Nyheder fra Matematikcenter
-
Nyhedsbrev december
NyhederWebmatematik runder fire millioner besøg | Hvorfor er det ok, at vi ikke kan finde ud af matematik? | Matematikcenter holder juleferie Se denne mail i din browser 

Tweet 
Del 
Send 
Rekord: Webmatematik.dk runder 4 millioner besøg i 2016
Et skarpt hjørne blev rundet i december i år. Den 12. december nåede Matematikcenters populære online matematikhjælp, Webmatematik.dk, nemlig 4 millioner besøg siden 1.januar. Der har desuden været over 16 millioner sidevisninger i år.
Siden anvendes primært af gymnasieelever (stx), der har matematik på A-niveau.
Se mere.Debatindlæg: Hvorfor er det ok, at vi ikke kan finde ud af matematik?
(Bragt i Berlingske den 14. november 2016.)
"Kan du ikke læse? Skidt pyt. Du kan sagtens klare dig godt i livet og på arbejdsmarkedet, selvom du ikke kan læse og stave. Det siger ingen! Til gengæld hører vi det tit, når det gælder matematik. Her er det en gængs opfattelse, at kan man ikke finde ud af matematik, så går det nok alt sammen alligevel."
Læs Kathrine Predstrups debatindlæg om matematikkens status og rolle i det danske samfundSociale medier: Unge lærer matematik i vores julekalender

Det er vigtigt, at børn og unge også får den sjove side af matematik at se. Derfor laver vi hvert år matematiske julekalendere på Facebook.
Julekalenderen skal vise, hvad matematik kan bruges til i virkeligheden. Noget som er afgørende for børn og unges læring og forståelse for faget.
Se alle afsnit på Matematikcenters Facebook-side.Nye tal fra Danmarks Statistik: Virksomheder mangler matematiske medarbejdere
Nye tal fra Danmarks Statistik viser mange ledige stillinger i byggebranchen. I tredje kvartal 2016 var der 3.005 ledige stillinger inden for bygge- og anlægsbranchen. Det er især medarbejdere, der kan matematik i praksis, der er mangel på.
Læs mere.Undersøgelse fra EVA: Eksamen i matematik hiver gymnasieelevers snit ned
I gennemsnit får gymnasieelever til skriftlig eksamen i matematik 0,88 karakterpoint under de skriftlige årskarakterer. Mere end hver 10. dumper matematik. Hvis eleverne har matematik på højt niveau giver det i gennemsnitligt en lavere karakterer til både mundtlig og skriftlig eksamen, end de fik i årskarakterer.
Læs mere.Frivillig i Matematikcenter:Matematik i
Dome of Visions
Lørdag den 26.november holdt Matematikcenter et event i Dome of Visions i Aarhus.
På dagen kunne man bl.a. møde Matematikcenters frivillige fra Aarhus, Aalborg, Silkeborg og Vejle og teste sit matematikniveau i en quiz.
Se billeder fra dagen her.

Job i Matematikcenter:
Stillingsoplag:
Ny medarbejder:
Ny webredaktør for Webmatematik.dk
Morten von Würden er i december startet som ny webredaktør for Webmatematik.dk og frivilligkoordinator for Online Lektiecafé.
Se mere om Morten her.Ferie:
Matematikcenter holder juleferieDerfor er lektiecaféerne og online lektiecafé lukkede henover julen.
Webmatematik.dk er selvfølglig stadig åben. Man kan dog forvente forlænget svartid på forummet.
Vi åbner igen fra uge 2. Se mere på vores hjemmeside.




-
Undersøgelse: Forældre kan ikke hjælpe deres børn med matematik
NyhederDen nyeste PISA-test viser fremgang for de danske elever i matematik. Alt imens viser en undersøgelse fra Matematikcenter, at 39,5 procent af forældre med børn i folkeskolens ældste klasser har svært ved at hjælpe med matematik. Og tallet stiger til over 50 procent, når børnene begynder på en ungdomsuddannelse.
”Jeg har måttet sige, at jeg bare ikke kan hjælpe med matematik,” fortæller Anna Elming.
Hun er mor til Olivia, der går i 8. klasse i København.
”At det er svært at hjælpe er en underdrivelse, for jeg kan slet ikke,” siger hun.
Anna Elming er bare én blandt mange forældre, der har svært ved at hjælpe deres børn med lektierne i netop matematikfaget. En undersøgelse fra organisationen Matematikcenter viser, at 39,5 procent af forældre med børn i 7-10. klasse synes, at det er svært eller meget svært at hjælpe med matematik, når de laver lektier.Og flere forældre står af, når børnene bliver ældre og niveauet stiger. Mere end 53 procent af forældre med børn på erhvervsskoler føler, at det er svært eller meget svært at hjælpe med matematik. Blandt forældre med børn i gymnasiet er tallet helt oppe over 54 procent, og her er procentdelen størst for dem, der svarer, at det er meget svært at hjælpe.

Langtfra alle kan få hjælp derhjemme
Organisationen Matematikcenter tilbyder gratis lektiehjælp i matematik. Her genkender man, at ikke alle forældre kan hjælpe deres børn med faget.
”Langtfra alle børn og unge kan få hjælp til matematikken derhjemme,” fortæller Kathrine Predstrup, sekretariatsleder i Matematikcenter.
”Når vi evaluerer vores lektiecaféer, spørger vi blandt andet eleverne, om de kan få hjælp andre steder end hos os, og hvem de i så fald får hjælp af. Kun få af de elever, som bruger vores tilbud, kan få hjælp af deres forældre,” fortsætter Kathrine Predstrup.
Anna Elmings datter får hjælp med matematik hos sin far, og hun klarer sig derfor udmærket i faget.”Men havde min eksmand ikke kunnet hjælpe, så havde jeg jo været nødt til at købe noget hjælp. Men privatundervisning er dyrt, jeg har kigget på det,” siger Anna Elming.
Netop privatundervisning bliver mere og mere udbredt, fortæller Matematikcenters Kathrine Predstrup.
Men:”Det bør ikke være nødvendigt at betale for ekstra undervisning, og desuden er det ikke alle, der har råd. Derfor skal vi sikre gratis adgang til lektiehjælp i matematik, så alle kan få den hjælp og støtte til matematikken, som de har brug for – også dem, som ikke kan få hjælp hjemmefra,” siger Kathrine Predstrup.
Forældre har forskellige forudsætninger
Der kan være god grund til, at man som forælder ikke kan hjælpe med matematik. Nogle har svært ved at lære fra sig eller oplever, at der opstår konflikter, når de forsøger at hjælpe deres børn med lektierne. Andre forældre har ikke selv det nødvendige matematiske niveau eller har ikke brugt matematik i mange år.
For Anna Elming er det evnen til at løse abstrakte, matematiske opgaver, der står i vejen. Hun har altid klaret sig godt i skolen og har en universitetsuddannelse med sig, men lige matematik har hun aldrig været god til, og hun har ikke beskæftiget sig med faget, siden hun selv gik på hf.
”Hvis min datter beder om hjælp i et hvilket som helst andet fag, så kan jeg sagtens hjælpe. Jeg kan også godt regne ud, hvad jeg skal betale i skat og lave budgetter og sådan noget, men når matematikken bliver abstrakt, så kan jeg ikke finde ud af det,” siger Anna Elming.
Og det er en ærgerlig følelse ikke at kunne hjælpe sit barn med lektierne, synes hun.
”Det er enormt ydmygende, og andre, som godt kan matematik, de forstår det ikke. De tænker: Du er jo kvik! Og så er jeg nødt til at overbevise dem om, at det jo ikke er fordi, at jeg ikke gider – jeg kan bare ikke,” siger Anna Elming.
Kathrine Predstrup råder både børn, unge og deres forældre til at benytte de gratis tilbud, der findes.
”I vores lektiecaféer viser vi børn og unge, at matematik kan være sjovt. Alle kan lære det, hvis eleverne får den støtte, de har brug for. Når nu ikke alle kan få den hjælp af deres forældre, er det vigtigt, at der findes gratis lektiehjælp i matematik,” mener Kathrine Predstrup.
-
Ny webredaktør for Webmatematik.dk
NyhederI december starter Morten von Würden i Matematikcenter.
Morten skal være ny webredakør for Webmatematik.dk. Det betyder at han også skal lave de ugentlige #DerErMatematikiAlt, koordinere Online Lektiecafé og svare på spørgsmål i forum.Velkommen til Morten.
-
Studiejob: Frivilligkoordinering, skolebesøg og projektledelse
Ledige stillingerMatematikcenter søger per 1. februar eller snarest herefter en studentermedhjælper 10-15 timer ugentligt til bl.a. frivilligkoordinering, oplysningsarbejde og understøttelse af lektiehjælp i matematik i Aarhus og omegn.
Hvad kan Matematikcenter tilbyde dig?
Som studentermedhjælper hos Matematikcenter bliver du en del af organisationens sekretariat, der har to fuldtidsansatte og to studentermedhjælpere. Din arbejdsplads bliver i Aarhus, men du har tæt kontakt til sekretariatet i København.
Vi har en uformel omgangstone og en høj faglighed. Du bliver en del af et team, som arbejder på at udvikle organisationen og gøre sig gældende i den offentlige debat vedr. uddannelse samt dansk vækst og konkurrencedygtighed. Du får rig mulighed for at sætte dit præg på dine arbejdsopgaver samt at udvikle dine faglige kompetencer.
Hvad er Matematikcenter?
Matematikcenter er en non-profit organisation, der tilbyder folkeskolelever samt elever på ungdomsuddannelserne og suppleringskurser gratis hjælp til matematik. Vi har lektiecaféer rundt om i landet samt online på Webmatematik.dk. Det er organisationens frivillige, som yder hjælpen til eleverne og din rolle som studentermedhjælper vil være at understøtte dem i deres indsats.
Dine opgaver
Du vil primært have ansvaret for:
- at booke skolebesøg og i flere tilfælde tage ud på skolebesøg
- at varetage kontakt til samarbejdsskoler og andre samarbejdspartnere
- at arrangere og afholde arrangementer for de frivillige
- projektledelse i forbindelse med afholdelse af Eksamenscaféer i Aarhus og Aalborg
- frivilligkoordinering i samarbejde med Matematikcenters frivillige projektledere
Vi forventer derfor, at du:
- har mindst 2 år tilbage på dit studie
- er fleksibel og kan arbejde i dagtimerne – f.eks. i forbindelse med skolebesøg
- har gode kommunikationsevner og føler dig godt tilpas i relationen til frivillige samt i det opsøgende arbejde på skolerne
- kan arbejde selvstændigt og er udadvendt
- det er en fordel, hvis du har matematik på A-niveau, men bestemt ikke et krav
Interesseret?
Send en kort ansøgning vedlagt CV til job@matematikcenter.dk hurtigst muligt og senest den 18.januar 2017 kl.12.00. Samtaler forventes afholdt i uge fire via Skype. Der afholdes evt. en opfølgende samtale i København. Henvendelser vedr. stillingen kan rettes til Kommunikationskonsulent, Bolette Møller Jensen, på mail eller på tlf. 6012 9835.
-
Unge lærer matematik i julekalender
NyhederDet er vigtigt, at børn og unge også får den sjove side af matematik at se, mener Matematikcenter. Derfor laver frivilligorganisationen hvert år matematiske julekalendere på Facebook.
Julekalenderen skal vise, hvad matematik kan bruges til i virkeligheden. Noget som er afgørende for børn og unges læring og forståelse for faget.

Fibonacci-tal, Von Koch og differentialregning
”Udregn omkredsen af vores Von Kochs snefnug – og lav dit eget bagefter”, siger Julius og Amanda fra Matematikcenter i videoen på Facebook. Det er blot én af opgaverne, som børn og unge løser i Matematikcenters årlige julekalender. 3.500 personer har set julekalenderen indtil videre og responsen er positiv.
”Herlig måde at formidle anvendt matematik på”, skriver en af følgerne i en kommentar på Facebook.
Og det er lige præcis det julekalenderen fra Matematikcenter skal kunne.

Der er matematik i alt
Det er tredje år i træk, at Matematikcenter laver en matematikjulekalender for sine følgere på Facebook. Der er otte afsnit i alt, da julekalenderen følger Fibonacci-tallene indtil den 24. december. Hvordan det lige hænger sammen forklares i julekalenderens første afsnit.
I hverdagen hjælper Matematikcenter tusindvis af børn og unge med matematiklektierne i lektiecaféer og på hjemmesiden Webmatematik.dk. Men det er også vigtigt, at der kommer fokus på den anvendte matematik, hvis man skal gøre børn og unge bedre til matematik. Det fortæller sekretariatsleder i Matematikcenter, Kathrine Predstrup.
”Julekalenderen er en sjov gimmick, som vi laver på Facebook her i december. Den er en del af vores matematikindsats #DerErMatematikiAlt, som vi kører hver uge på sociale medier. Her laver vi sjove udregninger på hverdagssituation. Det gør vi for at stille mere fokus på den anvendte matematik.”
Baggrunden for at lave en matematikjulekalender og #DerErMatematikiAlt stikker dog dybere end det.
”Det er vigtigt for børn og unges forståelse for matematik, at de for det første bliver gjort bekendt med, hvorfor de overhovedet skal lære matematik. Dernæst er det vigtigt, at de ser eksempler på, hvordan den matematik, de lærer i skolen, kan anvendes i virkeligheden.”
Alle afsnit af Matematikcenters julekalender kan ses på Matematikcenters Facebookside.