafé?

    Dels er vi utroligt rare ;-) vi uddeler ikke karakterer og vi har god tid til at forklare tingene til bunds og på forskellige måder. Vore metoder læres ikke på seminarierne men de virker ret godt. Vi har kun ingeniører og tidligere gymnasielektorer på holdet så alle taler af erfaring.

    Har du nogle gode råd til andre personer, der overvejer at blive frivillige?

    Gør det! 

    Vi har allesammen godt af at realisere at ikke alle har det lige nemt og baggrundene for at det er som det er - måske færre ville være så negative over for "de unge" og specielt indvandrerne... og så er det da god træning for den øverste etage at blive udfordret mindst en gang om ugen ;-)

    Erik

    Hvad kan du godt lide ved matematik?

    Matematik er et fag, der på den ene side er præget af en struktureret, abstrakt og meget stringent tankegang, og på den anden side har mange forskellige, vigtige og meget konkrete anvendelser. - Og så har jeg altid haft ret let ved matematik.

    Du er meget aktiv i Matematikcenter ikke kun som lektiehjælper, så hvad giver det dig, at din viden og faglighed kommer i spil udover i lektiecaféen? 

    Jeg er pensionist efter 40 år som gymnasie- og hf-lærer i matematik og fysik. Jeg er glad for stadig at kunne bruge min gamle faglighed til at gøre lidt gavn.

    Hvad er den vigtigste opgave for dig som frivillig?

    Det vigtigste er selvfølgelig at hjælpe elever og kursister, som har svært ved matematik, til at blive dygtigere - og til ikke at give op, og helst også finde glæde i arbejdet med matematikken.

    Hvorfor skal folk komme i Matematikcenters lektiecafé?

    Lektiecafeen er vel for alle, der har brug for hjælp til at forstå matematikken og til at løse matematiske problemer. Den er både for dem, der lige skal bruge fem minutters hjælp til et konkret problem, og for dem, der alene eller i en gruppe har brug for (og som kan finde tid til) længerevarende assistance.

     

    Har du lyst til at blive frivillig hos Matematikcenter og være med til at hjælpe børn og unge med matematikken? Så send en mail til Matematikcenter på info@matematikcenter eller se mere på her

  • Nye lektiecaféer i Matematikcenter

    Nyheder

    Matematikcenter åbner nye lokale lektiecaféer i Holstebro og Nyborg!

    Selvom sommerferien er over os, er vi i Matematikcenter i fuld gang med at gøre klar til et nyt skoleår, og vi har glædet os til at slå dørene op for vores fysiske lektiecaféer - nu også i Holstebro og Nyborg.

    Det er i høj grad i vores lokale lektiecaféer, at vi kan være med til at sikre, at ingen må give afkald på drømmeuddannelsen, fordi de ikke er gode nok til matematik. Vi tror på, at alle med den rette hjælp kan opnå deres fulde potentiale i matematik. I lektiecaféerne kan du møde vores seje, dygtige og engagerede frivillige, der står klar til at hjælpe med matematikken på nye og spændende måder.

    Lektiecaféen i Holstebro åbner i efteråret 2021 og vil blive afholdt på Holstebro gymnasium. Det kan du læse mere om her. Tak for støtten til åbning af lektiecaféen til Færch-fonden, Kronprins Frederik og Kronprinsesse Marys Fond, Idagaardfonden og Borgervennen.

    Lektiecaféen i Nyborg åbner i efteråret 2021. Tak for støtten til åbning af lektiecaféen til Nyborg Kommune, Thomas B. Thriges Fond, Kronprins Frederik og Kronprinsesse Marys Fond og Borgervennen.

    Vi mangler nye seje frivillige i vores lokale lektiecaféer, så sidder du med en frivillig drøm i maven? Så læs mere her.