Nyheder fra Matematikcenter
Tilbage til feedNy rapport: Stort behov for ekstra støtte i matematik på erhvervsuddannelserne
Stor spredning i elevers faglige niveau i matematik og vekselvirkning mellem skole og praktik skaber udfordringer i matematik for både lærere og elever på erhvervsuddannelserne. I en netop udgivet rapport fra Matematikcenter kommer eleverne med deres egne anbefalinger til, hvordan udfordringen kan løses.
Matematik er et helt centralt fag på mange erhvervsuddannelser men det er samtidig også et fag, der opleves som et nederlagsfag, som påvirker elevernes læring og motivation negativt.
Det viser en ny rapport lavet af Matematikcenter med støtte fra Turborgfondet. Rapporten undersøger erhvervsuddannelseselever på linjen Teknologi, Byggeri og Transport’s forhold til matematik og behov for støtte i matematik. Undersøgelsen tager udgangspunkt i erhvervsskoleelevernes perspektiv, og det er deres stemme der er i centrum for undersøgelsen.
Matematikken som løbende udfordring
Rapporten viser, at der blandt elevgruppen på erhvervsuddannelser er en stor spredning i elevernes matematikniveau, og at dette strukturelt er med til at presse undervisningen. Der er både fagligt stærke og meget fagligt udfordrede, som gør det svært for lærerne at navigere mellem elevernes behov og forudsætninger. Denne variation i elevernes matematiske niveau skaber udfordringer med at sikre at alle eleverne modtager den tilstrækkelige støtte.
Flemming Kastbjerg, fagkonsulent for erhvervsuddannelser:
"Elevernes niveau i matematik er meget spredt – der er både elever med baggrund fra grundskolen, fra gymnasiet og fra videregående uddannelser. Strukturelt presser det undervisningen."
Dette understøttes også af Vibe Aarkrog, der er lektor i erhvervsuddannelses pædagogik:
"Vi har bogligt fagligt dygtige elever i erhvervsuddannelserne, men vi har jo rigtig mange, som har haft meget svært ved de almene fag i grundskolen...."
Denne diversitet i elevgruppen, gør matematikundervisningen til en kompleks opgave, hvor lærerne skal navigere mellem elevernes forskellige behov og forudsætninger.
Denne udfordring forstærkes yderligere af vekseluddannelsessystemet, hvor eleverne skifter mellem skoleforløb og praktik.
Matematik på erhvervsuddannelser undervises kun på grundforløbet, men matematik spiller stadig en central rolle i eleverne praktiske opgaver og projekter gennem hele uddannelsen. Undersøgelsen viser at denne vekselvirkning mellem skole og praktik medfører grad af aflæring af elevernes matematiske færdigheder.
Jan Bisgaard, uddannelsesleder på Frederiksberg TEC:
”Nogle elever aflærer fx når de er på en læreplads. Så de skal ligesom tilbage til det her teoretiske mindset når de starter på et skoleforløb igen.”
Dette betyder i praksis, at når eleverne vender tilbage til skoleperiode efter end praktik, så står lærerne overfor at skulle bruge tid på gennemgå tidligere stof.
Flere elever mangler grundlæggende færdigheder i matematik
69,6 % af de interviewede elever i rapporten har svært ved matematik. De har udfordringer med grundlæggende matematiske færdigheder og blandt andet udfordringer med ligninger og brøker går igen. Eleverne oplever også at matematik generelt er svært at huske og forstå.
Elever udtaler blandt andet:
“Rigtig dårligt… Jeg synes ligninger er svært og brøker er svært. Jeg forstår det ikke” (elev – gf2 elev bygningsnedker)
“Ikke sådan supergodt... Det er svært at huske og forstå” (gf2 elev møbelsnedker)
Lars Petersen, der underviser matematik på Techcollage oplever også at nogle elever mangler grundlæggende færdigheder:
”Altså, bare sådan noget, som at omstille mellem længdeenheder. Det er dælme svært for nogen.”
Elevernes manglende færdigheder i matematik og spredningen i elevernes faglige niveau viser at der er et stort behov for ekstra støtte i matematik på erhvervsuddannelserne.
Sådan styrkes elevernes læring
Rapporten konkluderer fire kerneelementer der skal til for at imødekomme elevernes udfordringer med matematik. De fire kerneelementer er med til at sikre at eleverne får den rette støtte og samtidig at styrke elevernes matematiske kompetencer.
- Gør matematikken meningsfuld: Gør den forståelig og relevant
- Sæt matematikken ind i den faglige kontekst: Sæt opgaver og begreber i en praktisk og faglig kontekst
- Praksisnær og visuel læring: Gør matematikken praktisk, visuel og håndgribelig, “noget de kan have i hænderne”.
- Tryghed: Skabe et trygt rum og rammer, hvor eleverne føler sig set og hørt.
Konkrete forslag til støttetilbud uden for skoletid
Det er ikke kun kerneelementerne der ifølge eleverne sikrer, at de får den ekstra støtte i matematik de har behov for. I rapporten kommer elever og lærere også med konkrete bud på mulige støttetilbud. Det fortæller sekretariatsleder i Matematikcenter, Bolette Møller Jensen:
”Vi kan se at eleverne ønsker mere støtte i matematik uden for skoletid og lærerne ser den ekstra støtte som et værdifuldt supplement til undervisningen”.
Bolette Møller Jensen, understreger også at støtten skal kunne rumme den diverse elevgruppe:
“Rapporten viser midlertidig også, at det er en divers målgruppe vi har med at gøre på erhvervsuddannelserne – både ift. fagligt udgangspunkt og ift. deres fag og den kontekst som matematikken skal sættes ind i. Derfor skal vi, udover kerneelementerne, også tænke i tilbud, der kan favne alle elever.”
I rapporten peger eleverne på tre tilbud, som de mener kan imødekomme en bred gruppe af elever på erhvervsuddannelserne:
- 1:1 forløb, hvor en elev matches med en frivillig matematikmakker
- Lektiehjælp i matematik i lokale lektiecaféer og i online lektiecafé
- Materialesamlinger, der tager udgangspunkt i fagretninger, f.eks. tømrer eller elektriker
Rapporten af Matematikcenter sætter fokus på de udfordringer, eleverne på erhvervsuddannelser står overfor i matematik. Det konkluderes at behovet for at styrke støtte i matematik på erhvervsuddannelser er stort og en målrettet indsats, der kombinerer fleksible støttetilbud, praksisnære metoder og trygge læringsmiljøer kan styrke elevernes kompetencer inden for matematik.
Fakta om undersøgelsen:
Undersøgelsen bygger på kvalitative interviews med elever fra erhvervsuddannelser på linjen Teknologi, Byggeri og Transport på GF2. Herudover er inddraget relevante vidensaktører samt repræsentanter fra EUD, herunder faglærere, matematiklærer og uddannelsesledere fra i alt tre forskellige erhvervsuddannelser. Derudover er der gennemført interviews med frivillige i Matematikcenter og med Matematikcenters sekretariat.
Interviewene består af:
- 4 vidensaktører
- 20 elevinterviews , fra Techcollage Aalborg og Roskilde Tekniske skole. Eleverne er fordelt på 6 forskellige uddannelser: Tømrer, Snedker (Bygnings-, maskin- og møbel), Murer, VVS, Blikkenslager og Elektriker.
- 2 opfølgende elevinterviews
- 6 interviews med elevrepræsentanter (5 individuelle og 1 gruppe). Repræsentanterne er fordelt fra henholdsvis Techcollage Aalborg, Frederiksberg TEC og EUC sjælland. Tre matematiklærere, to uddannelsesledere og to faglærere.
- 3 sekretariatsmedarbejdere fra Matematikcenter
For yderligere kontakt:
Analytiker, Sara Cao, sara@matematikcenter.dk
Sekretariatsleder, Bolette Møller Jensen, Bolette@matematikcenter.dk