Nyheder fra Matematikcenter
-
Matematikcenter styrker unges matematikkompetencer i 2024
NyhederMatematikcenter har i 2024 fortsat sin vigtige indsats for at gøre matematik tilgængeligt for børn, unge og forældre over hele landet. Med en kombination af fysiske lektiecaféer, digitale læringstilbud og innovative projekter har organisationen nået tusindvis af elever og skabt mærkbare resultater.
Nedenfor kan du dykke ned i Matematikcenters årsberetning 2024.
3.025 elever har fået støtte i matematik i lokale lektiecaféer
Matematikcenters 18 lokale lektiecaféer har i løbet af året haft 3.025 besøgende elever. Evalueringer viser, at 72 % af eleverne oplever, at Matematikcenter har hjulpet dem med at forstå matematik bedre. Den personlige og engagerede tilgang fra organisationens 90 frivillige er afgørende for dette resultat.
"Jeg har nemmere ved at følge med i undervisningen, og jeg får mulighed for at gennemgå emner, jeg ikke helt forstod i skolen." fortæller en af eleverne fra lektiecaféerne.
Digitale løsninger når bredt ud
Webmatlive.dk, Matematikcenters online lektiecafé, har afholdt 938 individuelle lektiehjælpssessioner i år. Hver session varer nu i gennemsnit over 33 minutter, hvilket sikrer dybere læring. Samtidig har læringsplatformen Webmatematik.dk haft over 4,2 millioner visninger i 2024, hvilket understreger behovet for digitale læringsressourcer.
"Jeg har lige benyttet Webmatlive for første gang og er enormt begejstret over, at denne ressource findes. Det er en livredning for os, der læser HF Online." Citat fra elev på Webmatematik.dk
Innovation og projekter med stor effekt
I 2024 afsluttede Matematikcenter to store projekter: Matematikmakker og Lektiepiloter, der begge har givet værdifulde indsigter i, hvordan elever bedst støttes i matematik. Samtidig er nye projekter som Kreativ Matematik og Udbredelse af Matematikcenter blevet igangsat for at nå endnu flere elever med nye og inspirerende læringsmetoder.
En matematiklærer fortæller: "Jeg ser en tydelig forskel i mine elevers motivation og forståelse for matematik efter at have deltaget i Matematikcenters projekter."
Eksamensforberedelse giver selvtillid
"Tak til de frivillige, det hjalp virkelig." fortæller en deltager til eksamensforberedelsen i 2024. Matematikcenters eksamensforberedende tilbud har hjulpet 235 elever med at blive klar til deres prøver. 94 % af deltagerne føler sig bedre forberedte efter at have deltaget i eksamenshjælpen, og 90 % fremhæver de frivilliges støtte som afgørende.
Læs Matematikcenters årsberetning for 2024 her.
Fremtiden: Flere elever, flere muligheder
Matematikcenter fortsætter sin vækstrejse og vil i de kommende år udvide sine tilbud, både fysisk og digitalt. Med ambitionen om at åbne nye lektiecaféer og øge kapaciteten på Webmatlive.dk er målet at sikre, at endnu flere elever får den hjælp, de har brug for.
De kommende år byder også på udbredelse af Forældrematematik, hvor flere forældre med børn i indskoling og på mellemtrinnet får redskaberne til at støtte deres børn i matematik.
Matematikcenter takker alle samarbejdspartnere, fonde og frivillige, der gør arbejdet muligt. Ønsker du at støtte eller samarbejde med os kan du kontakte bolette@matematikcenter.dk
-
En stigende andel af de danske elever klarer sig dårligt i matematik
BlogindlægEn stigende andel af de danske elever klarer sig så dårligt i matematik, at de kan få svært ved at tage en videregående uddannelse og klare sig i samfundslivet.
TrygFondens Børneforskningscenter har netop udgivet et nyt policy brief, om hvad man kan gøre for at løfte lavtpræsterende elever.
I briefet fremgår det bl.a., at der er mange årsager til, at elever præsterer lavt i matematik og i 2023 steg andelen af elever der ikke kunne opnå karakteren 02 i matematik. Derfor er der et stort potentiale i intensive tutorordninger og andre undervisningsformater, som kan tilpasses den enkelte elevs behov.
Hvis der, med de lavtpræsterende elever, fokuseres på talbaserede regnestrategier og talforståelse, fremfor standardalgoritmer er der indikationer på, at det styrker elevernes matematiske kompetencer. Netop derfor er Matematikcenter’s tilbud mere relevante end nogensinde.
Matematikcenters tilbud om gratis lektiehjælp i matematik, både fysisk og online kan tilpasses den enkelte elevs behov samtidig med at vores frivillige skaber trygge læringsmiljøer, hvor elever kan stille spørgsmål og få den nødvendige hjælp til at forstå matematikken.
Vores erfaring viser, at netop individuel og tilpasset støtte kan være nøglen til at gøre matematikken mere håndgribelig og overskuelig for elever, der ellers har mistet motivationen. Matematikcenters seneste virkningsevaluering viser, at det har gjort en mærkbar forskel for målgruppen når de har benyttet sig af vores tilbud. 72 % svarer, at Matematikcenter er med til at gøre matematik mere forståeligt.
I Matematikcenter arbejder vi løbende på at udvikle og forbedre vores tilbud, så det skaber størst mulig værdi for flest muligt elever. Vi tror på, at ingen skal give afkald på sine drømme, fordi de ikke er gode nok til matematik.
Læs hele TrygFondens Børneforskningscenters brief her
-
Matematikcenter deltager i år på KL´s Børn og unge Topmøde
BlogindlægKL´s Børn og Unge Topmøde.
KL´s Børn og Uge Topmøde er en årlig konference der samler kommunalpolitikere, embedsmænd, fagfolk og eksperter inde for børne- og ungeområdet. Formålet med topmødet er at drøfte de mest pressende udfordringer og muligheder for at skabe de bedste rammer for børn og unge i Danmark.
Topmødet i 2025 har hovedemnet ”Flere veje til stærke fællesskaber for børn og unge” og fokuserer særligt på vigtige temaer som tidlig indsats, inklusion i skolen, trivsel og mental sundhed blandt børn og unge. Gennem en række faglige oplæg, paneldebatter og workshops får deltagerne mulighed for at dele erfaringer, diskutere løsninger og inspirere hinanden til at styrke kommunernes indsats på området.
Derudover giver topmødet en platform for netværk og samarbejde mellem kommuner, organisationer og eksperter så ny viden og best practices kan blive omsat til konkrete handlinger i det daglige arbejde. Ved at samle beslutningstagere og praktikere bidrager KL´s Børn og Unge Topmøde til at sætte retningen for fremtidens børn- og ungepolitik i Danmark.

Matematikcenter til KL´s Børn og Unge Topmøde
På KL´s Børn og Unge Topmøde hvor der er fokus på at skabe stærke fællesskaber og inkluderende læringsmiljøer, kan Matematikcenter bidrage med mange års erfaring og indsigter. Arbejdet med at tilbyde gratis støtte i matematik fremmet faglig inklusion ved at støtte elever, der har brug for ekstra hjælp i matematik. Dette understøtter elevernes faglige udvikling og bidrager til deres trivsel og selvtillid i skolen.
Derudover kan Matematikcenter bidrage og dele erfaringer om, hvordan man engagerer frivillige og skaber samarbejde mellem skoler, elever og organisationer. Erfaringerne og vidensdelingen kan inspirere kommuner til at etablere lignende initiativer, der styrker det faglige fællesskab og sikrer, at flere elever får muligheden for at deltage aktivt i undervisningen.
Matematikcenter er til stede for at kunne bidrage til debatten om, hvordan de bedste inkluderende læringsmiljøer skabes samt hvordan alle elever får de bedste forudsætninger for at trives og lære.
Foto af Simon Klein-Knudsen -
Bedre rustet til at hjælpe med matematik!
Blogindlæg93% af de forældre, der deltager i Forældrematematik oplever, at de bliver bedre rustet til at hjælpe deres børn i matematik!
Forældre kan spille en afgørende rolle i børns læring af matematik, hvis man blot giver dem få og simple værktøjer. Det viser projektet ”Lektiepiloter”, som Matematikcenter nu med støtte fra Egmont Fonden skal udbrede til flere forældre og kommuner under navnet ”Forældrematematik”.
”Eksperter peger på, at der ligger et stort potentiale i at skole og forældre samarbejder om at hjælpe børn i matematikvanskeligheder. Det samme peger et ungepanel på i Egmont Rapporten 2023. Derfor er vi rigtig glade for at støtte Matematikcenters Forældrematematik, som er en hjælpende hånd til forældre, så de kan være en endnu bedre støtte for deres børn.” – Heidi Sørensen, direktør i Egmonts Fondssekretariat
Støtte til børn, redskaber til forældre og oplysning til lærere
En ud af syv børn i danske skoler kæmper så meget med matematik, at det påvirker deres fremtidsmuligheder. Det viser Egmont Rapporten 2023. Men noget der kan afhjælpe matematikvanskeligheder, har Forældrematematik sat fokus på. Det er bl.a.:
- Den rette støtte til børnene: Matematikcenter tilbyder lektiehjælp i matematik til børn og unge i hele landet.
- Forståelse fra forældrene: Forældrematematik giver forældrene et indblik i skolematematikken og nogle af de udfordringer deres barn oplever.
- Samarbejde mellem lærere og forældre: Forældrematematik sørger for at lærer og forældre taler det samme matematiksprog.
- Den optimale lektiesituation: Forældrematematik klæder forældrene på til denne opgave.
En forebyggende indsats med fokus på sprog og matematik
Undersøgelser peger på, at der ofte sker en ærgerlig ændring i børns relation til matematik omkring 4. klasse. Samtidig ser vi, at mange forældre rigtig gerne vil hjælpe deres børn, men er usikre på hvordan. Det skyldes blandt andet, at mange af dem selv har haft dårlige oplevelser med matematik i skolen eller hænger fast i gamle opfattelser af hvad matematik er.
Forældrematematik tager fat i netop denne udfordring med en forebyggende indsats, der aktiverer forældrene som en vigtig ressource. Ved at skabe en positiv og støttende tilgang til matematik kan indsatsen gøre en forskel for børn, der ellers risikerer at udvikle et dårligt forhold til faget.
Gennem oplæg om sproget i matematik, en materialesamling på Webmatematik.dk og tætte samarbejder med lærere og grundskoler giver Matematikcenter forældrene de værktøjer, de har brug for til at hjælpe deres børn med matematik – så børnene kan udvikle en tryg relation til faget.
Forældrematematik gør en positiv forskel for børn og forældre
Da vi med projektet ”Lektiepiloter” afprøvede metoden, svarede 93% af forældrene, at de efterfølgende føler sig bedre rustet til at hjælpe deres barn med matematik. Her er nogle flere resultater fra projektet:
- 69% af forældrene oplever, at oplæggene er meget relevante for dem. Inkluderer vi dem, der finder det relevant i nogen grad, stiger tallet til 98%.
- 44% af forældrene føler sig i høj grad bedre klædt på til at hjælpe deres barn med matematik efter oplæggene. Tallet stiger til 95%, når vi inkluderer dem, der svarer "i nogen grad".
- 45% oplever at have fået brugbare og konkrete værktøjer til at tale om matematik i hverdagen. Sammenlagt med "i nogen grad" er det hele 93%.
- 65% kan i høj grad se mening i at bruge redskaberne i en hverdagskontekst. Inkluderer vi "i nogen grad", gælder det for 95%.
- 51% føler sig bedre rustet til at hjælpe med konkrete matematikopgaver. Med "i nogen grad" inkluderet, er det 93%.
Forældrematematik (tidligere kaldet ”Lektiepiloter”) er i 2021-2024 udviklet med støtte fra Novo Nordisk Fonden og i et samarbejde med Tårnby Kommune og Nationalt Center for Udvikling af Matematikundervisning.
I 2024-2027 skal Matematikcenter med støtte fra Egmont Fonden udbrede Forældrematematik, så flere forældre får glæde af indsatsen. Ambitionen er, at i alt 4.000 forældre nås gennem projektet, at der indgås samarbejde med 20-30 folkeskoler i 4 forskellige kommuner, at øge visninger af materialesamlingen på Webmatematik.dk og at mindst 30 frivillige oplægsholdere opkvalificeres. Se mere på www.matematikcenter.dk.
-
Studentermedhjælper for IT og web
Ledige stillingerFrist den 28.januar 2025
Vil du være en del af en organisation, der arbejder for at skabe lige muligheder for læring og øge børn og unges matematikforståelse? Vil du være med til at sikre, at børn og unge har gratis adgang til støtte i matematik udenfor skoletid lokalt og digitalt? Så er Matematikcenter stedet for dig.
Matematikcenter søger en studentermedhjælper til IT og web 8 timer ugentligt.
Matematikcenter er en frivillig forening, der arbejder for at hjælpe den enkelte med at opnå sit eget bedste inden for matematik og at øge børn og unges muligheder for uddannelse. Vi driver lokal og digital lektiehjælp samt flere større udviklingsprojekter.
Om stillingen
Som medarbejder for IT og web bliver dine arbejdsopgaver at:
- Yde løbende support til medarbejdere, frivillige og brugere (f.eks. til vores hjemmesider/Umbraco, online lektiehjælp, opsætning af computere, programmer, software mm. til medarbejdere)
- Support på udgivelse af nyt indhold til Webmatematik.dk (Umbraco og JSON)
- Support på forum på Webmatematik.dk (phpBB)
- Samarbejde med eksterne leverandører af software
- Stå for brugeradministration (f.eks. at oprette nye medarbejdere i Microsoft, i projektstyringssystemet Monday mm.)
- Sikre at GDPR ajourføres og overholdes
- Implementering af nye systemer
- Deltage i udvikling af ny indsats om potentialet for brug af kunstig intelligens i Matematikcenters tilbud
Vi forestiller os at:
- Du læser en relevant uddannelse på f.eks. ITU, DTU eller lignende
- Du har kendskab til og eventuelt erfaring med programmering
- Du kan bevare overblikket og er serviceminded
- Du kan være til stede på Matematikcenters kontor 1-2 dage om ugen inden for almindelig arbejdstid (8-16)
- Det er en fordel, hvis du mestrer matematik på minimum A-niveau (dog ikke et krav)
Hvad tilbyder vi?
Som Medarbejder for IT og web bliver du en del af Matematikcenters sekretariat, der består af 2 fuldtidsansatte, 3 deltidsansatte og 2 studentermedhjælpere. Sekretariatet ligger på Dortheavej 12 i København NV. Vi har en uformel omgangstone og en høj faglighed. Du bliver en del af et team, som sammen arbejder på at udvikle organisationen, hvor der ofte er kort fra idé til handling. Vi har hver vores eget ansvarsområde, men vi hjælper alle til med både store og små opgaver, når der er brug for det.
Stillingen er en studentermedhjælperstilling på 8 timer om ugen. Jobbet ønskes besat hurtigst muligt.
Interesseret?
Send en ansøgning og CV til job@matematikcenter.dk hurtigst muligt og senest den 28. januar 2025. Skriv ”IT og web” i emnefeltet. Samtaler forventes afholdt i uge 6.
Har du spørgsmål vedrørende stillingen, så kontakt sekretariatsleder, Bolette Møller Jensen, på telefon 60129835 eller mail bolette@matematikcenter.dk.
Matematikcenter ønsker at afspejle samfundet. Derfor opfordrer vi alle personer uanset køn, alder, religion, handicap og etnisk baggrund til at søge.
Vi glæder os til at høre fra dig.