Menu

Menu

Nyheder fra Matematikcenter

Tilbage til feed

Matematikcenter på Folkemødet 2017

Nyheder

2017 blev året, hvor Matematikcenter deltog på folkemødet på Bornholm for første gang.

Matematikcenter havde som formål at sætte matematik på den politiske dagsorden, diskutere det generelle matematikniveau i Danmark og deltage i debatter, der handlede om, hvordan vi skaber begejstring for matematik blandt børn og unge fremover.

Hør hvad Matematikcenters sekretariatsleder, Kathrine Predstrup, havde at sige om sin oplevelse af Folkemødet 2017.

Debat: Hvordan skaber vi begejstring for matematik blandt unge?

Lørdag den 17.juni deltog Matematikcenter i en debat på Folkemødet.

Panelet bestod af Kathrine Predstrup (Sekretariatsleder i Matematikcenter), Martin Thing (afgående formand for Danske Gymnasieelevers Sammenslutning), Chili Stensgaard Bjerg Preisler-Andersen (Næstformand for Danske Skoleelever), Martin Flindt Nielsen (Kasserer for Erhvervsskolernes Elevorganisation), Louise Sjøntoft (HR udviklingsdirektør i NCC) og Thomas Bolander (Associate Professor, Ph.D fra DTU).

Panelet diskuterede, hvordan vi skaber begejstring for matematik blandt børn og unge. Med det formål at flere unge i fremtiden vil vælge matematiske, tekniske og naturvidenskabelige uddannelser til.

Ole Larsen fra Tænketanken DEA var moderator og han åbnede debatten med resultaterne fra den matematikquiz (Link), som Matematikcenter havde sendt ud til forskellige befolkningsgrupper forud for Folkemødet – blandt andet folketingspolitikere. Quizzen blev også bragt af TV2 forud for Folkemødet.

Her er resultaterne fra quizzen:

 

Hovedpunkter fra quizzen:

  • 45% af de adspurgte folketingspolitikere kunne ikke besvare spørgsmålet til 4. klasse
  • 4 ud af 5 gymnasieelever kom ikke længere end 8. klasse, og 2,5% svarede rigtigt på A-niveau
  • Matematikcenters frivillige svarede rigtigt på hele quizzen 15 gange oftere end repræsentanter fra erhvervslivet
  • De tre emner, hvor flest faldt fra, var omregning mellem enheder (4. klasse), sandsynlighedsregning (9. klasse) eller funktionsanalyse (C-niveau)

Panelets løsningsforslag

Kathrine Predstrup påpegede, at der er behov for nogle gode rollemodeller, der kan skabe begejstring for matematik blandt de unge. Matematikcenters frivillige og Thomas Bolander er et godt eksempel på dette.

Louise Sjøntoft fra NCC fortalte om virksomhedernes ansvar for at klargøre forventningerne fra virksomhederne til deres fremtidige medarbejdere – også i forhold til matematikniveau.

Elevorganisationerne var enige om, at der hverken skal mere eller mindre matematik til for at skabe begejstring for faget blandt de unge.  De understregede, at eleverne har behov for mere anvendelsesorienteret matematik. Man skal sørge for at vise, hvad matematik kan bruges til. Matematikfaget skal altså sættes ind i konkrete sammenhænge, så faget bliver mere gennemskueligt for eleven at forstå.