Lektiepiloter skubber til forældres opfattelser af matematik
Mød ildsjælen Mikkel
Danmark er fuld af frivillige ildsjæle. Mens nogle danskere i deres frivillige virke sidder i en bestyrelse eller er besøgsven for ensomme, er andre frivillige tilknyttet spejdergrupper, sportsklubber og festivaler. Faktisk viser VIVE’s Frivillighedsundersøgelse fra 2020 at hele 40 procent af danskerne er frivillige. Deres opgaver er mangeartede, men fælles for dem alle er, at de gør en forskel ved at være til gavn for andre mennesker.
Mikkel Stoltenberg Bruun er én af de mange danskere, som i mange år har udført frivilligt arbejde til gavn for andre. Hans hjerte banker for matematikken, og for Mikkel handler Matematik om mere end at komme frem til det rigtige facit; det handler om refleksion, nysgerrighed, fordybelse, og om at have en kritisk matematisk sans. Især den sproglige dimension i matematik optager Mikkel, og derfor har han i samarbejde med Matematikcenter startet projektet Lektiepiloter. Projektet sætter fokus på, hvordan en forståelse af den sproglige dimension i matematik hos forældre kan fordre læring og matematikglæde hos deres børn.
Social iværksætter og matematisk ildsjæl
Da Mikkel startede som frivillig lektiehjælper i Matematikcenter i 2012, studerede han bygningsdesign på DTU. Han havde altid været fascineret af matematik, men i mødet med universitetsmatematik og matematikformidling fik han øjnene op for, hvor stor en rolle forældre spiller for børnenes nysgerrighed omkring matematik. Han skiftede til en mere matematiktung ingeniøruddannelse på DTU, og uddannede sig efterfølgende som lærer. Han har sidenhen undervist i både folkeskolen og på gymnasiet.
Allerede mens Mikkel var frivillig lektiehjælper i Matematikcenter, stod det klart for ham, at især gymnasieelever havde en stor frygt for matematik. En mistanke, han fik styrket i løbet af sin tid som underviser i gymnasiet og folkeskolen.
Mens Mikkel underviste i folkeskolen, begyndte han at indse, hvor afgørende en rolle forældre spiller i deres børns indlæring, især når det kommer til matematik. Han bemærkede, at forældre ofte var usikre på, hvordan de kunne støtte deres børns matematikundervisning.
Derfor stiftede han Forældrematematik, hvor han inviterede forældre ind i klasselokalet på hverdagsaftenener og gav dem indsigt i, hvordan undervisningen fungerede, og hvordan de kunne hjælpe deres børn med at koble matematikundervisningen til matematikken i hverdagen.
Den sproglige dimension vækker genklang hos forældrene
Med forældrematematik formidlede Mikkel mange forskellige afkroge af matematikkens verden. Men især den sproglige dimension vakte genklang hos forældrene, som fik øjnene op for de sproglige udfordringer, som børn kan støde på i matematik.
Jeg så den sproglige dimension som en mulighed for at få aktiveret forældrene. De kan gøre rigtig meget for at ruste deres børn sprogligt. De kan tale med deres børn om matematik og have oplevelser sammen med deres børn, så deres børns referenceramme for verden bliver udvidet så meget som muligt.
Med inspiration fra oplevelserne med forældrene på hans folkeskole i Kokkedal nord for København, søgte Mikkel penge ved Egmont Fonden, i håbet om at kunne komme ud på skoler, og undersøge om forældre på andre skoler også synes at emnet var interessant og relevant.
Der var en rigtig stor opbakning. Altså helt vildt stor opbakning! Og forældrene var meget forundrede over den sproglige dimension og hvad den faktisk havde af betydning for deres børns mulighed for at deltage i matematikundervisningen.
Mikkel skubber til forældres indlejrede opfattelser af matematik
På baggrund af hans rundtur på folkeskoler, udviklede Mikkel projektet Lektiepiloter, som senere blev forankret i Matematikcenter. Lektiepiloter giver forældre til børn i grundskolen adgang til oplæg og materiale, som giver viden, selvtillid og konkrete værktøjer, der kan støtte dem i at tale om matematik med deres børn i hjemmet.
Noget Mikkel har bidt mærke i er, at forældrenes opfattelse af matematik ofte videregives til deres børn.
De deltagende forældre er typisk forældre, som har et lidt akavet forhold til matematik. Men jeg synes, at det er en pointe i sig selv, at man sidder med en forældreflok, hvoraf mange faktisk er ret frustrerede over matematik. Og det er da klart, at det også smitter af på deres børn.
Gennem oplæggene opdager forældrene, at de kan hjælpe deres børn med matematik, selvom de ikke nødvendigvis har styr på al folkeskolens matematik. Forældrene får nemlig øjnene op for, hvor stor en rolle matematik spiller i vores hverdag, og hvordan de kan bruge deres sproglige ressourcer til at hjælpe deres børn – også i matematik. For de mindste kan matematikken centrere sig om, hvordan man dækker et bord eller ved at spille spil sammen. For de lidt ældre børn kan man tale om fritidsjob, løn og opsparing.
På den måde er Mikkel med til at rykke ved forældres eksisterende indlejrede opfattelser af matematik.
Der er så mange forældre derude, som godt kunne bruge den her viden. Der er så mange forældre der godt kunne bruge noget hjælp til at sænke skuldrene lidt og hjælpe deres børn på en anden måde end de gør i dag.
Læs mere om vores projekt Lektiepiloter og dyk ned i de positive resultater projektet har generet.