Menu

Menu

Nyheder fra Matematikcenter

  • Lektiepiloter sætter turbo på selvtilliden hos Tårnby-forældre

    Blogindlæg


    I løbet af 2023 har Matematikcenter afholdt 13 inspirerende oplæg på fem skoler i Tårnby Kommune
    , hvor vi har haft glæden af at møde en helt masse forældre i forbindelse med vores Lektiepilotprojekt.

    Lektiepiloter handler kort sagt om at, at give forældre til børn i grundskolen viden, selvtillid og konkrete værktøjer til at kunne støtte deres børn i matematik.

    I Matematikcenter ved vi nemlig, at der ofte sker en ærgerlig ændring i børns relation til matematik omkring 4. klasse. Samtidig vil mange forældre rigtig gerne hjælpe deres børn, men er usikre på hvordan.

    Det skyldes blandt andet, at mange af dem selv har haft dårlige oplevelser med matematik i skolen eller hænger fast i gamle opfattelser af hvad matematik er.

    Vi er derfor stolte af at dele de seneste resultater fra projektet, som viser, at det faktisk er muligt at løsne op i frygten og sætte forældrene tilbage i førersædet:

    1. Stor tilfredshed: 74% af de deltagende forældre oplevede Lektiepiloternes oplæg som meget relevante.

    2. Bedre forberedt på hjemmearbejde: Over halvdelen af forældrene følte sig bedre klædt på til at hjælpe deres børn med matematik efter oplæggene. De oplevede også, at have fået brugbare og konkrete redskaber til at tale om matematik i hverdagsaktiviteter.

    3. Praktisk anvendelse: Næsten to tredjedele af forældrene kunne se mening i at anvende de redskaber og den viden, de fik fra oplæggene, i en hverdagskontekst.

    På Skottegårdsskolen gav forældrene endda en gennemsnitlig tilfredshedsscore på 9,5 ud af 10.

    Med Lektiepiloterne ved roret og forældrene som medpiloter viser resultaterne, at vi sammen kan nå til nye højder med lektiehjælpen i matematik! 

    En stor tak skal derfor lyde til forældrenes engagement og feedback, som er afgørende for projektets succes og fortsatte udvikling.

    Du kan læse mere om projektet lige her

    Projektet er støttet af: NCUM Realize ApS, Novo Nordisk Foundation

  • Har du hørt om vores Matematikmakkerforløb? 

    Blogindlæg

    I næsten tre år har Matematikcenter matchet FGU-elever og matematikkyndige frivillige med hinanden for at styrke elevernes matematiske forståelse.

    Her får du to vigtige erfaringer, som vi har gjort os undervejs:

    1. Positiv respons på 1:1 kontakt: Vi har observeret, at eleverne oplever en positiv respons på individuel kontakt. Den skræddersyede tilgang giver os desuden mulighed for at tilpasse støtten efter hver enkelt elevs unikke behov, hvilket resulterer i bedre matematiske oplevelser.

    2. Opbygning af selvtillid og motivation: Gennem Matematikmakkerforløbet forbedrer eleverne ikke kun deres matematikfærdigheder, men udvikler også en stærkere selvtillid og en nyfundet entusiasme for at tackle matematiske udfordringer, selv når de virker uoverskuelige.

    Vi er stolte af at være en del af elevernes rejse mod at opnå deres eget bedste inden for matematik.

    Du kan læse mere om projektet lige her


    Projektet er et samarbejde med FGU-Skolen Øst Roskilde Kommune Høje-Taastrup Kommune Greve Kommune Lejre Kommune, Sorø Kommune og KUI/Den Kommunale Ungeindsats. Projektet er desuden støttet af Den A.P. Møllerske Støttefond.

  • Forældre får aha-oplevelse: Sproget i matematikopgaverne kan være en hæmsko for læring

    Blogindlæg

    ”Jeg var slet ikke opmærksom på, at formuleringen af opgaven kunne været problemet. Det tager jeg helt sikkert med mig for bedre at kunne hjælpe mit barn.”

    Sådan sagde en mor efter, at hun havde hørt et af vores Lektiepilotoplæg, hvor vi giver forældre til børn i grundskolen viden, selvtillid og konkrete værktøjer til at kunne støtte deres børn i matematik.

    Og vores feedback viser, at hun ikke er den eneste!

    For langt de fleste forældre er det nemlig en aha-oplevelse, at sproget i matematikbøgerne kan være en lige så stor hæmsko som selve opgaverne.

    I Matematikcenter oplever vi, at børnene særligt har svært ved:

    1. Bydeform: Nogle børn kan have svært ved at forstå ord i bydeform, fordi det står på en måde, de ikke er vant til at høre eller læse.

    2. Lange sætninger: Nogle gange har man brug for at kunne fortælle mange ting i én sætning, hvilket kan skabe forvirring hos børnene.

    Vores erfaring viser, at forældre kan styrke børnenes matematiske forståelse, når de bliver opmærksomme på at hjælpe med at oversætte og genfortælle opgaverne.

    Du kan læse mere på Matematikcenters forældrefane lige her

    Projektet er støttet af: Novo Nordisk Foundation, NCUM og Tårnby Kommune

    Realize ApS

  • Studentermedhjælper til kommunikation og presse

    Blogindlæg

    Matematikcenter søger en studentermedhjælper 10-15 timer ugentligt til at varetage organisationens kommunikationsindsatser henvendt Matematikcenters brugere og samarbejdspartnere med opstart hurtigst muligt.

    Matematikcenter er en frivillig forening, der tilbyder gratis lektiehjælp i matematik til unge i lokale lektiecaféer og digitalt på Webmatematik.dk og Webmatlive.dk. Vi søger en studentermedhjælper, der skal være med til at sikre:

    • at vores målgruppe kender til vores tilbud om gratis lektiehjælp i matematik
    • at vi formidler vores indsatser og resultater eksternt og til vores samarbejdspartnere og sponsorer

     

    Det betyder at studentermedhjælperen skal:

    • Lave engagerende indhold til sociale medier (LinkedIn, Facebook, Instagram og Twitter) med særligt fokus på LinkedIn
    • Assistere med at lave indhold til og udsende pressemeddelelser
    • Sætte annoncer op på sociale medier (Facebook og Instagram)
    • Planlægge og lave interviews med frivillige og de elever, der bruger vores tilbud
    • Opdatere og vedligeholde vores hjemmeside (matematikcenter.dk) i CMS Umbraco
    • Lave indhold til og udsende nyhedsbreve i Mailchimp

     

    Det er en fordel, hvis du:

    • Er en dygtig formidler og formår at kommunikere skarpt på sociale medier
    • Læser en relevant uddannelse
    • Har flair for især pressearbejde og LinkedIn
    • Er opsøgende, da du både skal booke samt lave interviews i lektiecaféer og over telefonen med frivillige og elever
    • Kan være til stede på kontoret i København NV (gerne to dage om ugen) og kan arbejde løbende med sociale medier
    • Gerne har kendskab til redigering af hjemmesider (Umbraco) og til at udsende nyhedsbreve (Mailchimp)
    • Gerne har kendskab til optagelse og redigering af video
    • Gerne har kendskab til opsætning af annoncer på Facebook

     

    Lyder det som noget for dig?

    Send en kortfattet ansøgning og CV i én samlet fil til job@matematikcenter.dk hurtigst muligt og senest søndag d. 9. juni 2024. Skriv ”Studentermedhjælper kommunikation” i emnefeltet. Samtaler forventes afholdt i starten af uge 25.

    Har du spørgsmål vedrørende stillingen, så kontakt sekretariatsleder Bolette Møller Jensen på telefon 60129835 eller på mail bolette@matematikcenter.dk.

     

  • Matematikcenter har talt med landets fremtidige håndværkere

    Blogindlæg

    I efteråret 2023 satte Matematikcenter gang i en omfattende undersøgelse for at dykke ned i, hvad erhvervsskoleelever virkelig har brug for, når det kommer til matematikhjælp.

    Matematikcenter har nu afsluttet 18 interviews med i alt 23 elever, alle fra Grundforløb 2 på linjen Byggeri, Teknologi og Transport. Vi har derfor haft den fornøjelse at tale med både kommende tømrer, snedkere, murere, VVS’ere og elektrikere.

    Her er to af de mest fremtrædende behov, der gik igen hos eleverne:

    Individuel kontakt: Eleverne foretrækker 1:1 kontakt, hvor de har lektiehjælperens fulde opmærksomhed. Særligt elever med diagnoser har ekstra brug for dette.

    Branchekendskab værdsættes: Eleverne ser en klar fordel ved, at lektiehjælperne selv har erfaring fra branchen. Det giver eleverne en tro på, at lektiehjælpere ved hvad de snakker om, fordi de har været i samme sko.

    Som en elektriker understregede det:

    "Altså personligt, der vil jeg hellere lytte til én, der også selv er elektriker. Altså når de selv har været igennem det, så har de også selv bestået, så man ved, at de har gjort det rigtigt."

    I Matematikcenter er vi nu klar til at smøre ærmerne op og tage arbejdshandskerne på for at skabe et fantastisk lektiehjælpstilbud, der matcher elevernes behov og lektiehjælpsdrømme! 

    Du kan læse mere om projektet her

    Undersøgelsen er støttet af Tuborgfondet