Nyheder fra Matematikcenter
Tilbage til feedMatematikcenter giver elever større forståelse og lyst til matematik
Evalueringen af Matematikcenters indsats i 2025 viser tydeligt, at organisationens gratis tilbud har en mærkbar positiv effekt. Eleverne oplever større forståelse, øget motivation og bedre mulighed for at følge med i undervisningen – og over halvdelen mener, at indsatsen har forbedret deres karakterer.
Matematik bliver lettere at forstå
En overvældende del af eleverne oplever, at Matematikcenter hjælper dem med at knække koden til matematik:
- 95 % oplever, at matematikken bliver mere forståelig
- 91 % mener, at Matematikcenter forenkler og eksemplificerer faget
“Da jeg fandt denne hjemmeside, fik jeg bedre forklaringer, de rigtige formler og en bedre forståelse for matematikken – samt en ny nysgerrighed på faget.”
– Elev, gymnasiet
Hjælpen skaber motivation og faglig fremgang
Evalueringen viser, at hjælpen ikke kun gør faget lettere – den giver også eleverne lyst og mod til at lære mere:
- 69 % føler sig bedre rustet til at følge med i undervisningen
- 68 % oplever øget motivation
- 54 % mener, de har fået bedre karakterer som følge af støtten
Frivillighed og fællesskab betyder mest
Hvad får eleverne til at søge hjælp? Her er de vigtigste faktorer:
Motivationsfaktor |
Andel elever |
At kunne følges med andre |
66 % |
Lærerens anbefaling |
59 % |
At hjælpen ydes af frivillige |
50 % |
“Du får noget andet ud af det, fordi de frivillige brænder for matematikken. De er engagerede i, at du forstår det i sidste ende.”
– Elev, 2.g
Men nogle barrierer står stadig i vejen
Selvom mange oplever udbytte af tilbuddene, viser evalueringen også, hvorfor nogle fravælger at bruge dem:
- 54 % bliver afholdt, hvis lektiecaféen ligger på en anden skole
- 34 % ved ikke, hvordan hjælpen fungerer
- 57 % af de ikke-brugende elever siger, at de ikke har brug for hjælp
- 43 % siger, de ikke har tid
Det peger på, at både praktiske forhold og bedre kommunikation om tilbuddenes indhold og tilgængelighed er vigtige indsatsområder.
Eleverne bruger hjælpen til konkrete opgaver
De fleste elever bruger lektiecaféerne og Webmatematik til at forstå opgaver og få støtte til afleveringer:
- 70 % får hjælp til forståelse af opgaver
- 67 % til lektier og afleveringer
“Jeg var gået i stå på en aflevering, men fik hjælp og kunne aflevere den til tiden.”
– Elev, 2.g
Fakta om evalueringen
- 167 elever har deltaget i undersøgelsen
- 61 % er kvinder, 37 % mænd, 2 % andet
- Eleverne kommer fra gymnasier, erhvervsuddannelser, VUC, FGU og grundskole
- 51 % har brugt et af Matematikcenters tilbud
- De mest anvendte tilbud: Webmatematik (55 %) og lektiecaféer (59 %)