Nyheder fra Matematikcenter
-
Studiejob: Frivilligkoordinering, skolebesøg og projektledelse
Ledige stillingerMatematikcenter søger per 1. februar eller snarest herefter en studentermedhjælper 10-15 timer ugentligt til bl.a. frivilligkoordinering, oplysningsarbejde og understøttelse af lektiehjælp i matematik i Aarhus og omegn.
Hvad kan Matematikcenter tilbyde dig?
Som studentermedhjælper hos Matematikcenter bliver du en del af organisationens sekretariat, der har to fuldtidsansatte og to studentermedhjælpere. Din arbejdsplads bliver i Aarhus, men du har tæt kontakt til sekretariatet i København.
Vi har en uformel omgangstone og en høj faglighed. Du bliver en del af et team, som arbejder på at udvikle organisationen og gøre sig gældende i den offentlige debat vedr. uddannelse samt dansk vækst og konkurrencedygtighed. Du får rig mulighed for at sætte dit præg på dine arbejdsopgaver samt at udvikle dine faglige kompetencer.
Hvad er Matematikcenter?
Matematikcenter er en non-profit organisation, der tilbyder folkeskolelever samt elever på ungdomsuddannelserne og suppleringskurser gratis hjælp til matematik. Vi har lektiecaféer rundt om i landet samt online på Webmatematik.dk. Det er organisationens frivillige, som yder hjælpen til eleverne og din rolle som studentermedhjælper vil være at understøtte dem i deres indsats.
Dine opgaver
Du vil primært have ansvaret for:
- at booke skolebesøg og i flere tilfælde tage ud på skolebesøg
- at varetage kontakt til samarbejdsskoler og andre samarbejdspartnere
- at arrangere og afholde arrangementer for de frivillige
- projektledelse i forbindelse med afholdelse af Eksamenscaféer i Aarhus og Aalborg
- frivilligkoordinering i samarbejde med Matematikcenters frivillige projektledere
Vi forventer derfor, at du:
- har mindst 2 år tilbage på dit studie
- er fleksibel og kan arbejde i dagtimerne – f.eks. i forbindelse med skolebesøg
- har gode kommunikationsevner og føler dig godt tilpas i relationen til frivillige samt i det opsøgende arbejde på skolerne
- kan arbejde selvstændigt og er udadvendt
- det er en fordel, hvis du har matematik på A-niveau, men bestemt ikke et krav
Interesseret?
Send en kort ansøgning vedlagt CV til job@matematikcenter.dk hurtigst muligt og senest den 18.januar 2017 kl.12.00. Samtaler forventes afholdt i uge fire via Skype. Der afholdes evt. en opfølgende samtale i København. Henvendelser vedr. stillingen kan rettes til Kommunikationskonsulent, Bolette Møller Jensen, på mail eller på tlf. 6012 9835.
-
Unge lærer matematik i julekalender
NyhederDet er vigtigt, at børn og unge også får den sjove side af matematik at se, mener Matematikcenter. Derfor laver frivilligorganisationen hvert år matematiske julekalendere på Facebook.
Julekalenderen skal vise, hvad matematik kan bruges til i virkeligheden. Noget som er afgørende for børn og unges læring og forståelse for faget.
Fibonacci-tal, Von Koch og differentialregning
”Udregn omkredsen af vores Von Kochs snefnug – og lav dit eget bagefter”, siger Julius og Amanda fra Matematikcenter i videoen på Facebook. Det er blot én af opgaverne, som børn og unge løser i Matematikcenters årlige julekalender. 3.500 personer har set julekalenderen indtil videre og responsen er positiv.
”Herlig måde at formidle anvendt matematik på”, skriver en af følgerne i en kommentar på Facebook.
Og det er lige præcis det julekalenderen fra Matematikcenter skal kunne.
Der er matematik i alt
Det er tredje år i træk, at Matematikcenter laver en matematikjulekalender for sine følgere på Facebook. Der er otte afsnit i alt, da julekalenderen følger Fibonacci-tallene indtil den 24. december. Hvordan det lige hænger sammen forklares i julekalenderens første afsnit.
I hverdagen hjælper Matematikcenter tusindvis af børn og unge med matematiklektierne i lektiecaféer og på hjemmesiden Webmatematik.dk. Men det er også vigtigt, at der kommer fokus på den anvendte matematik, hvis man skal gøre børn og unge bedre til matematik. Det fortæller sekretariatsleder i Matematikcenter, Kathrine Predstrup.
”Julekalenderen er en sjov gimmick, som vi laver på Facebook her i december. Den er en del af vores matematikindsats #DerErMatematikiAlt, som vi kører hver uge på sociale medier. Her laver vi sjove udregninger på hverdagssituation. Det gør vi for at stille mere fokus på den anvendte matematik.”
Baggrunden for at lave en matematikjulekalender og #DerErMatematikiAlt stikker dog dybere end det.
”Det er vigtigt for børn og unges forståelse for matematik, at de for det første bliver gjort bekendt med, hvorfor de overhovedet skal lære matematik. Dernæst er det vigtigt, at de ser eksempler på, hvordan den matematik, de lærer i skolen, kan anvendes i virkeligheden.”
Alle afsnit af Matematikcenters julekalender kan ses på Matematikcenters Facebookside. -
Online matematikhjælp hitter blandt gymnasieeleverne
NyhederWebmatematik.dk er en gratis online matematikhjælp, som er populær blandt gymnasieeleverne. I 2016 har besøgstallet sat rekord med fire millioner besøg. Webmatematik.dk er udviklet af frivillige og drives af Matematikcenter - en forening, der tilbyder gratis lektiehjælp i matematik.
Siden Webmatematik.dk blev lanceret i 2013 har Matematikcenter, der står bag hjemmesiden, oplevet en støt stigende interesse. I 2014 havde Webmatematik.dk i alt en million besøg. I 2016 har der været 4.107.000 besøg. Det er rekord, fortæller Sekretariatsleder i Matematikcenter Kathrine Predstrup.
”Det fortæller os jo, at eleverne er glade for siden. Samtidig indikerer det også, at der er et behov blandt de unge for at få hjælp til matematik, når de skal lave deres lektier. Og vi er glade for at kunne stille op som et supplement til undervisningen”, siger Kathrine Predstrup
Webmatematik er især populær blandt gymnasieelever
Det er især gymnasieelever på stx og htx, der bruger Webmatematik.dk. Det viser en opgørelse fra Matematikcenter. 57 % læser på stx mens 11,5 % læser på htx. Resten fordeler sig på hhx, hf, erhvervsuddannelser og grundskole. Næsten 60 % af brugerne har matematik på A-niveau. Samtidig er den mest besøgte side på Webmatematik.dk eksponentiel udvikling på matematik C-niveau. De fleste af brugerne af Webmatematik.dk bor i København, dernæst Aarhus, Odense, Aalborg og Silkeborg.
Derfor er den populær: Overskuelig og gratis
Mange af Webmatematik.dks brugere bemærker, at hjemmesiden især er god, fordi den er overskueligt opbygget og gratis. Netop de to ting har været vigtige elementer at holde fast i for de frivillige, der har udviklet indhold til siden.
”Det er vigtigt, at eleven ikke bliver forvirret af en masse unødig information. De kan hurtigt søge emnet frem eller finde det under det matematikniveau de læser på. Hvis de mangler uddybning har vi videoeksempler og en online lektiecafé hver uge”, siger Kathrine Predstrup.
”Og så er det også vigtigt, at der er fri adgang til Webmatematik.dk. Det er jo ikke alle som har råd til at betale for lektiehjælp. Derfor skal det selvfølgelig være gratis, så alle har lige adgang til lektiehjælp”, siger hun.
Om Matematikcenter
Matematikcenter er en forening af frivillige, der tilbyder gratis lektiehjælp i matematik. Hver uge holder Matematikcenter gratis lektiecaféer på skoler og biblioteker i hele landet. Døgnet rundt kan eleverne få hjælp til matematik på Webmatematik.dk. På hjemmesiden er der også online lektiecafé hver uge, hvor eleverne kan chatte med de frivillige via Skype. I 2017 udvider Matematikcenter sine åbningstider i den online lektiecafé, så eleverne kan få hjælp flere aftenener i løbet af ugen.
Tal og fakta:
- Matematikcenter blev etableret i Danmark i 2011 efter svensk eksempel
- Matematikcenter har 20 ugentlige lektiecaféer i København, Roskilde, Odense, Vejle, Silkeborg, Aarhus og Aalborg
- Organisationen har 90 frivillige tilknyttet, der enten studerer eller er i job. Alle har bestået matematik A med højt snit
- I 2016 har Webmatematik.dk haft 4.107.000 besøg og 16 mio. sidevisninger
- Matematikcenter afholder hvert år Eksamenscaféer for gymnasieelever i København, Odense, Aarhus og Aalborg
-
Virksomheder mangler medarbejdere med matematiske kompetencer
NyhederNye tal fra Danmarks Statistik viser mange ledige stillinger i byggebranchen. I tredje kvartal 2016 var der 3.005 ledige stillinger inden for bygge og anlæg. Det er især medarbejdere, der kan matematik i praksis, der er mangel på.
I flere brancher efterspørger virksomhederne arbejdskraft. Det gælder byggebranchen, der blandt andre mangler tømrere og bygningsstruktører. Fælles for jobbene er, at de kræver forståelse for anvendelsesorienteret matematik.
”Skal man kunne bygge noget af kvalitet, skal man være god til matematik,” siger Helene Høj, konsulent, Dansk Byggeri.
Men det er ikke altid nemt at finde folk med de rette kvalifikationer, og det har konsekvenser.
”Inden for nogle fag begynder virksomhederne at mærke, at det er sværere at få den arbejdskraft, de behøver. Det går ud over virksomhedernes mulighed for at skabe vækst til egen virksomhed, og det påvirker selvfølgelig hele samfundets muligheder for vækst og velstand,” fortæller Helene Høj.
Organisationen Matematikcenter mener, at lektiehjælp i matematik kan være en del af løsningen.
”For at virksomhederne kan få den matematiske arbejdskraft, de efterspørger, så må vi sikre, at børn og unge får den hjælp og støtte til matematikken, som de har brug for,” siger Kathrine Predstrup, sekretariatsleder, Matematikcenter.
Unge skal se matematik i virkeligheden
Det er især uddannede fra erhvervsskolerne, som virksomhederne har brug for. Hvis flere unge skal blive interesserede i at tage en erhvervsuddannelse, så skal de med egne øjne se, at en erhvervsrettet uddannelse kan føre til et spændende arbejdsliv, mener Dansk Byggeri.
”Folkeskolerne skal ud og møde virksomhederne. Eleverne skal møde mennesker med erhvervsuddannelser, der er glade for deres job, og som kan vise, at man har et godt liv og gode muligheder i vores branche. For når de unge ser, hvordan man bruger matematik ude i virkeligheden, så giver det et helt andet blik på faget,” siger Helene Høj.
Matematikcenter arbejder netop på at vise børn og unge, hvad matematik kan bruges til, og hvorfor det er vigtigt at kunne.
”De frivillige i lektiecaféerne er ofte mennesker, der selv bruger matematik i deres arbejde til hverdag. Vi håber, at de frivillige kan inspirere børn og unge til at se, at matematik kan være sjovt, at matematik er brugbart og kan føre til et spændende arbejdsliv,” siger Kathrine Predstrup.
Matematikcenter har desuden styrket indsatsen på erhvervsuddannelserne (EUD, EUX) og på de tekniske gymnasier (HTX) gennem målrettet lektiehjælp i lektiecaféer og online på Webmatematik.dk. Med den målrettede lektiehjælp ønsker Matematikcenter at hjælpe flest mulige med at gennemføre deres uddannelse og nå deres fulde potentiale i matematik.
-
Fremgang i matematik i PISA 2015
NyhederI dag blev PISA-testen 2015 offentliggjort. Resultaterne viser en fremgang i både læsning, naturfag og matematik. Fremgangen i matematik er dog mest markant.
PISA viser en fremgang i elevernes matematikfærdigheder fra 500 point i 2012 til 511 point i 2015. Det er over OECD-gennemsnittet på 490 point.
PISA 2015 viste også, at andelen af højt præsterende elever ligger på 11,7 procent. Det er en fremgang i forhold til 2012. Samtidig er andelen af svagt præsterende elever faldet fra 16,8 procent i 2012 til 13,6 procent i 2015.