Nyheder fra Matematikcenter
Tilbage til feedBedre rustet til at hjælpe med matematik!
93% af de forældre, der deltager i Forældrematematik oplever, at de bliver bedre rustet til at hjælpe deres børn i matematik!
Forældre kan spille en afgørende rolle i børns læring af matematik, hvis man blot giver dem få og simple værktøjer. Det viser projektet ”Lektiepiloter”, som Matematikcenter nu med støtte fra Egmont Fonden skal udbrede til flere forældre og kommuner under navnet ”Forældrematematik”.
”Eksperter peger på, at der ligger et stort potentiale i at skole og forældre samarbejder om at hjælpe børn i matematikvanskeligheder. Det samme peger et ungepanel på i Egmont Rapporten 2023. Derfor er vi rigtig glade for at støtte Matematikcenters Forældrematematik, som er en hjælpende hånd til forældre, så de kan være en endnu bedre støtte for deres børn.” – Heidi Sørensen, direktør i Egmonts Fondssekretariat
Støtte til børn, redskaber til forældre og oplysning til lærere
En ud af syv børn i danske skoler kæmper så meget med matematik, at det påvirker deres fremtidsmuligheder. Det viser Egmont Rapporten 2023. Men noget der kan afhjælpe matematikvanskeligheder, har Forældrematematik sat fokus på. Det er bl.a.:
- Den rette støtte til børnene: Matematikcenter tilbyder lektiehjælp i matematik til børn og unge i hele landet.
- Forståelse fra forældrene: Forældrematematik giver forældrene et indblik i skolematematikken og nogle af de udfordringer deres barn oplever.
- Samarbejde mellem lærere og forældre: Forældrematematik sørger for at lærer og forældre taler det samme matematiksprog.
- Den optimale lektiesituation: Forældrematematik klæder forældrene på til denne opgave.
En forebyggende indsats med fokus på sprog og matematik
Undersøgelser peger på, at der ofte sker en ærgerlig ændring i børns relation til matematik omkring 4. klasse. Samtidig ser vi, at mange forældre rigtig gerne vil hjælpe deres børn, men er usikre på hvordan. Det skyldes blandt andet, at mange af dem selv har haft dårlige oplevelser med matematik i skolen eller hænger fast i gamle opfattelser af hvad matematik er.
Forældrematematik tager fat i netop denne udfordring med en forebyggende indsats, der aktiverer forældrene som en vigtig ressource. Ved at skabe en positiv og støttende tilgang til matematik kan indsatsen gøre en forskel for børn, der ellers risikerer at udvikle et dårligt forhold til faget.
Gennem oplæg om sproget i matematik, en materialesamling på Webmatematik.dk og tætte samarbejder med lærere og grundskoler giver Matematikcenter forældrene de værktøjer, de har brug for til at hjælpe deres børn med matematik – så børnene kan udvikle en tryg relation til faget.
Forældrematematik gør en positiv forskel for børn og forældre
Da vi med projektet ”Lektiepiloter” afprøvede metoden, svarede 93% af forældrene, at de efterfølgende føler sig bedre rustet til at hjælpe deres barn med matematik. Her er nogle flere resultater fra projektet:
- 69% af forældrene oplever, at oplæggene er meget relevante for dem. Inkluderer vi dem, der finder det relevant i nogen grad, stiger tallet til 98%.
- 44% af forældrene føler sig i høj grad bedre klædt på til at hjælpe deres barn med matematik efter oplæggene. Tallet stiger til 95%, når vi inkluderer dem, der svarer "i nogen grad".
- 45% oplever at have fået brugbare og konkrete værktøjer til at tale om matematik i hverdagen. Sammenlagt med "i nogen grad" er det hele 93%.
- 65% kan i høj grad se mening i at bruge redskaberne i en hverdagskontekst. Inkluderer vi "i nogen grad", gælder det for 95%.
- 51% føler sig bedre rustet til at hjælpe med konkrete matematikopgaver. Med "i nogen grad" inkluderet, er det 93%.
Forældrematematik (tidligere kaldet ”Lektiepiloter”) er i 2021-2024 udviklet med støtte fra Novo Nordisk Fonden og i et samarbejde med Tårnby Kommune og Nationalt Center for Udvikling af Matematikundervisning.
I 2024-2027 skal Matematikcenter med støtte fra Egmont Fonden udbrede Forældrematematik, så flere forældre får glæde af indsatsen. Ambitionen er, at i alt 4.000 forældre nås gennem projektet, at der indgås samarbejde med 20-30 folkeskoler i 4 forskellige kommuner, at øge visninger af materialesamlingen på Webmatematik.dk og at mindst 30 frivillige oplægsholdere opkvalificeres. Se mere på www.matematikcenter.dk.