Menu

Menu

Mød Albert og Sofus – Ungdommens stemmer for Finansiel bevidsthed

Hvis man spørger Erhvervsskolernes ElevOrganisations næstformand, Albert, og ordfører, Sofus, så er en af de store forskelle mellem erhvervsskoler og andre ungdomsuddannelser, at erhvervsskoleelever tidligere i livet får flere penge mellem hænderne end deres jævnaldrende, der har valgt andre uddannelser. Det skyldes blandt andet at mange erhvervsskolelever flytter hjemmefra eller køber bil for at komme nærmere skolen eller lærepladsen, og derved forpligter sig økonomisk til at betale husleje, skatter og forsikringer.

 

Albert fortæller; ”Det gælder især hvis man kigger på de elever, som kommer direkte fra folkeskolen og allerede 1 år efter skal i lære på en arbejdsplads. Ét år efter! Altså en rigtig arbejdsplads med rigtige voksne mennesker (…) Man bliver på en måde lidt hurtigere voksen på end erhvervsuddannelse”.

 

For Sofus og Albert er det afgørende at give eleverne de rette værktøjer og viden til at navigere gennem disse udfordringer for at undgå potentielle økonomiske problemer. Derfor er projektet Privatøkonomi, som Matematikcenter og Erhvervsskolernes ElevOrganisation sammen har skabt, vigtigt. Gennem workshops giver projektet de unge en praktisk tilgang til privatøkonomi, som tager udgangspunkt i elevernes egne livssituationer. Sofus og Albert ser projektet som en vigtig mulighed for at udbrede viden om økonomi og lære eleverne om, hvordan de kan konsekvensvurdere og prioritere deres økonomiske midler ansvarligt, så eleverne skaber et solidt fundament for voksenlivet.

 

"Det kan have varig effekt på de unges liv, hvis de påtager sig økonomiske forpligtigelser, som de ikke kan leve op til,” fortæller Sofus ”Og hvis man skal undgå det, skal man have en bevidsthed og en viden om privatøkonomi.”

 

Drømmen om en finansiel bevidsthed

Albert og Sofus drømmer om en fremtid, hvor privatøkonomi bliver en integreret del af pensum på alle ungdomsuddannelser: "Viden om privatøkonomi skal indgå i idéen om dannelsesperspektivet. Når vi har et demokratisk system, som det danske, så har vi taget et fælles ansvar for at give alle en lige start på livet. Og derfor skal det eksistere på alle ungdomsuddannelser," siger Albert. Sofus tilføjer: "For mig er det også vigtigt at vi får mindsket - og allerhelst eliminerer – andelen af unge, der føler, at de slet ikke har styr på deres privatøkonomi. Vi skal sørge for, at alle har en lige adgang til viden om privatøkonomi, og at de føler, at de er selvsikre i deres økonomi."

 

 

Matematikcenter er taknemmelige for Sofus og Alberts samarbejde og engagement i projektet. Deres stemmer og erfaringer er værdifulde i arbejdet med styrke unges privatøkonomiske kompetencer og skabe en finansiel bevidsthed hos unge.  

 

Læs mere om vores projekt Privatøkonomi og dyk ned i de positive resultater projektet har generet.