Nyheder fra Matematikcenter
Tilbage til feedEn stigende andel af de danske elever klarer sig dårligt i matematik
En stigende andel af de danske elever klarer sig så dårligt i matematik, at de kan få svært ved at tage en videregående uddannelse og klare sig i samfundslivet.
TrygFondens Børneforskningscenter har netop udgivet et nyt policy brief, om hvad man kan gøre for at løfte lavtpræsterende elever.
I briefet fremgår det bl.a., at der er mange årsager til, at elever præsterer lavt i matematik og i 2023 steg andelen af elever der ikke kunne opnå karakteren 02 i matematik. Derfor er der et stort potentiale i intensive tutorordninger og andre undervisningsformater, som kan tilpasses den enkelte elevs behov.
Hvis der, med de lavtpræsterende elever, fokuseres på talbaserede regnestrategier og talforståelse, fremfor standardalgoritmer er der indikationer på, at det styrker elevernes matematiske kompetencer. Netop derfor er Matematikcenter’s tilbud mere relevante end nogensinde.
Matematikcenters tilbud om gratis lektiehjælp i matematik, både fysisk og online kan tilpasses den enkelte elevs behov samtidig med at vores frivillige skaber trygge læringsmiljøer, hvor elever kan stille spørgsmål og få den nødvendige hjælp til at forstå matematikken.
Vores erfaring viser, at netop individuel og tilpasset støtte kan være nøglen til at gøre matematikken mere håndgribelig og overskuelig for elever, der ellers har mistet motivationen. Matematikcenters seneste virkningsevaluering viser, at det har gjort en mærkbar forskel for målgruppen når de har benyttet sig af vores tilbud. 72 % svarer, at Matematikcenter er med til at gøre matematik mere forståeligt.
I Matematikcenter arbejder vi løbende på at udvikle og forbedre vores tilbud, så det skaber størst mulig værdi for flest muligt elever. Vi tror på, at ingen skal give afkald på sine drømme, fordi de ikke er gode nok til matematik.
Læs hele TrygFondens Børneforskningscenters brief her