Menu

Menu

Blogindlæg

Blogindlæg

Kommentar til ”Lektiecafeer lever ikke op til reformens ambitioner” bragt i Berlingske lørdag d. 24. Januar 2015
Link til artikel


Frivillige yder en faglig stærk indsats i Matematikcenters lektiecaféer

Efter vedtagelse af den nye folkeskolereform er der blevet talt umådeligt meget om lektiehjælp. Skolerne er blevet pålagt at tilbyde lektiehjælp i ydertimerne for dem der ønsker at deltage. Meningen med lektiecafeerne er, at der skal være plads til faglig fordybelse og at man skal kunne udfordre den enkelte elev.

Som artiklen beskriver, er det ikke alle skoler, der har mulighed for at bemande lektiecaféerne med uddannede lærere og pædagoger. Flere har løst opgaven ved at bruge frivillige i lektiecaféerne.

Anders Bondo siger i artiklen, at eleverne ikke får højnet deres faglige niveau ved at være sammen med pensionister og gymnasieelever. Han mener, det er bedre at sætte en pædagog eller lærer sammen med op til 56 elever.

Det kan jeg ikke være mere uenig i.

Jeg har gennem de seneste 7 år arbejdet med at udvikle frivillig lektiehjælp for børn og unge. I dag er jeg Sekretariatsleder af Matematikcenter. Vi tilbyder gratis lektiehjælp i matematik til dem, der har brug for det. Vi hjælper elever, der ønsker udfordringer, som de ikke får i skolen. Vi hjælper elever, der har brug for at få et emne forklaret en ekstra gang og vi hjælper dem, der har det rigtig svært ved matematikken og derfor har brug for mere tid end skolen kan stille til rådighed.

Alle Matematikcenters lektiecaféer er drevet af frivillige. De frivillige giver god og kvalificeret hjælp. De skal ikke bedømme eleverne og de har ingen forudfattet holdning til elevens niveau. De elsker simpelthen bare matematik og så har de god tid til den enkelte. Især sidstnævnte spiller en stor rolle for eleverne.  Hvis man spørger dem, hvad de ønsker, er det min erfaring, at de svarer det samme som Fiona og hendes veninder gør i artiklen; nemlig at de ved hjælp af frivillige kan få hjælp og undgå ventetid. Hvis skolerne kan stille samme normering af personale i deres lektiecaféer som vi gør, så tror jeg det begynder at rykke. Men det er ikke tilfældet sådan som situationen er lige nu i de danske folkeskoler. Derfor kan frivillige med de rette kompetencer træde til og yde den supplerende hjælp til eleverne, som de har behov for.

Men ikke alle og enhver kan eller skal være frivillige i landets lektiecaféer. Man skal selvfølgelig stille krav til de frivillige. Og dem med de rette kompetencer skal vi byde velkomne. I Matematikcenters lektiecaféer forventer vi f.eks., at de frivillige har et højt fagligt niveau i matematik og at de besidder gode sociale kompetencer, så de er åbne og imødekommende over for eleverne i lektiecaféerne.

Jeg håber at flere vil åbne øjnene for, at lektiehjælp og faglig fordybelse kræver mere end én lærer og at de rette frivillige kan styrke vores folkeskole og sikre at alle får mulighed for at nå deres fulde potentiale.


 

Kathrine Predstrup
6012 6713