Nyheder fra Matematikcenter
-
Projektmedarbejder til udvikling af indhold inden for matematik på flere niveauer
Ledige stillingerMatematikcenter søger en medarbejder 10-15 timer ugentligt til at udvikle matematisk tekst- og videoindhold til hjemmesiden, Webmatematik.dk, på flere niveauer.
Matematikcenter er en forening af frivillige, der tilbyder gratis lektiehjælp i matematik lokalt og digitalt til børn og unge. Vi driver lektiecaféer i hele landet og hjemmesiderne, Webmatematik.dk og Webmatlive.dk.
Projektmedarbejderen samarbejder med webredaktøren for at udarbejde indhold til Webmatematik.dk.
Webmatematik.dk er en online materialeplatform, der dækker pensum fra 7.klasse til A-niveau på ungdomsuddannelserne. En artikelside på Webmatematik indeholder typisk forklarende teori, eksempler på anvendelse, regneeksempler og illustrationer. Herudover hører der ofte et par interaktive opgaver og en video med til hver side.
De primære opgaver for projektmedarbejderen vil være, at:
- skrive indhold på flere matematikniveauer
- planlægge og formidle matematik i korte forklarings- og lektionsvideoer
Du får mulighed for at sætte dit eget præg på typen af indhold der udvikles. Det afhænger af din faglige baggrund. Matematikcenter har dog lige nu flere udviklingsprojekter, hvortil der skal udvikles indhold. Det drejer sig bl.a. om indhold til matematikundervisning på Den Forberedende Grunduddannelse (FGU), indhold til brug i vores projekt, der omhandler privatøkonomi samt eventuelt indhold til de STEM-rettede erhvervsuddannelser. Derudover vil der være adskillige ad-hoc-opgaver, som f.eks. udvikling af indhold til vores indsats DerErMatematikiAlt.
Vi forventer, at:
- du skriver og taler flydende dansk
- din faglige baggrund er relevant for én eller flere af opgaverne beskrevet ovenfor – fortæl hvordan du kan sætte din baggrund i spil
- du gerne har erfaring med LaTeX
- du evner at formidle matematik i et let forståeligt sprog og kan sætte dig i modtagerens sted
- du befinder dig godt foran et kamera og med at videoer placeres på hjemmeside og sociale medier
- du har det godt med at tage telefonisk kontakt til potentielle medvirkende i lektionsvideoer
Til gengæld tilbyder vi:
- erfaring med at formidle matematik
- mulighed for at arbejde hjemmefra
- chancen for at sætte dit eget præg på en anvendt og anerkendt materialeplatform indenfor matematik
- mulighed for at være en del af en indsats som spiller en stor rolle for børn og unges uddannelsesmuligheder
Du bliver en del af Matematikcenters kontor i København, som tæller 3 fuldtidsansatte og 3 studentermedhjælpere. Det er dog ikke et krav at du bor nær København, da stillingen kan varetages hjemmefra og i forbindelse med optagelse af video kan foregå ude på f.eks. arbejdspladser inden for erhvervsuddannelsesområdet. Der vil være ugentlige fællesmøder, hvor du kan deltage digitalt. Og vi ser gerne at du kommer forbi kontoret jævnligt.
Vi har en uformel omgangstone og en høj faglighed, og du bliver en del af et team, som arbejder sammen om at udvikle organisationen, og hvor der ofte er kort fra idé til handling. Vi har hver vores ansvarsområde, men vi hjælper alle til med både store og små opgaver, når der er brug for det.
Interesseret?
Send en kortfattet ansøgning og CV i én samlet fil til job@matematikcenter.dk hurtigst muligt og senest den 4.september. Skriv ”Projektmedarbejder til udvikling af indhold” i emnefeltet.
Vi forventer at afholde samtaler løbende og senest i uge 37. Stillingen ønskes besat så hurtigt som muligt derefter. Stillingen er tidsbegrænset indtil udgangen af maj 2023 med mulighed for forlængelse.
Har du spørgsmål vedrørende stillingen, så kontakt sekretariatsleder Bolette Møller Jensen på telefon 60125269 eller på mail bolette@matematikcenter.dk.
-
Projektassistent med fokus på frivilligrekruttering
Ledige stillingerMatematikcenter søger en projektassistent 10-15 timer ugentligt til at assistere vores projektleder og frivilligkoordinator med rekruttering af frivillige til vores forskellige projekter, og med at gennemføre workshops og undervisningsforløb for unge i hele landet.
Matematikcenter er en nonprofitorganisation, der tilbyder gratis hjælp i matematik fra 7. klasse og op til A-niveau. Vores mål er at skabe lige muligheder for læring og gøre matematikken forståelig for alle. Vi har lokale lektiecaféer i hele landet, og driver online lektiecaféen Webmatlive.dk og den digitale materialesamling Webmatematik.dk. Vi tilbyder derudover forløb for forældre til børn i folkeskolen, afholder workshops om privatøkonomi for unge på erhvervsskoler i hele landet, og udvikler mentorforløb, hvor frivillige rollemodeller støtter unge på den forberedende grunduddannelse i at blive bedre til matematik.
Som projektassistent bliver dine opgaver at:
- rekruttere frivillige undervisere og mentorer til Matematikcenters projekter
- være den primære kontaktperson for de frivillige undervisere
- varetage kontakten til skoler og uddannelsesinstitutioner i forbindelse med workshops og undervisningsforløb
- assistere i planlægningen og gennemførelsen af workshops og undervisningsforløb i hele landet
Du får:
- erfaring med at samarbejde med frivillige og koordinere frivilligindsatser
- erfaring med at samarbejde med interesseorganisationer
- erfaring med at samarbejde med uddannelsesinstitutioner i hele landet
- erfaring med formidling og kommunikation til en bred målgruppe
- en høj grad af fleksibilitet i planlægning af dine arbejdsopgaver
Vi forventer derfor, at du:
- er en dygtig og alsidig formidler, der kan engagere og skabe kontakt til forskellige grupper af frivillige, unge og samarbejdspartnere
- er udadvendt, opsøgende og god til at samarbejde med mange forskellige mennesker
- er god til at organisere og tager fat, hvor der er brug for det
- er fleksibel, og har mulighed for at rejse rundt i landet i forbindelse med afholdelse af workshops og undervisningsforløb
Du bliver en del af Matematikcenters sekretariat i København, som består af tre fuldtidsansatte og tre studentermedhjælpere. Vi har en uformel omgangstone og en høj faglighed, og du bliver en del af et team, som arbejder sammen om at udvikle organisationen, og hvor der ofte er kort fra idé til handling. Vi har hver vores eget ansvarsområde, men vi hjælper alle til med både store og små opgaver, når der er brug for det.
Interesseret?
Send en kortfattet ansøgning og CV i én samlet fil til job@matematikcenter.dk hurtigst muligt og senest den 25. august kl. 24.00.
Skriv ”Projektassistent med fokus på frivilligrekruttering” i emnefeltet.
Vi forventer at afholde samtaler løbende og senest i uge 36. Stillingen ønskes besat så hurtigt som muligt derefter. Stillingen er indtil videre tidsbegrænset til og med september 2023, med mulighed for forlængelse.
Har du spørgsmål vedrørende stillingen, så kontakt projektleder Mette Sindet Hansen på telefon 60129835 eller på mail mette@matematikcenter.dk.
-
Gratis eksamensforberedelse
BlogindlægMaj måned var en af de travle i Matematikcenter. Endelig kunne Matematikcenter, efter to års aflysning, igen afholde eksamensforberedelse med fysisk fremmøde.
Den 16.- 22. maj blev dørene åbnet for 150 elever fordelt i Odense, Aalborg, Aarhus, Sønderborg og København samt 50 elever på vores online eksamensforberedelse, Webmatlive.dk.Til Matematikcenters gratis eksamensforberedelser fik eleverne mulighed for at prøve kræfter med de opgavetyper, deres rigtige eksamen også indeholder. Til anledningen havde Matematikcenter udviklet eget prøvesæt. Til alle eksamensforberedelserne var der god stemning og taknemlighed for de frivilliges hjælp. Der var elever, der fortalte, at det havde været en overvindelse at turde dukke op for så at blive meget positiv overrasket over at det at forberede sig til sin matematikeksamen, kunne gøres i hyggelige omgivelser med hjælp af venlige og dygtige frivillige. 95 procent af eleverne svarede i den efterfølgende evaluering, at de syntes, at Matematikcenters frivillige var dygtige til at forklare matematikken, og 93 procent føler sig bedre forberedt efter at have deltaget.
I matematikcenter vil vi gerne takke vores frivillige for et stort engagement og god energi, der smitter af på eleverne.
”Jeg synes man får meget hjælp ud af det, og de giver sig tid til at hjælpe en med det man har svært ved.” (Elev fra eksamensforberedelse)
”Rigtig godt koncept. Jeg har meget respekt for de frivillige, der tager sin tid til at hjælpe.”
(Elev fra eksamensforberedelse)
”Det har været fantastisk forberedelse - hvilket jeg fik meget ud af. Tusind tak for hjælpen!”
(Elev fra eksamensforberedelse)Eksamensforberedelse er støttet af Knud & Dagny Gad Andresens Fond, Stibofonden og Vissing fonden.
-
Interview med frivillig, Bo
BlogindlægI Matematikcenter er det ingen hemmelig, at vi sætter stor pris på vores dygtige og seje frivillige matematikhjælpere, der bruger tid på at hjælpe elever med deres matematiklektier. Hver uge danner vores lokale lektiecaféer rammen om et trygt miljø, hvor vores dygtige frivillige står klar til at hjælpe med matematiklektierne. Det er i lektiecaféerne at de frivillige får løftet matematikken op fra papiret og skabt succesoplevelser med elever, der tager derfra med en større forståelse for matematik.
Til vores 10-års fødselsdag fik vi et interview med Bo Jacoby, der er frivillig i vores lokale lektiecafé på H.C Ørsted Gymnasium.
Bo fik sit første job i 1969 i en databehandlingsvirksomhed, og har siden efteråret 2015 brugt sin fritid som pensioneret på at hjælpe elever med deres matematiklektierFor Bo ”er det meget meningsfuldt at være frivillig” og undervejs i interviewet kommer han med nogle gode råd til eleverne:
1. Man skal aldrig læse og tænke samtidig
2. Der er ikke altid én rigtig løsning
3. Det er vigtigt, at sige til sig selv, at man godt kan – der er bare noget, man ikke har lært endnu
Du kan se det fulde interview herunder:
Tak for dit engagement som frivillig, Bo.
Kunne du tænke dig at være frivillig?
Så send en mail til Matematikcenter, og kom i gang som frivillig!
-
Fortælling fra lektiecafé besøg på Tårnby gymnasium
BlogindlægFortælling fra lektiecafé besøg på Tårnby gymnasium
Jeg besøger Tårnby Gymnasium en solrig sensommer-eftermiddag. Det er første gang, Matematikcenters lektiehjælpscafé på gymnasiet er åben siden coronanedlukningen. Det er samtidig starten af et nyt skoleår, hvor lektiehjælpscaféen ikke er kendt blandt de nye 1. g’ere. Oveni købet kommer pedellen og sætter reklamebanneret op lige kl. 15.20. Han siger, at han plejer at have den sat op fra morgenstunden, så eleverne ser den og bliver mindet om den i løbet af dagen. Det er ikke sket i dag, der samtidig er den første dag efter en meget lang lukningsperiode. Pedellen kommer tilbage med et rullebord med chokoladescones og saftevand. Skolen ønsker at gøre det hyggeligt for eleverne at komme i lektiehjælpscaféen, og de har erfaring for at hele klasser kan komme og få lavet opgaver og få hjælp.
1.g’erne Arthur og Niobe står og venter, og jeg får talt med dem. Det er første gang, de skal i lektiehjælpscaféen. De fortæller, at de har hørt om den fra hhv. en matematiklærer, der har gjort god reklame for den, og fordi den er nævnt på elevernes skoleskema. Der er også reklamer på skolens info-tavler.
Arthur og Niobe har begge talt med en kammerat om at gå herned sammen, men de er begge blevet syge, så de er kommet alene, men kender hinanden, da de går i samme klasse. Dog ikke samme matematikklasse, da eleverne bliver inddelt på matematikhold efter deres karakterer i matematik i folkeskolen. Arthur fortæller, at han er kommet i den bedste matematikklasse, fordi han havde gode karakterer i folkeskolen, men har han i mellemtiden været et år på high school i USA, hvor han har spillet basket og ikke haft matematik overhovedet. Så han synes han er kommet bagefter og ikke er så god til matematik, og han kommer i cafeen for at få hjælp. Niobe føler sig ikke særlig god til matematik, og hun har brug for hjælp til at forstå det. ”Jeg kan slet ikke forstå det”, som hun siger. Arthur erklærer sig helt enig. De har begge en opgaveaflevering på søndag, som de konkret er kommet for at få hjælp med.
Ingen af de to elever havde hørt om Matematikcenter før.
Klokken har passeret 15.30, og uddannelseslederen Maria, der er kontakt til Matematikcenter kommer og siger, at de frivillige er på vej. De troede, at det var et andet sted på skolen. Der kommer fire frivillige, der går i gang med at hjælpe Arthur og Niobe.
Den frivillige, der har været her også før Corona, siger til mig, at Tårnby Gymnasium gør det virkelig godt. ”Det er superfedt, at de stiller boller og saft op, og de giver os gode lokaler og reklamerer godt for lektiecafeen på skolen”, fortæller den frivillige. Karin fra Matematikcenter skal også komme på morgensamling og fortælle om caféen. Da der desværre ikke er kommet flere elever, går Maria ind i en klasse, hvor der sidder elever også arbejder på afleveringer, de er forsinkede med og derfor skal blive på skolen og lave – eleverne kalder det ”skrivefængslet”. Hun får to 3.g’ere til at komme ud og tale med mig. James og Rasmus har begge brugt lektiehjælpscafeen sidste år, da de gik i 2.g og der afsluttede matematik.
James kom i caféen gennem næsten hele 2. g. Han havde svært ved at følge med i matematik. ”Det var rigtig godt at jeg kunne få den der 1-til-1-tid i lektiehjælpscafeen, som man ikke kan få med sin lærer, der skal have hele klassen. Der er meget lidt tid til den enkelte, og der er uro”, siger James. ”Min motivation for matematik steg, og det lykkedes mig at få et godt fagligt udbytte. Jeg var bange for at få 02, men det lykkedes at få mere”, siger han med et stort grin.
Rasmus kom i caféen fire gange i 2.g. Han kom primært, når han skulle have hjælp til afleveringer. ”Jeg ville gerne have forklaret nogle emner. Jeg havde svært ved at forstå matematik. Jeg fik meget ud af det, og jeg blev stærkere”, fortæller han. ”Jeg fik nogle andre værktøjer. Jeg glædede mig derfor også mere til matematik, og så forberedte jeg mig også mere til timerne”. James fortæller, at han var god til matematik i folkeskolen, men i gymnasiet gjorde han ikke så meget ved det, og så blev det hurtigt svært - og for svært.
Rasmus fortæller, at det har været gode frivillige i cafeen. ”De har været gode til at hjælpe og forklarede det bedre end lærerne. I lektiecaféen kan man stille dumme spørgsmål, og der er fokus på en og tid til det”. James afslutter med at sige: ”Det er hyggeligt med lokalet og boller og saft. Derhjemme sad jeg bare og blev frustreret over det, jeg ikke kunne finde ud af”.