Menu

Menu

Nyheder fra Matematikcenter

  • Når matematikken spænder ben for drømmeuddannelsen 

    Nyheder

    58-årige Morten og 19-årige Huda udregner arbejdsmarkedsbidrag og skat, mens de diskuterer velfærd og smykkeloven i pauserne. Sammen har de fundet ud af, at de faktisk kan lære rigtig meget af hinanden.

    Matematikmakker

    Da 58-årige Morten Hansen i foråret 2022 befandt sig i et joblimbo efter jobbet som pilot ikke længere var muligt troede han, at han skulle være pensionist og kitesurfe, køre motorcykel og spille tennis dagen lang. Men Morten fandt hurtigt ud af at det trivielle pensionistliv kedede ham, og han fortæller at tanken om ”at gøre noget godt og uegennyttigt for et fremmed menneske med et behov”, opstod i ham.

    Derfor meldte Morten sig som frivillig Matematikmakker i Matematikcenter i foråret 2022 og gik ind til projektet med en, hvad han selv kalder, ’lad-os-prøve’-mentalitet. Rollen som matematikmakker går ud på at hjælpe en elev, der har svært ved matematikken.

    Afghanske Huda vil være ingeniør

    I den anden ende af Matematikcenters matchproces stod 19-årige afghanske Huda Noori, der til dagligt læser på FGU og drømmer om, at blive øjenlæge, men egentlig allerhelst ingeniør. Men, matematikken kommer muligvis til at spænde ben for den drøm.

    ”Jaer, så jeg prøver at blive god til matematik. Hvis jeg ikke bliver god til matematik så skal jeg være øjenlæge, fordi de bruger ikke så meget matematik som ingeniører.”

    Huda kom til Danmark i 2017 med kun 6 års afghansk skolegang i bagagen, hvor matematik ikke var på skoleskemaet. Derfor var det ekstra svært for Huda, at komme ind i det danske uddannelsessystem, både fordi at sproget var nyt, men også fordi matematikken var på et højt niveau.

    ”Mit niveau var G-niveau og jeg vil rigtig gerne på en gymnasial uddannelse, og når man skal på HF kræver det, at man er på D-niveau”

    Men Huda var ivrig efter at komme videre i uddannelsessystemet, og har valgt at hun gerne vil på HF til næste år for at forfølge drømmen om at få en uddannelse. Her har det været særdeles vigtigt, at hun havde fokus på at rykke hendes niveau i matematik og derfor sagde hun ja til at få en matematikmakker. Og hendes gåpåmod fejler bestemt ikke noget.

    ”Folk siger til mig ’det er svært for dig…. det kan du da ikke, for du har jo svært ved det med sprog’…. Men det er ligegyldigt for mig. Jeg skal prøve mit bedste, så jeg kan vise andre, hvor meget jeg kan”.

    matematikmakker

    Fælles om den drilske matematik

    Og sådan gik det til, at Morten og Huda blev matematikmakkere. I knap et år har makkerparret mødtes cirka en gang om ugen på Roskilde Bibliotek, og her kigger de i, op til, tre timer på alt fra tabeller og ligninger til geometri og rumfang. Hvad makkerparret beskæftiger sig med når de mødes er op til dem selv, ofte tager de udgangspunkt i hvad Huda synes er svært, en opgave hun har for eller lignende.

    Men i starten var det vanskeligt for Huda at få defineret hvad der var svært, og en god relation til Morten var vigtig for at kunne få skabt en god og ærlig dialog om matematikken.

    ”I starten var den store udfordring simpelthen bare at få Huda til at være ærlig og sige når hun ikke forstod det, frem for at være venlig og nikke og sige hun forstod det”

    Det krævede nogle møder på Roskilde Biblioteket før tilliden var opbygget mellem de to, og Huda fortæller med et smil på læben, at Morten har opfordret hende til hellere at spørge 10 gange for meget end én gang for lidt.

     ”Han er så sød og tålmodig med mig. Jeg er glad for ham”. 

    Og det er ikke kun for Huda, at matematikken nogle gange volder problemer. Morten er nemlig hurtig til at understrege, at der er da nogle matematiske færdigheder, der er blevet lidt rustne siden han stod færdig som matematisk student i 1984, og han på ingen måder føler sig nødsaget til at være et matematisk geni, for at kunne hjælpe.

    ”Og så har der selvfølgelig også været nogle ting som jeg selv, mens vi sidder der, er nødt til at Google. Renters rente… Jesus – det er jo længe siden.”

    Ligeledes fortæller Morten at matematikken ikke giver mening på samme måde for alle, og derfor er det vigtigt for ham at kunne forklare og formidle det på flere måder til Huda.

    Man har jo selv en idé om, hvordan verden er skruet sammen, og hvordan den skal forstås. Og hvis den så ikke bliver forstået på den måde man forklarer den på, så skal man jo finde en ny måde at forklare det på… Det er vigtigt at få det fortalt rigtigt, og hvis du ikke kan angribe det fra højre, så må du prøve at angribe det fra venstre eller ovenfra”.

    Mere end bare matematik

    Makkerskabet har dog affødt mere end blot en forbedring af Hudas niveau i matematik. For i løbet af tre timers matematik bevæger samtalen sig nogle gange i en anden retning.

    Lige pludselig så er der jo nogle opgaver med smykkeloven,” fortæller Morten, ”så snakker vi om smykkelov. Så er der nogle opgaver, hvor vi skal udregne arbejdsmarkedsbidrag og skat og sådan noget. Og så taler vi jo om hvordan Danmark er skruet sammen med skat og velfærd og alt det der… Så det er jo utroligt meget andet end matematik vi snakker om”.

    Mens Huda har lært om skat og arbejdsmarkedsbidrag, er Morten på baggrund af deres samtaler om bl.a. hendes familie og Afghanistan fået et andet perspektiv på mange ting, og føler også at han får meget ud af deres samarbejde.

    ”Jeg synes bare det er fedt, at blive udfordret på mine formidlingsevner og samtidig lære noget når, vi snakker om Afghanistan og hende og hendes familie. Jeg hører bl.a. om hvordan alle de større børn arbejder i genbrugsbutikker fordi, der kommer mange danskere som, de kan tale med Og der er mange ældre mennesker som, kommer der og de har god tid til at snakke og så bliver de alle sammen bedre til dansk. Det er sgu da inspirerende.”

     Så selvom matematikken er omdrejningspunktet for deres møde, så er makkerskabet blevet større end det. Det handler ikke blot om at hjælpe et ungt menneske med at løse ligninger, det handler også om, at lære et andet menneske at kende, som man sandsynligvis ikke ville have mødt uden for makkerskabet. En relation der kan være med til at rykke noget, også hos den frivillige.

    ”Jeg glæder mig til at komme derop og når jeg går hjem er jeg aldrig skuffet så jeg vil sige det største det er jo nok bare at have lært en pige på nitten år at kende fra et andet land.”

    Jeg er glad for at mødes med Huda. Jeg får mindst lige så meget ud af det, som hun gør, tror jeg”.

    matematikmakker

    Elevernes motivation for læring er høj

    Siden Matematikmakkerordningens start i marts 2021 har Matematikcenter haft 14 makkerpar. Rådgivningsfirmaet Realize, som er tilknyttet projektet, har inden ordningens start undersøgt elevernes faglige niveau samt deres matematikmotivation og -glæde. Her fremgår det, at kun 31 procent af elever har bestået et 9.klasses-niveau i matematik, mens de resterende 69 procent har et niveau i matematik, som svarer til mellem 4. og 8. klasse. Samtidig svarer 81 procent af eleverne at de enten slet ikke, i mindre grad eller kun i nogen grad er glade for at have matematik i skolen. Kun 2 procent svarer, at de i høj grad er glade for at have matematik i skolen. Ligeledes oplever størstedelen af eleverne, 64 procent, at de slet ikke eller i mindre grad kan løse skolens matematikopgaver selv, mens næsten halvdelen af eleverne tilknyttet forløbet slet ikke eller i mindre grad oplever, at de kan bruge matematik andre steder end i skolen.

    Selvom matematikniveauet er lavt, er elevernes motivationen for at lære matematik høj.  En stor del af de unge i matematikmakkerforløbet er indstillede på at gøre en ekstra indsats for at blive bedre til matematik.

    Og hos Matematikcenter håber og tror de på, at projektet kan være med til at give de unge mennesker en større forståelse for matematik og hjælpe matematikselvtilliden i den rigtige retning. De tror på, at alle med den rette hjælp kan opnå deres fulde potentiale i matematik.

    Har projektet fanget din interesse, kan du læse mere på hjemmesiden Matematikcenter.dk eller kontakte frivilligkoordinator Karin Rahbek på karin@matematikcenter.dk.


    Info om Matematikmakkerordningen

    Matematikmakkerordningen er ét af mange projekter, som non-profit organisationen Matema­tikcenter leder. Matematikcenters vision er, at sikre at ingen børn og unge skal give afkald på drømmeuddannelsen fordi de ikke er gode nok til matematik. Og netop dét er formålet med Ma­tematikmakkerordningen. Projektet har blandt andet som mål på kort sigt, at eleverne oplever øget motivation og vækkelse i forhold til læring, mens pro­jektet på lang sigt har som mål, at eleverne får et positivt selvbillede og øget tillid til egne evner.

    Som matematikmakker støtter en matematikkyndig frivillig en elev på den Forberedende Grund­uddannelse (FGU) der har brug for ekstra hjælp i matematik, for at kunne komme videre i uddan­nelsessystemet på en erhvervs- eller ungdomsuddannelse eller for at blive jobparat.

    Som matematikmakker er det den frivilliges opgave at møde eleven der hvor det er svært i mate­matikken, at forklare opgaver på flere forskellige måder og generelt gøre matematikken begribelig.

    Projektet er støttet af Den A. P. Møllerske Støttefond og finder sted på FGU-skolen Øst, der dæk­ker over Høje-Taastrup, Greve/Solrød, Lejre og Roskilde. 

  • Fejring af frivilliges femårs jubilæum

    Blogindlæg

    Fejring af Matematikcenters frivilliges femårs jubilæum

    Frivilligkoordinater, Karin og sekretariatsleder, Bolette har været forbi lektiecaféen på Sønderborg Bibliotek for at overraske vores dygtige frivillige Lars, Bent og Henrik. De er er tre af de 7 frivillige i Matematikcenter, der har femårs jubilæum. 


    (Karin, Bent, Lars, Henrik og Bolette fra lektiecaféen i Sønderborg)

    I matematikcenter vil vi gerne sige tak til vores engagerede frivillige, der hver uge står klar i enten vores lokale lektiecaféer eller online på Webmatlive.dk, til at hjælpe børn og unge med matematik. 

    Uden alle vores frivillige kunne Matematikcenter ikke eksistere, og derfor markerer vi også Frivillig Fredag 2022 med et kæmpe tak til vores frivillige i hele landet! 

    Du kan se deres søde besøg og fejring i videoen 

     

    Vil du være en del af matematikcenters frivillige fællesskab, så læs mere her

     

     

  • Studentermedhjælper til kommunikation og markedsføring

    Ledige stillinger

    Ny forlænget frist: 23.oktober

     Matematikcenter søger en studentermedhjælper 10-15 timer ugentligt til at varetage organisationens kommunikationsindsatser henvendt Matematikcenters brugere og samarbejdspartnere.

    Matematikcenter er en frivillig forening, der tilbyder gratis lektiehjælp i matematik til unge i lokale lektiecaféer og digitalt på Webmatematik.dk og Webmatlive.dk. Vi søger en studentermedhjælper, der skal være med til at sikre:

    • at vores målgruppe kender til vores tilbud om gratis lektiehjælp i matematik
    • at vi formidler vores indsatser og resultater eksternt og til vores samarbejdspartnere og sponsorer

     

    Det betyder at studentermedhjælperen skal:

    • Lave engagerende indhold til sociale medier (Facebook, Instagram, Linkedin og Twitter)
    • Sætte annoncer op på sociale medier (Facebook og Instagram)
    • Planlægge og lave interviews med frivillige og de elever, der bruger vores tilbud
    • Opdatere og vedligeholde vores hjemmeside (matematikcenter.dk) i CMS Umbraco
    • Lave indhold til og udsende nyhedsbreve i Mailchimp
    • Assistere med at lave indhold til og udsende pressemeddelelser

     

    Vi forventer derfor at du:

    • Er en dygtig formidler og formår at kommunikere skarpt på sociale medier
    • Læser en relevant uddannelse
    • Er opsøgende, da du både skal booke samt lave interviews i lektiecaféer og over telefonen med frivillige og elever
    • Kan være til stede på kontoret i København SV (gerne to dage om ugen) og kan arbejde løbende med sociale medier
    • Gerne har kendskab til redigering af hjemmesider (Umbraco) og til at udsende nyhedsbreve (Mailchimp)
    • Gerne har kendskab til optagelse og redigering af video
    • Gerne har kendskab til opsætning af annoncer på Facebook

     

    Interesseret?

    Send en kortfattet ansøgning og CV i én samlet fil til job@matematikcenter.dk hurtigst muligt og senest søndag den 23.oktober 2022. Skriv ”Studentermedhjælper kommunikation” i emnefeltet. Samtaler forventes afholdt i slutningen af uge 43.

    Har du spørgsmål vedrørende stillingen, så kontakt sekretariatsleder Bolette Møller Jensen på telefon 60129835 eller på mail bolette@matematikcenter.dk.

  • Matematikcenter styrker unges tro på egne matematikevner

    Nyheder

    I videoen, der er lavet i samarbejde med Teknologipagten kan du møde Mathilde, der deltog i eksamensforberedelse 2022. Her fortæller hun om, hvordan Matematikcenters frivillige har givet hende en styrket tro på, at hun godt kan matematik.

    Du kan også læse mere om hvad eleverne får ud af Matematikcenters lektiehjælp her.

     

  • Når matematik er noget man går til i fritiden

    Nyheder

    I en podcast fra Teknologipagten taler Matematikcenters sekretariatsleder, Bolette Møller Jensen, Rikke Schmidt Kjærgaard fra Videnskabsklubben og Ole Laursen fra Villumfonden om deres fælles vision for hvordan børn og unges fritid kan blive det trygge og sjove rum for at dyrke matematik og videnskab.

    I podcasten man du dykke ned i nogle af de virkemidler som Matematikcenter og Videnskabsklubben indeholder og som bidrager til, at flere børn og unge kommer til at interessere sig for STEM og får succesoplevelser med STEM.

    Lyt til podcasten her.

    Matematikcenter vender matematiklede til matematikglæde

    Gennem 11 år har Matematikcenter opbygget et koncept for gratis lektiehjælp i matematik, hvor børn og unge kan udforske matematikkens verden i fritiden. Opskriften er simpel men effektiv:

    • Lektiehjælpen gives én-til-én med afsæt i det matematiske niveau, konkrete opgaver, lektier eller udfordringer, som eleven sidder med.
    • Lektiehjælpen foregår andre steder i klasserummet, som giver mulighed for at skabe en mere uformel og hyggelig stemning.
    • De frivillige forklarer matematik på en anden måde end matematiklæreren og medvirker til at simplificere matematik, så det bliver mere forståeligt.
    • Lektiehjælpen er tilgængelig og let at tilgå, når eleven har behov for den ift. lektier, en større opgave eller eksamen, der kræver hjælp.
    • Lektiehjælpen gives af frivillige og er gratis.

    Lektiehjælp i øjenhøjde

    Tal fra Matematikcenters seneste evaluering tegner et entydigt billede af, at Matematikcenters lektiehjælp øger elevernes forståelse for matematik. 85% af eleverne svarer, at lektiehjælpen i høj eller nogen grad gør matematik mere forståeligt for dem, 81% svarer, at lektiehjælpen i høj eller nogen grad forenkler og eksemplificerer matematik, så de bedre kan forstå det.

    Også hos forældrene ses et positivt udbytte af Matematikcenters lektiehjælp. 80% af forældrene, svarer, at hjælpen i høj eller nogen grad gør matematik mere forståeligt for dem som forældre, og 73% svarer, at de i høj eller nogen grad oplever at blive styrket i at hjælpe deres barn med matematikopgaver.

    De frivillige rollemodeller skaber et trygt rum

    Når eleverne træder ind ad døren hos Matematikcenter, så møder de en frivillig, der ønsker at dele deres begejstring for matematik med dem. Det tager noget af presset af eleverne og giver et frirum til at spørge frit uden at blive bekymret for at få en dårligere karakter f.eks. Det giver succesoplevelser, øger motivationen hos målgruppen og giver mere mod på at prøve kræfter med matematik.

    De frivillige motiveres især af, at de har mulighed for at hjælpe andre samtidig med at de får lov til at sætte deres egne kompetencer i spil inden for et fag der interesserer dem.

    Læs også: Matematikcenters evaluering