Nyheder fra Matematikcenter
Tilbage til feedMatematikmakker gør en markant forskel for unge, der er i risiko for at dumpe matematik i grundskolen
Unge, der kæmper med udfordringer i matematik, risikerer at dumpe – og dermed miste adgangen til uddannelse og job. Forskning viser, at individuel, relationsbåret støtte har markant effekt for netop denne gruppe. Her sætter Matematikcenter ind med indsatsen Matematikmakker.
Forskning – og Matematikcenters egne erfaringer – viser, at intensive forløb, bestående af individuelt, tilpasset matematikundervisning, gør en stor forskel for unge, der er udfordret i faget. Børne- og Undervisningsministeriet beskriver den nyeste forskning på området i en artikel, hvor effekterne af individuelle forløb fremhæves, fordi virkningen er betydeligt højere sammenlignet med andre indsatser på området.
Matematikcenters indsats, Matematikmakker, er blevet evalueret i en rapport fra konsulentfirmaet, Realize. Rapporten, der tager afsæt i data indsamlet over en 3-årig periode, viser, at Matematikmakker-forløb, har stor effekt og løfteevne. Mange oplever, at de kan mere, end de troede, når de får den rette hjælp.
Matematikmakker er …
Et gratis, individuelt forløb, hvor en frivillig lektiehjælper mødes én-til-én med en ung, som har brug for hjælp til matematik. Forløbet tilpasses den unges niveau og behov og bygger på relation, ro og personlig motivation.
Evalueringsrapporten viser, at Matematikmakker virker og gør en tydelig forskel. Særligt fem elementer vurderes at være virkningsfulde.
Fem elementer gør en forskel
Matematikmakker bygger på fem dokumenterede, virkningsfulde elementer:
- Relationer baseret på respekt
Gensidig respekt skaber en tryg relation, hvor makker og elev får lyst til at arbejde sammen – både fagligt og personligt. - Én-til-én læring
Indsatsen tilpasses præcist den enkelte elevs niveau og matematikfaglige udfordringer. - Ro og tryghed udenfor klasseværelset
Forløbene foregår uden for klasselokalet, hvilket giver ro, tryghed og plads til at stille spørgsmål i en uformel stemning. - En uformel og fleksibel ramme
De frivillige forklarer matematik på alternative måder og bruger forskellige tilgange, så eleven oplever, at det kan læres på flere måder. - Personlig motivation
Forløbet er frivilligt valgt, og det skaber motivation – eleven vil fx bestå prøven, indhente viden eller styrke selvtilliden.
Sådan foregår Matematikmakker i praksis
Matematikmakker handler om faglig støtte i matematik, men i lige så høj grad om relationen mellem to mennesker. En frivillig og en ung mødes som regel én gang om ugen – ofte i et bibliotek eller et andet trygt rum uden for skolens rammer. Her arbejder de med de konkrete matematikudfordringer, den unge selv har valgt at fokusere på.
Forløbene tilpasses individuelt og varer alt fra få uger til flere måneder. Nogle elever har brug for at genopbygge grundlæggende forståelse, andre for at pudse formen af før eksamen. Fælles er oplevelsen af at blive mødt i øjenhøjde – med ro, respekt og mulighed for at stille spørgsmål uden at skulle præstere.
Som en projektleder i Matematikcenter beskriver det:
“Eleverne oplever en matematiktilfredshed. Følelsen af at mestre noget. Knække noget. ‘Lige pludselig forstår jeg lidt mere’. Det hænger ved. En lyst til at gå i kast med det. En større erkendelse af at have brug for hjælp. En matematikmodning.”
Denne modning og mestring gør en forskel – ikke kun i matematik. Den styrker elevens oplevelse af sig selv og baner vejen for ny motivation.
Unge, der ikke består matematik, risikerer at stå uden job og uddannelse.
Flere unge består ikke matematik og risikerer dermed at blive marginaliseret og stå uden uddannelse. Det er den gruppe, som Matematikmakker griber og løfter – fagligt og personligt!
Undersøgelser dokumenterer, at antallet af unge mellem 15 og 24 år, der er uden job og uddannelse, er steget det seneste år – mange af dem har oplevet nederlag i faget matematik. En stor del af denne gruppe har allerede forsøgt sig i uddannelsessystemet, men er faldet fra, så hvis de skal lykkes med at gennemføre en uddannelse, er der brug for støtte.
Heldigvis kan vi se, at Matematikmakker har dokumenteret effekt: De unge oplever fagligt løft og øget tro på egne evner. De unge oplever, at de kan mere, end de troede, når de får den rette hjælp.
Dokumenteret løfteevne
Evalueringsdata fra rapporten viser, at de unge, som deltager i Matematikmakker opnår et fagligt løft og styrket tro på egne evner:
- 76 % af de unge vurderes som parate til at gå til grundskolens afgangsprøve i matematik efter forløbet
- 48 % opnår det matematiske mål, de selv har sat sig – fx bestået 9. eller 10. klasses afgangsprøve
De unge får større forståelse for faget, mere mod, bedre strategier til opgaveløsning og bedre karakterer. De føler sig mødt i øjenhøjde og oplever, at matematik pludselig giver mening – og det ændrer deres syn på både faget og sig selv. Den forandring skaber motivation – ikke bare for matematik, men for læring generelt.
”Jeg har ikke lært det grundlæggende i skolen. Jeg lærte det helt grundlæggende her. Jeg ville gerne bestå min eksamen, og jeg ville gerne forstå lidt mere, hvad det betyder. Jeg tænkte, det er helt fjollet – det ender ud i ingenting. Men det gjorde det ikke. Hvis jeg skal regne et eller andet, bruger jeg hendes metoder. Det var samtidigt hyggeligt, og jeg fik noget ud af det. Jeg havde givet op for længst. Jeg endte med at bestå med et pænt tal”, fortæller en elev, der har fået støtte i Matematikmakker.
Tro på egne evner og lyst til læring
Evalueringen viser, at det faglige udbytte, som de unge opnår gennem Matematikmakker, medfører, at de får en ny tro på deres egne evner. De unge lærer noget, som før har været uoverskueligt for dem, og det giver en ny selvforståelse. En elev udtrykker det således:
”Ja. Grundlæggende er min forståelse for matematik blevet langt bedre. Jeg føler mig ikke fortabt i matematikken. Jeg kan følge med. Jeg kan til sidst komme frem til, at jeg godt kan forstå det. Det har jeg ikke haft forståelsen af før”.
De unge føler sig bedre klædt på og mere motiveret. Det skyldes især den tætte relation til deres frivillige makker og den tid og ro, der er til fordybelse og dialog:
”De bliver set. De bliver fem centimeter højere”, fortæller en af de frivillige.
Eleverne møder et menneske, som tror på dem – og det smitter af. De føler sig set, hørt og taget alvorligt, og det giver grobund for både faglig og personlig udvikling.
Udviklingen sker i flere trin
- På kort sigt oplever eleven ro, forståelse og tryghed. Der er plads til spørgsmål – og til ikke at kunne det hele.
- På mellemlang sigt vokser motivationen og troen på, at man kan lære det, der før virkede uoverskueligt og svært.
- På lang sigt ser vi elever, der fastholdes i uddannelse og tør tage nye skridt – fordi de har genfundet troen på, at ”jeg også dur til skole”.
Det er ikke bare faglig støtte – det er identitetsarbejde. Når en ung oplever, at nogen har tid til dem, lytter og tror på dem, begynder de også selv at tro på, at de har værdi – og kan lykkes.
”Kunne jeg ikke forstå det på den ene måde, så fandt hun en anden måde at forklare det på. Hun vendte og drejede det, til det gav mening for mig.”, forklarer en ung om samarbejdet med den frivillige.
Matematikmakker peger på, at faglig læring og udvikling af et positivt selvbillede hænger sammen – og at det er muligt at flytte elever, når vi møder dem i øjenhøjde med nærvær og ro.
Matematikmakker er en veldokumenteret indsats – med potentiale til at hjælpe endnu flere unge
Matematikmakker har dokumenteret effekt: De unge bliver fagligt stærkere, mere eksamensparate og får øget selvtillid, motivation og tro på egne evner. Men potentialet rækker videre. Matematikmakker er en veldokumenteret og skalerbar indsats, der med de rette ressourcer og samarbejder kan gavne endnu flere unge – og måske endnu tidligere i skoleforløbet.
Mange af de unge i forløbet går i 8.–10. klasse, og flere af dem har allerede kæmpet længe med faglige huller i matematik. Tænk, hvis de havde fået et Matematikmakker-forløb tidligere?
Matematikmakker kunne fx udbredes til udskolingen og integreres i eksisterende skole- og lektiehjælpstilbud i kommuner.
Der skal ikke meget til: En frivillig matematikhjælper, en ung, der har behov for matematikstøtte og lidt tid – men effekten er stor.
“Jeg oplevede en elev, som pludselig ”talte matematik”. Hun er blevet mere selvsikker. Det virkede som om, at hun syntes, det var blevet spændende med matematikken. Hun havde fået skærpet sin interesse, fordi hun kunne forstå det. Der var et kropsligt udtryk – hun rettede sig op, når hun talte. Det var så tydeligt”.
Lad os give flere unge den oplevelse.
Evalueringsrapporten er udarbejdet af konsulentfirmaet, Realize.
Læs mere om projektet her