Nyheder fra Matematikcenter
-
Gratis eksamensforberedelse
BlogindlægMaj måned var en af de travle i Matematikcenter. Endelig kunne Matematikcenter, efter to års aflysning, igen afholde eksamensforberedelse med fysisk fremmøde.
Den 16.- 22. maj blev dørene åbnet for 150 elever fordelt i Odense, Aalborg, Aarhus, Sønderborg og København samt 50 elever på vores online eksamensforberedelse, Webmatlive.dk.Til Matematikcenters gratis eksamensforberedelser fik eleverne mulighed for at prøve kræfter med de opgavetyper, deres rigtige eksamen også indeholder. Til anledningen havde Matematikcenter udviklet eget prøvesæt. Til alle eksamensforberedelserne var der god stemning og taknemlighed for de frivilliges hjælp. Der var elever, der fortalte, at det havde været en overvindelse at turde dukke op for så at blive meget positiv overrasket over at det at forberede sig til sin matematikeksamen, kunne gøres i hyggelige omgivelser med hjælp af venlige og dygtige frivillige. 95 procent af eleverne svarede i den efterfølgende evaluering, at de syntes, at Matematikcenters frivillige var dygtige til at forklare matematikken, og 93 procent føler sig bedre forberedt efter at have deltaget.
I matematikcenter vil vi gerne takke vores frivillige for et stort engagement og god energi, der smitter af på eleverne.
”Jeg synes man får meget hjælp ud af det, og de giver sig tid til at hjælpe en med det man har svært ved.” (Elev fra eksamensforberedelse)
”Rigtig godt koncept. Jeg har meget respekt for de frivillige, der tager sin tid til at hjælpe.”
(Elev fra eksamensforberedelse)
”Det har været fantastisk forberedelse - hvilket jeg fik meget ud af. Tusind tak for hjælpen!”
(Elev fra eksamensforberedelse)Eksamensforberedelse er støttet af Knud & Dagny Gad Andresens Fond, Stibofonden og Vissing fonden.
-
Interview med frivillig, Bo
BlogindlægI Matematikcenter er det ingen hemmelig, at vi sætter stor pris på vores dygtige og seje frivillige matematikhjælpere, der bruger tid på at hjælpe elever med deres matematiklektier. Hver uge danner vores lokale lektiecaféer rammen om et trygt miljø, hvor vores dygtige frivillige står klar til at hjælpe med matematiklektierne. Det er i lektiecaféerne at de frivillige får løftet matematikken op fra papiret og skabt succesoplevelser med elever, der tager derfra med en større forståelse for matematik.
Til vores 10-års fødselsdag fik vi et interview med Bo Jacoby, der er frivillig i vores lokale lektiecafé på H.C Ørsted Gymnasium.
Bo fik sit første job i 1969 i en databehandlingsvirksomhed, og har siden efteråret 2015 brugt sin fritid som pensioneret på at hjælpe elever med deres matematiklektierFor Bo ”er det meget meningsfuldt at være frivillig” og undervejs i interviewet kommer han med nogle gode råd til eleverne:
1. Man skal aldrig læse og tænke samtidig
2. Der er ikke altid én rigtig løsning
3. Det er vigtigt, at sige til sig selv, at man godt kan – der er bare noget, man ikke har lært endnu
Du kan se det fulde interview herunder:
Tak for dit engagement som frivillig, Bo.
Kunne du tænke dig at være frivillig?
Så send en mail til Matematikcenter, og kom i gang som frivillig!
-
Fortælling fra lektiecafé besøg på Tårnby gymnasium
BlogindlægFortælling fra lektiecafé besøg på Tårnby gymnasium
Jeg besøger Tårnby Gymnasium en solrig sensommer-eftermiddag. Det er første gang, Matematikcenters lektiehjælpscafé på gymnasiet er åben siden coronanedlukningen. Det er samtidig starten af et nyt skoleår, hvor lektiehjælpscaféen ikke er kendt blandt de nye 1. g’ere. Oveni købet kommer pedellen og sætter reklamebanneret op lige kl. 15.20. Han siger, at han plejer at have den sat op fra morgenstunden, så eleverne ser den og bliver mindet om den i løbet af dagen. Det er ikke sket i dag, der samtidig er den første dag efter en meget lang lukningsperiode. Pedellen kommer tilbage med et rullebord med chokoladescones og saftevand. Skolen ønsker at gøre det hyggeligt for eleverne at komme i lektiehjælpscaféen, og de har erfaring for at hele klasser kan komme og få lavet opgaver og få hjælp.
1.g’erne Arthur og Niobe står og venter, og jeg får talt med dem. Det er første gang, de skal i lektiehjælpscaféen. De fortæller, at de har hørt om den fra hhv. en matematiklærer, der har gjort god reklame for den, og fordi den er nævnt på elevernes skoleskema. Der er også reklamer på skolens info-tavler.
Arthur og Niobe har begge talt med en kammerat om at gå herned sammen, men de er begge blevet syge, så de er kommet alene, men kender hinanden, da de går i samme klasse. Dog ikke samme matematikklasse, da eleverne bliver inddelt på matematikhold efter deres karakterer i matematik i folkeskolen. Arthur fortæller, at han er kommet i den bedste matematikklasse, fordi han havde gode karakterer i folkeskolen, men har han i mellemtiden været et år på high school i USA, hvor han har spillet basket og ikke haft matematik overhovedet. Så han synes han er kommet bagefter og ikke er så god til matematik, og han kommer i cafeen for at få hjælp. Niobe føler sig ikke særlig god til matematik, og hun har brug for hjælp til at forstå det. ”Jeg kan slet ikke forstå det”, som hun siger. Arthur erklærer sig helt enig. De har begge en opgaveaflevering på søndag, som de konkret er kommet for at få hjælp med.
Ingen af de to elever havde hørt om Matematikcenter før.
Klokken har passeret 15.30, og uddannelseslederen Maria, der er kontakt til Matematikcenter kommer og siger, at de frivillige er på vej. De troede, at det var et andet sted på skolen. Der kommer fire frivillige, der går i gang med at hjælpe Arthur og Niobe.
Den frivillige, der har været her også før Corona, siger til mig, at Tårnby Gymnasium gør det virkelig godt. ”Det er superfedt, at de stiller boller og saft op, og de giver os gode lokaler og reklamerer godt for lektiecafeen på skolen”, fortæller den frivillige. Karin fra Matematikcenter skal også komme på morgensamling og fortælle om caféen. Da der desværre ikke er kommet flere elever, går Maria ind i en klasse, hvor der sidder elever også arbejder på afleveringer, de er forsinkede med og derfor skal blive på skolen og lave – eleverne kalder det ”skrivefængslet”. Hun får to 3.g’ere til at komme ud og tale med mig. James og Rasmus har begge brugt lektiehjælpscafeen sidste år, da de gik i 2.g og der afsluttede matematik.
James kom i caféen gennem næsten hele 2. g. Han havde svært ved at følge med i matematik. ”Det var rigtig godt at jeg kunne få den der 1-til-1-tid i lektiehjælpscafeen, som man ikke kan få med sin lærer, der skal have hele klassen. Der er meget lidt tid til den enkelte, og der er uro”, siger James. ”Min motivation for matematik steg, og det lykkedes mig at få et godt fagligt udbytte. Jeg var bange for at få 02, men det lykkedes at få mere”, siger han med et stort grin.
Rasmus kom i caféen fire gange i 2.g. Han kom primært, når han skulle have hjælp til afleveringer. ”Jeg ville gerne have forklaret nogle emner. Jeg havde svært ved at forstå matematik. Jeg fik meget ud af det, og jeg blev stærkere”, fortæller han. ”Jeg fik nogle andre værktøjer. Jeg glædede mig derfor også mere til matematik, og så forberedte jeg mig også mere til timerne”. James fortæller, at han var god til matematik i folkeskolen, men i gymnasiet gjorde han ikke så meget ved det, og så blev det hurtigt svært - og for svært.
Rasmus fortæller, at det har været gode frivillige i cafeen. ”De har været gode til at hjælpe og forklarede det bedre end lærerne. I lektiecaféen kan man stille dumme spørgsmål, og der er fokus på en og tid til det”. James afslutter med at sige: ”Det er hyggeligt med lokalet og boller og saft. Derhjemme sad jeg bare og blev frustreret over det, jeg ikke kunne finde ud af”.
-
Fyrtårnsprojekt
NyhederMatematikcenter er blandt de ni organisationer, der er blevet udnævnt til fyrtårnsprojekt
Hos Matematikcenter kan vi ikke få armene ned i disse dage. Vi er nemlig blandt de 9 visionære organisationer, der har klaret sig gennem nåleøjet, og er blevet udnævnt til fyrtårnsprojekt af Teknologipagten. Vi er i Matematikcenter stolte af at være en del af de ni udvalgte organisationer, der er eksempler på særligt gode projekter, andre kan lade sig inspirere af.
Teknologipagtens vision er at sikre, at Danmark får de nødvendige tekniske og digitale kompetencer, vi har brug for i fremtiden. Derfor har Teknologipagten i de sidste tre år arbejdet på at kortlægge alle projekter og organisationer i Danmark, hvor der hver dag arbejdes stenhårdt på at udbrede kendskabet til STEM-fagene, og hvor der udvikles konkrete redskaber til, hvordan vi alle sammen kan styrke vores kompetencer indenfor naturvidenskab, teknologi, ingeniørvidenskab og matematik.
Med udnævnelsen af de ni fyrtårnsprojekter håber TeknologipagtRådet, at kunne øge indsatsen og forbedre kvaliteten i andre projekter.
”I Danmark har vi en lang række værdifulde indsatser, der er med til at udvikle danskernes STEM-kompetencer. I bestræbelserne på at sikre, at vi som samfund griber de mange lovende muligheder i takt med en hastig digital og teknologisk udvikling, er det helt afgørende, at vi deler viden og lærer af hinanden. De netop udvalgte fyrtårnsprojekter vil stå som rollemodeller med viden, erfaring og gode ideer, der kan inspirere de øvrige engagementer og projekter i Teknologipagten ”, siger André Rogacziewski, formand for TeknologipagtRådet.
Vi vil gerne benytte lejligheden til at sige tusind tak for samarbejdet, tilliden og opbakningen til vores arbejde med at tilbyde gratis lektiehjælp i øjenhøjde, der giver børn og unge lyst til at udforske matematikkens verden, så de får øjnene op for de muligheder, matematikken åbner. For vi tror på, at alle med den rette hjælp kan opnå deres fulde potentiale i matematik.'
Du kan læse mere om fyrtårnsprojektet her.
-
Matematikialt om vores fantastiske frivilllige!
NyhederFrivillig fredag 2021 – de lokale stemmer
I Matematikcenter er vi vilde med vores dygtige og seje frivillige matematikhjælpere, som vi gerne vil hylde! De bruger en masse timer på at hjælpe elever med deres matematiklektier.
Vidste du for eksempel, at:
- hvis Danmarks hurtigste maratonløber løb 466,5 maratonløb, er det tilsvarende med de 2015 sessioner vi har haft på Webmatlive.dk fra januar frem til sommerferien 2021.
- Matematikcenters frivillige tilsammen bruger 5390 timer om året på at hjælpe elever med matematik. Det er den samme tid, det tager en snegl at bevæge sig ca. 19 km.
- hver elev i gennemsnit får 40 minutters lektiehjælp i løbet af en lektiecafé og at vi samlet set har 48 timers matematikhjælp om ugen.
- en frivillig fra Matematikcenter i gennemsnit hjælper 70 timer i løbet af et år, hvilket er den samme tid, det tager at flyve til månen.
- den frivillig som har haft flest lektiehjælpssessioner på Webmatlive.dk, har haft 818 sessioner de sidste fire år, hvilket er lig med lektiehjælp på 409 timer. Det er den samme tid, man kunne have set hele Game of Thrones 5 gange.
Har du også fået lyst til at hjælpe elever med matematik, så kontakt Matematikcenters frivilligkoordinator, Karin hvis du ellers kan regne hendes telefonnummer ud…
- hvis Danmarks hurtigste maratonløber løb 466,5 maratonløb, er det tilsvarende med de 2015 sessioner vi har haft på Webmatlive.dk fra januar frem til sommerferien 2021.