Menu

Menu

Nyheder fra Matematikcenter

  • Kloge hoveder og kloge hænder

    Blogindlæg

    Udfordringer for industrien og byggeriet

    Hvis Danmark skal være konkurrencedygtig i fremtiden har vi brug for de klogeste hoveder og klogeste hænder. Uddannelse er det fundament en fremtidig kvalificeret arbejdsstyrke skal bygges på. Og vi har brug for flere dygtige uddannede fra de naturvidenskabelige og tekniske fagområder. De skal udvikle ny medicin, nye teknologier og arbejde på de store byggerier - og skabe vækst for deres arbejdsgiver og Danmark.

    Jeg vil vove den påstand, at de fleste opfatter matematik som et bogligt (obligatorisk) fag, som man lærer i skolen og derefter med stor lettelse kan lægge på hylden. Og når det kommer til erhvervsuddannelserne, hvor fokus især (og langt hen ad vejen med rette) er på udvikle sine færdigheder inden for sit felt, så fylder matematik mindre i de studerendes bevidsthed.

    For hvorfor skal man være god til matematik, når man arbejder som struktør eller tømrer?

    I flere brancher giver virksomheder udtryk for, at de mangler arbejdskraft. F.eks. i byggebranchen, hvor der er mangel på struktører, byggeteknikere og tømrere. Hvis du skal arbejde inden for de fag, så kræver det at du har en god forståelse for matematik. F.eks. hvis du skal regne mængden af beton ud eller hvor mange loftsplader der skal bruges i et 75 m2 rum. Det kan man ikke finde frem til uden matematik.

    Matematik i virkeligheden

    I Matematikcenter har vi frivillige, der er eksperter i at lave lektiehjælp i matematik. De har alle mulige forskellige baggrunde og bevæggrunde. Men de har alle en ting til fælles – de elsker matematik.

    Eleverne der bruger Matematikcenter siger, at en af de helt store fordele ved de frivillige er, at de ved hvad der venter på den anden side af ungdomsuddannelsen. De frivillige ved, hvad den videregående uddannelse kræver eller hvad arbejdet som softwareudvikler eller ingeniør kræver. Det faktum er for det første med til at give eleven en grund til, at de overhovedet skal lære matematik. Og for det andet gør det også matematikken lettere at forstå, når det kan sættes ind i sammenhænge.

    Erhvervsfaglige sammenhænge

    Vi skal have matematik på dagsordenen, så folk forstår, at matematik er en kæmpe del af deres hverdag og uddannelse – også erhvervsuddannelserne og det arbejdsliv, der venter erhvervsskoleeleverne på den anden side af uddannelsen.

    Det er netop sammenhængen mellem skole/matematik og erhvervsliv, som Matematikcenter nu tager fat på.

    Sammen med vores samarbejdspartner inden for byggeriet, NCC, har vi lavet en række alternative lektionsvideoer til elever på erhvervsuddannelserne. Videoerne viser, hvordan matematik indgår i en række erhvervsfag – f.eks. tømrer og struktør. Det gør vi for at bringe erhvervsliv, skole og matematik tættere på hinanden, så eleverne kan se, at de boglige fag, de skal igennem på deres uddannelse, tjener et formål og er en stor og vigtig del af deres fremtidige arbejdsliv.

    Se videoerne og Matematikcenters nye materiale til erhvervsskoler her: Webmatematik.dk/eud

  • Studiejob i Matematikcenter

    Ledige stillinger

    Matematikcenter søger per 1. december eller snarest herefter en studentermedhjælper 10-15 timer ugentligt til at arbejde med Matematikcenters populære online lektiehjælp, Webmatematik.dk

    Om Matematikcenter

    Matematikcenter er en forening af frivillige matematikhjælpere, der tilbyder gratis lektiehjælp i matematik. Vores brugere er elever, der har matematik i grundskolens udskoling, på ungdomsuddannelser og voksenuddannelser. Matematikcenter laver gratis lektie- og eksamenshjælp i ugentlige Lektiecaféer, online via Webmatematik.dk samt i årlige Eksamenscaféer.

    Du vil blive en del af Matematikcenters sekretariat i København, som består af to fuldtidsansatte og tre studentermedhjælpere.

    Arbejdsopgaver:

    Som student vil du være webredaktør for Webmatematik.dk, hvilket indebærer følgende arbejdsopgaver:

    • Vedligeholde eksisterende og udvikle nyt indhold til Webmatematik.dk
    • Produktion af videolektioner til Webmatematik.dk
    • Frivilligkoordinering i forbindelse med Online Lektiecafé 1-2 gange ugentligt
    • Udvikle og skrive #DerErMatematikiAlt – Matematikcenters sociale medier-koncept
    • Svar på henvendelser på Webmatematik.dk’s online forum
    • Samarbejde og partnerskab med uddannelsesinstitutioner

    Vi forventer derfor, at:

    • Du har et højt matematisk niveau – og minimum A-niveau
    • Du har mindst 2 år tilbage på dit studie
    • Du gerne studerer inden for det naturvidenskabelige eller tekniske fagområde
    • Du kan arbejde selvstændigt og udadvendt
    • Kan bevare overblikket og er god til at give andre et godt overblik

    Interesseret?

    Send en kortfattet ansøgning og CV til job@matematikcenter.dk hurtigst muligt og senest den 17. november kl.12. Samtaler afholdes i uge 47. Alle spørgsmål vedrørende stillingen kan rettes til Kommunikations- og Presseansvarlig Bolette Møller Jensen på mail eller tlf.: 6012 9835.

    Hent opslaget som pdf.

  • Matematikcenter holder efterårsferie

    Nyheder

    I uge 42 er der efterårsferie. Alle lektiecaféer (også Online lektiecafé) er derfor lukkede fra mandag den 17.oktober til fredag den 21.oktober. Husk du stadig kan bruge Webmatematik.dk, hvis du har lektier for henover ferien.

    Lektiecaféerne åbner igen fra mandag den 24.oktober.

  • Hurra for Matematikcenter

    Nyheder

    Man kommer ikke uden om matematikken, når man fejrer Matematikcenters femårs fødselsdag. Så selvfølgelig skal fødselsdagskagen prydes med det vi holder allermest af.undefined

    Dele af Matematikcenters sekretariatundefined

    Selvfølgelig er der hjernevridere som underholdning - bl.a. Rubiks Terninger. De blev begge løst..

    undefined

    Man er aldrig for ung til at gå i gang med matematikken..undefined

    Skål for Matematikcenterundefined

     

  • Matematikcenter fylder 5 år

    Nyheder

    For fem år siden spredte Mattecentrum sig hen over Øresund, og Matematikcenter blev en realitet. Efter blot et halvt år var der lektiecaféer fire dage om ugen i København, og i løbet af de følgende år er antallet af caféer mere end femdoblet og dækker nu ud over Københavnsområdet også Aalborg, Aarhus, Odense, Roskilde, Silkeborg og Vejle. Samtidig tilbyder vi også online lektiehjælp over chat og her på Webmatematik.dk, der havde sine første besøgende mandag d. 7. oktober 2012

    Matematikcenter i tal

    Vi har samlet tal fra vores lektiecaféer siden 2013 og sammenlignet dem, for at se udviklingen i antallet af frivillige og elever. I den første tabel står antallet af frivilligtimer (én frivillig i en time) pr. år overfor antallet af elever i lektiecaféerne. Her er det tydeligt, at vi siden begyndelsen har kunne allokere ca. en times hjælp til hver elev, hvilket giver mulighed for at komme i dybden med de forskellige spørgsmål. At vi allerede nu, med stadig tre måneder tilbage af 2016 er så tæt på tallene fra '15 vidner om, at lektiecaféerne stadig vokser i størrelse over hele landet.

    undefined

    Hvert år har vi desuden afholdt Eksamenscaféer, for på bedst mulig vis at få afklaret de spørgsmål der måtte være i forbindelse med den skriftlige eksamen. Her har vi samlet så mange frivillige og elever som muligt. I 2013 og '14 blev Eksamenscaféen kun afholdt i København. De sidste to år har vi dog udvidet konceptet, så der har været afholdt eksamenscaféer i alle de fire største byer (København, Aarhus, Odense og Aalborg).

    undefined

    Så mange besøger Webmatematik.dk

    Siden 2013 har der været 7.653.990 besøg på Webmatematik.dk.

    Vi har regnet på, hvordan antallet af besøgende pr. uge her på Webmatematik.dk udvikler sig over tid. Vi kan konstatere, at udviklingen i høj grad følger den logistiske funktion

    Hvis udviklingen fortsætter vil 2 ud af 3 studerende på ungdomsuddannelser bruge Webmatematik.dk én gang om ugen i 2020.

    undefined

    Antallet af sessioner er et udtryk for, hvor mange bruger Webmatematik.dk, og skal ses i forhold til antallet af sidevisninger, der er hvor mange unikke sider, der er blevet læst. Dette tal er over 23 millioner siden 2012!

    Vil du se flere udregninger om Matematikcenters fem første leveår? Se mere på Webmatematik.dk.